Holdbarhed af hjemmelavet chokoladesmørepå~
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 26-04-04 16:10

Jeg har netop lavet en gang hjemmelavet chokoladesmørepålæg efter
nedenstående opskrift, og nu er det så jeg godt kunne tænke mig at vide hvor
lang holdbarhed der er på kaloriebomben - forudsat at den bliver opbevaret
på køl, godt skjult for små og store slikmunde

Mvh Mads

100 gram mørk chokolade

100 gram nougat

2 dl piskefløde

75 gram smør i tern

¼ dl. appelsinsaft

Fint revet skal af 1 appelsin

Kog fløden op, tilsæt chokolade og nougat under piskning

Tilsæt smørret og pisk blankt

Tilsæt appelsinskal og -saft og rør godt

Hældes på glas eller i glasskål og sættes på køl

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-04-04 17:46

[Mads Thorning Pedersen | Mon, 26 Apr 2004 17:09:52 +0200]

>og nu er det så jeg godt kunne tænke mig at vide hvor
>lang holdbarhed der er på kaloriebomben - forudsat at den bliver opbevaret
>på køl, godt skjult for små og store slikmunde

Det kommer an på mange ting, men jeg ville mene at 2 uger er maks.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Ralph

Dato : 26-04-04 19:22

"Mads Thorning Pedersen" <cyklopaten@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:c6j8nd$e2q$2@news.cybercity.dk...
> lang holdbarhed der er på kaloriebomben - forudsat at den bliver opbevaret
> på køl, godt skjult for små og store slikmunde
> [...]

Skjult eller ej, jeg vil skyde på at den - her i huset - vil holde ca. 30
minutter

Men spøg til side, hvis du ellers overholder alle hygiejnekrav så ligeså
lang tid som en åbnet Nutella - se næste gang du er ude at handle.

--
venligst
Ralph

Fra : Peter Westh

Dato : 26-04-04 19:54

Jeg vil også skyde på et par uger, på grund af fløden og appelsinsaften.
Uden dem kunne holdbarheden godt svare til købt nutella.

/Peter

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 26-04-04 21:13

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil også skyde på et par uger, på grund af fløden og appelsinsaften.
> Uden dem kunne holdbarheden godt svare til købt nutella.

Kunne man evt. have forlænget holdbarheden ved at putte lidt Atamon (er det
ikke det det hedder?) i? Ikke at jeg går ind for kemikalier i maden, mere
fordi jeg er nysgerrig.

Mvh Mads

Fra : Peter Westh

Dato : 26-04-04 21:18

Ved ikke, om Atamon kan konservere fedtholdige fødevarer. Spørg evt
Tørsleffs Husmoderservice: http://www.toersleff.dk/4_husmoder/index_4.htm

Ellers kan du måske fryse pålægget?

/Peter

"Mads Thorning Pedersen" <cyklopaten@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:c6jqfh$1j60$1@news.cybercity.dk...

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 27-04-04 18:58

> Ved ikke, om Atamon kan konservere fedtholdige fødevarer. Spørg evt
> Tørsleffs Husmoderservice: http://www.toersleff.dk/4_husmoder/index_4.htm

Er der nogen der ved om Atamon kan bruges til at konservere fedtholdige
fødevarer?

Hilsen Mads

Fra : Emil

Dato : 26-04-04 22:39

Mads Thorning Pedersen skrev:

> [...]
>lang holdbarhed der er på kaloriebomben - forudsat at den bliver opbevaret
>på køl, godt skjult for små og store slikmunde

Det store sukkerindhold vil gøre, at det kan holde sig som
marmelade (mange år), forudsat at det behandles som dette. D.v.s.
hældes varmt på rengjorte, atamonskyllede glas og lukkes
hermetisk.

Det store indhold af animalsk fedtstof vil dog begynde at harskne
efter et par måneder i køleskabet (bemærk at smør har sidste
anvendelsesdato 2 mdr. efter pakkedato); men denne proces er
fortløbende fra nul ved produktionen til harskningen først mange
måneder senere - alt efter hvorledes man opfatter
smagsændringerne - sætter grænsen for hvad der er acceptabel
smag. Altså skal der bruges helt friske råvarer.

Det store indhold af smagsstoffer vil overdøve de små
smagsændringer som følge af harskningen i de første mange
måneder, altså for indholdet i de uåbnede glas.

Ud fra ovenstående vil jeg antage, at 2 mdr på køl ikke vil ændre
smagen på nogen måde, at 6 mdr på køl næppe kan smages og
opbevaring herudover ikke vil komme på tale.

Ordet "harskning" lyder grimt og er meget negativt ladet. Min far
kaldte det for "modning", som egentligt er en mere venlig
beskrivelse som benyttes om frugter og oste.

m.v.h. Emil