Basmati-ris fra Global Cuisine
Fra : Ukendt

Dato : 28-04-04 17:14

Hej Gruppe

Jeg skal lige høre om det bare er mig, eller om
tilberedningsanvisningen på denne pakke ris, er helt hen i vejret?
Det er Basmati ris fra Global Cuisine, kan købes i bl.a. Bilka.

Til 4 personer

250 gram ris skylles i lunkent vand og kommes i en gryde med 5 dl
lunkent vand og varmes op. Når vandet koger tilsættes salt og de skal
koge videre i 10 min. under låg. Vandet hældes fra, og der tilsættes
smør. Herefter skal risene sætte sig i 12 min.

Så står der at man med fordel kan dække risene med vand i en 15-20
min, hælde vandet fra, og så koge som der står over.

Det går bare slet slet ikke. Jeg har ladet risene stå i blød, og har
så fulgt anvisningen. Der er bare _alt_ for lidt vand i. Der går kun
få minutter, så er alt vandet væk, og risene begynder at sætte sig
fast i bunden af gryden. Jeg synes faktisk at kunne huske at der har
stået en anden anvisning bag på posen, hvor man skulle bruge 9 dl vand
i stedet for 5. Det giver da klart mere mening.

Hvad siger I?

Venlig hilsen

Susan

Fra : Peter Risager

Dato : 28-04-04 21:32

> [...]
> stået en anden anvisning bag på posen, hvor man skulle bruge 9 dl vand
> i stedet for 5. Det giver da klart mere mening.

Jeg bruger de samme, og får dem perfekte hver gang, og jeg tror godt jeg ved
hvad du gør galt...

Tricket er at når vandet koger kommes risene i (de kan også ligge deri i
forvejen, det spiller ikke den store rolle).
Når vandet så igen er kommet op og koge, så skruer man ned (!), på ca. 1
eller hvad nu laveste effekttrin er på komfuret.
Derefter kan de så passe sig selv en tolvminutters tid, og så er de helt
perfekte ;)

Håber det hjælper.

--
Peter Risager
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and

Fra : Morten Bowman

Dato : 28-04-04 23:40

On Wed, 28 Apr 2004 18:14:13 +0200, Susan <spam(snabela)lilo.dk> wrote:

> [...]
>stået en anden anvisning bag på posen, hvor man skulle bruge 9 dl vand
>i stedet for 5. Det giver da klart mere mening.

Helt enig. Jeg bruger 1,5 dl vand til 50 gram ris. Koges 10 min og hvile 10
min. Passer hver gang.
Denne duer iøvrigt uanset hvilke jasmin-/basmatiris du bruger

--
Morten Bowman
mortensnabelabowmanpunktumdk

Fra : mansen

Dato : 29-04-04 06:08

Køb er riskoger så får man gode ris hvergang,
det gør de i asien og de spiser jo mange ris.
Så kig hvad de gør og lær af dem
mansen

Fra : Rømer

Dato : 29-04-04 07:08

Vi koger dem altid med 1½ gange så mange dl vand som ris - risene kommes i
det kogende vand.
Normalt ingen problemer -

Det tager ca 15 minutter - så er vandet næsten væk - så tager jeg låget af,
indtil der ikke er mere vand - men som det er sagt - husk at skrue ned for
varmen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-04-04 07:37

"Susan" <spam(snabela)lilo.dk> wrote in message
> [...]
> stået en anden anvisning bag på posen, hvor man skulle bruge 9 dl vand
> i stedet for 5. Det giver da klart mere mening.

Når vi koger ris tager vi altid ris/vand i forholdet 1/1,5 dvs. 4 dl ris
skal brus 6 dl. vand.

Vandet koger,
salt i,
ris i
kog i 12 min ved halv varme (stilling 3 på vores komfur som har 6 som max)
stå i 10 min på den slukkede (men stadig varme plade)
server.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --