A920
Fra : KC

Dato : 25-03-04 10:14

Hej NG

Bilka sælger denne til kr.1 uanset abb.

Ville gerne høre om erfaringer? Med tlf og med 3.

Er den fx let at anvende og hvad med at skrive sms?

mvh

KC

Fra : Morten K. Nielsen

Dato : 25-03-04 11:23

Uanset abonnement? Altså uden abb., eller kan man vælge debitel også? Tror
det er en dårlig forretning for Bilka til 1 kr., hvis den ikke sælges med
"3"

/Morten

Fra : KC

Dato : 25-03-04 11:34

"Morten K. Nielsen" <mkn@NOSPAMofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er en dårlig forretning for Bilka til 1 kr., hvis den ikke sælges med

Ja oki - var dårligt formuleret - uanset hvilekn type 3-abb du vælger......

mvh
KC

Fra : Morten K. Nielsen

Dato : 25-03-04 11:49

Godt så
Har ikke selv sådan en telefon, men prøv at se her
http://www.3g.co.uk/PR/Jan2004/6323.htm
Det ser jo meget spændende ud, lige før man overvejer at købe en 3G-telefon
(skal nu ikke bruge video-telefon eller deres dyre indholds-tjenester, men
kunne godt tænke mig telefonen)

Vhils Morten

Fra : Morten K. Nielsen

Dato : 25-03-04 13:04

Jeg har et lille tillægsspørgsmål... Hvordan er den at skrive sms på? Jeg
skriver nemlig en del beskeder, så det kunne godt afholde mig fra at vælge
denne telefon...

Fra : Per Kofod Hansen

Dato : 25-03-04 19:09

Den Thu, 25 Mar 2004 10:14:11 +0100. skrev KC:

> Bilka sælger denne til kr.1 uanset abb.

Ok, jeg har for nylig købt den for 99 kr af 3 selv.

> Ville gerne høre om erfaringer? Med tlf og med 3.

Jeg syntes telefonen er rigtigt god, den kan det meste og skal nærmere
betragtes som en PDA med internet, end en telefon. Om kort tid kommer 3
med en opdatering, der giver adgang til at installere 3. parts software
på telefonen, hvormed man kan installere ting som SSH, messenger,
newsreader, nagivation (der er indbygget gps) og andre sjove ting. Ud over
dette aktiverer det telefonens bluetooth modul.

Det ville kræve en meget stor mail at beskrive alle detaljerne ved
telefonen, men alt i alt er jeg rigtigt godt tilfreds. Telefonen er dog
ret stor fysisk, men det går til gengæld at den store skærm viser lange
sms'er eller emails (som den henter med pop3 eller imap, og pga. umts kan
man tillade sig at checke med interval hele tiden) meget overskueligt og
der er plads til et lille tastatur, der gør det nemt at skrive. Man kan
også skrive vha. skriftgenkendelse.

3 selv virker lidt poppede og de kan tage 15 kr for 15 sek midi på deres
portal. Men samtidigt kan man hente en ældre musikvideo på 3mb ned
gratis på samme portal. Der er flere ting på portalen som er seriøse og
de er også ofte gratis, mens de useriøse poppede ting er dem man skal
betale for, dem har man så til gengæld ikke brug for.
3's kundeservice i danmark har jeg ringet og skrevet til, de virker flinke
og har check på det tekniske, de virker ikke som om de bare følger et
manuskript.

Man skal være opmærksom på at de 150 kr om måneden giver 150 min
taletid, men ikke noget datatrafik! så når man bliver glad for at bruge
telefonens indbyggede opera browser til at søge på google.com/pda og den
slags, så skal man vide at det er 10 kr/mb ud over de 150 kr.

> Er den fx let at anvende og hvad med at skrive sms?

Man kan skrive rimeligt hurtigt på tastaturet på skærmen. Men selve det
at tage telefonen frem og pille pen'en ud osv er lidt mere besværligt.
Man kan dog foretage opkald uden pennen.

En sjov ting hos 3 er at man kan hente spil ned og spille dem over 3's
interne net, det koster et fast beløb pr. måned for både trafik og
spil, og spillede er rimeligt avancerede, minder en del og det man ser i
reklamerne for nokia Ngage (har dog ikke set sådan en i virkeligheden)
men de er også baseret på samme styresystem - Symbian.

--

Mvh Per K. Hansen, Civil-elektronik DTU,
Kampsax Kollegiet - 3004 | ICQ #15737244

Fra : Rafael

Dato : 26-03-04 03:14

Ved i om de andre selskaber såsom TDC, Telmore osv. får mulighed for at
tilbyde 3-technologi i fremtiden ?
Og hvis de gør, hvornår kommer de så frem med det ?

Fra : Per Kofod Hansen

Dato : 01-04-04 08:34

Den Fri, 26 Mar 2004 03:13:33 +0100. skrev Rafael:

> Ved i om de andre selskaber såsom TDC, Telmore osv. får mulighed for at
> tilbyde 3-technologi i fremtiden ?
> Og hvis de gør, hvornår kommer de så frem med det ?

Der er 3 andre der har licenser i hvert fald.

--

Mvh Per K. Hansen

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 30-03-04 18:26

On Thu, 25 Mar 2004 19:08:34 +0100, Per Kofod Hansen wrote:

> Den Thu, 25 Mar 2004 10:14:11 +0100. skrev KC:

Jeg købte en (A920) for sjov. Bare for at se hvad den kan.

> [snip] Om kort tid kommer 3
> med en opdatering, der giver adgang til at installere [...]
> nagivation (der er indbygget gps) og andre sjove ting.

Måske.... Det der er i A920 telefonen er A-GPS. Det vil sige at den bruger
1 sattelit og 3 UTMS antenner til at positionerer sig. Det vil sige, at den
ikke vil kunne leverer REN GPS data til et program (f.eks. TomTom)

> Ud over
> dette aktiverer det telefonens bluetooth modul.

og forhåbentlig også IR

> [...] Man kan også skrive vha. skriftgenkendelse.

Det virker til gengæld ikke helt så godt som på min Palm

> 3's kundeservice i danmark har jeg ringet og skrevet til, de virker flinke
> og har check på det tekniske, de virker ikke som om de bare følger et
> manuskript.

Jeps! Hvis man gider sidde og vente i 20 min. Men helt ok når man kommer
igennem!

> Man kan skrive rimeligt hurtigt på tastaturet på skærmen. Men selve det
> at tage telefonen frem og pille pen'en ud osv er lidt mere besværligt.

Ja - jeg er lidt irriteret over at der ikke er et tastatur med indbygget
ordbog. Det er LANGT hurtigere at bruge end håndskrift.

En anden lille ting er at den ikke understøtter authorication ved SMTP
send. Det betyder at jeg godt kan modtage min mail, men ikke kan send nye,
da min mailserver kræver et login og kodeord.

Indtil videre har jeg dog ikke brugt den så meget, men det kommer vel. (Har
en 3310 Sonofon - firmabetalt - og en P800 Telmore ved siden af)

Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk

Fra : Per Kofod Hansen

Dato : 30-03-04 22:33

Den Tue, 30 Mar 2004 19:25:51 +0200. skrev Lars Bo Wassini:

> Jeg købte en (A920) for sjov. Bare for at se hvad den kan.

Har man penge, kan man få ;)

> Måske.... Det der er i A920 telefonen er A-GPS. Det vil sige at den bruger
> 1 sattelit og 3 UTMS antenner til at positionerer sig. Det vil sige, at den
> ikke vil kunne leverer REN GPS data til et program (f.eks. TomTom)

Jeg har stor grund til at tro at det der sidder i den, er ægte GPS og A
gps må ses som en forbedring af GPS, der gør det også virker i
områder, hvor standard GPS vil fejle.

Grunden til jeg holder på den tro er flg. link:
http://www.3gnewsroom.com/3g_news/oct_02/news_2539.shtml

Hvis man leder efter SiRFstarIIe/LP chipsettet som telefonen skulle
indeholde, vil man opdage at denne chip er en fuld 12 kanals GPS modtager,
der kan arbejde i autonom tilstand med op til 12 kanaler, samt i hjulpet
tilstand, med færre sattelitter.

Der er også stik til en ekstern GPS antenne på telefonen, hvilket ville
være fjollet hvis den ikke indeholdt en ordentlig modtager.

Ydermere har jeg de sidste par dage haft success med at lade telefonen
finde steder via GPS. Godtnok er det ikke klippestabilt, men jeg har haft
den til at vise rigtigt indenfor 10 m. (alle sammen i ideelle betingelser
på åbne områder). Jeg har også set den fortælle den er et sted, hvor
den selv viser der er stor nøjagtighed, men prikken ligger 500m væk fra
hvor jeg stod. Det er som om 3's software ikke kan finde ud af at tolke
hvor pålidelig GPS data'ene er og blot regner et punkt ud.

Men alt i alt, telefonen kan GPS, jeg tør dog ikke helt åbne telefonen
for at se efter om den omtalte chip sidder på printet.

> Det virker til gengæld ikke helt så godt som på min Palm

Det er lidt anderledes end graffiti, jeg har selv svært ved at omlære
det ;) .. men konceptet med 2 skriveområder, virker meget godt, man
behøver ikke vente til tegnet er færdigtolket. Palm undgår dette helt,
ved at der ikke er nogle multistroke tegn.

> Jeps! Hvis man gider sidde og vente i 20 min. Men helt ok når man kommer
> igennem!

Ja, det er desværre rigtigt :/ tror bare ikke 3 er alene om for lange
ventetider. Til gengæld er opkald til deres support gratis fra mobil
telefonen, så med headsæt på, kan man lave noget andet indtil de er
klar :D

> Ja - jeg er lidt irriteret over at der ikke er et tastatur med indbygget
> ordbog. Det er LANGT hurtigere at bruge end håndskrift.

Der er jo ordbog, den skal slås til i kontrol panel, men så laver den
også auto completion af danske ord - den lærer også selv nye ord du
skriver.

> En anden lille ting er at den ikke understøtter authorication ved SMTP
> send. Det betyder at jeg godt kan modtage min mail, men ikke kan send nye,
> da min mailserver kræver et login og kodeord.

Du kan sende igennem 3's smtp server uden login.

> Indtil videre har jeg dog ikke brugt den så meget, men det kommer vel. (Har
> en 3310 Sonofon - firmabetalt - og en P800 Telmore ved siden af)

Ok, jeg ville nok ha svært ved at overskue 3 forskellige telefoner på en
gang selv - min lomme er ikke stor nok ;)

Men en P800 har jeg indtrykket af er næsten identisk rent software
mæssigt med en A920 ? - blot uden de ekstra ting A920 har ?