Sukkerfri kransekage???
Fra : hedegaard

Dato : 13-04-04 20:14

Hejsa
Mon der er nogen der ligger inde med en god opskrift på kransekage uden
eller med meget lidt sukker???
Tina

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-04-04 20:17

Hedegaard skrev:

> Mon der er nogen der ligger inde med en god opskrift på
> kransekage uden eller med meget lidt sukker???

Til jul lavede min mor en ganske udmærket marcipan ved at bruge en
normal marcipanopskrift, og så erstatte al sukkeret med Perfect Fit
(Atwel kan osse bruges). Ku' man ikke benytte en normal kransekage-
opskrift, og så bruge sukkerfri marcipan til kræet i stedet (jeg ved
dog ikke hvordan man får glasur på)?

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-04-04 09:03

[Klaus Alexander Seistrup | Tue, 13 Apr 2004 19:17:00 +0000 (UTC)]

>Ku' man ikke benytte en normal kransekage-
>opskrift, og så bruge sukkerfri marcipan til kræet i stedet (jeg ved
>dog ikke hvordan man får glasur på)?

Der findes et sukkerfrit glasurprodukt kaldet "Sweethart"; det er dog ikke
helt perfekt men det virker nogenlunde.

Måske man istedet skulle tænke lidt nyt og istedet for sukkerglasur bruge
tynde stiber af hvid sukkerfri chokolade?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-04-04 12:54

René Hjorth skrev:

> Der findes et sukkerfrit glasurprodukt kaldet "Sweethart";
> det er dog ikke helt perfekt men det virker nogenlunde.

Det kendte jeg ikke.

> Måske man istedet skulle tænke lidt nyt og istedet for
> sukkerglasur bruge tynde stiber af hvid sukkerfri
> chokolade?

Se, dét lyder som en god idé!

Fra : Thïngmand

Dato : 14-04-04 08:33

Kransekagesnitter fra De Danske Vægtkonsulenter

30 gr. let mayonnaise
15 gr. mel
15 gr. skummetmælkspulver
1 tsk. bagepulver
1 tsk. mandelessens
2 tsk. sødemiddel
Lidt vaniljekorn (ikke vaniljesukker!)

Ælt alle ingredienserne sammen og form 4 aflange snitter. De bages i ovnen
ved 180 grader i ca. 10 min. eller til de er gyldne.

"Glasur":

3 tsk. majsstivelse blandes med så lidt vand som muligt og sødes med
sødemiddel og romessens. Glasuren kommes over kagerne når de er helt
afkølede.

De smager fint, man skal bare lige have passet mandelessensen ind efter ens
smagsløg, da den ellers godt kan blive bitter...

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-04-04 17:09

[Thïngmand | Wed, 14 Apr 2004 09:33:23 +0200]

>Kransekagesnitter fra De Danske Vægtkonsulenter

Undskyld mig, men burde de ikke hede noget helt andet, hvad med "DDV-kager
med mandelsmag"? Kransekage skal da laves med mandler!

>15 gr. skummetmælkspulver

Skal man være lidt krakilsk er de da heller ikke sukkerfri;
skummetmælkspulver er ca. 56% (mælke)sukker.

>De smager fint, man skal bare lige have passet mandelessensen ind efter ens
>smagsløg, da den ellers godt kan blive bitter...

Måske du skulle anvende mindre mandelessens? eller simpelthen en anden/bedre
mandelaroma?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Thïngmand

Dato : 15-04-04 08:12

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [Thïngmand | Wed, 14 Apr 2004 09:33:23 +0200]

> Undskyld mig, men burde de ikke hede noget helt andet, hvad med "DDV-kager
> med mandelsmag"? Kransekage skal da laves med mandler!

Det kan der være noget om, men ideen er jo også at lave low carb
efterligninger og i DDV's program er mandler ikke tilsat - så det bliver
"Kransekage" med "glasur"

> Skal man være lidt krakilsk er de da heller ikke sukkerfri;
> skummetmælkspulver er ca. 56% (mælke)sukker.

Mælkesukker udskilles meget nemt af kroppen, hvorfor det ikke giver noget
mærkbart tilskud i bunken af kulhydrater - og så kan diabetes ramte også
tåle det, så vidt jeg er informeret...

> Måske du skulle anvende mindre mandelessens? eller simpelthen en
anden/bedre
> mandelaroma?

Ja, som jeg skrive skal man lige lege lidt med mandelsmagen, så den passer
til ens smagsløg - nogen kan f.eks. godt lide mandelessens i ris a la mande,
mens andre aldrig kunne drømme om det...

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Peter Westh

Dato : 15-04-04 14:02

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> mærkbart tilskud i bunken af kulhydrater - og så kan diabetes ramte også

Det er ikke korrekt, mælkesukker (laktose) påvirker blodsukkeret fuldstændig
som andre kulhydrater (jeg har sukkersyge, og min kæreste har været på
DDV-kur gennem nogel måneder, så jeg har prøvet det i praksis). Dog har
mælkesukker et relativt lavt glykæmisk index, sammenligneligt med fruktose.

Spørger du mig, synes jeg DDVs kageopskrifter er bizarre. DDV-opskriften
indeholder ca 1015 kj, fordelt med 12% fra protein, 57% fra fedt og 31%
kulhydrat. Opskriften vejer ca. 60 gram.

60 gram kransekage lavet efter en almindelig opskrift (
http://www.bager-kim.dk/opskrifter.vis.php?id=462 ) indeholder 1149 kj,
fordelt med 7% fra protein, 36% fedt og 57% kulhydrat.

Ikke ligefrem en rasende forskel, bortset fra at man får erstattet et godt
og naturligt, vitamin- og mineralrigt fødemiddel som mandler med -
letmayonnaise.

Hvis man nu skiftede sukkeret ud med Atwell, ville kalorieindholdet være
nede på 554 kj, fordelt med 14% fra protein, 74% fra fedt og 12% fra
kulhydrat. Med ren blanding af Atwell og sukker, ville man kunne ramme
næringsindholdet i DDV-opskriften præcist.

MVH

Peter

Fra : Thïngmand

Dato : 16-04-04 12:49

> [...]
> DDV-kur gennem nogel måneder, så jeg har prøvet det i praksis). Dog har
> mælkesukker et relativt lavt glykæmisk index, sammenligneligt med

Ok, tak for info

> Spørger du mig, synes jeg DDVs kageopskrifter er bizarre. DDV-opskriften
> indeholder ca 1015 kj, fordelt med 12% fra protein, 57% fra fedt og 31%
> kulhydrat. Opskriften vejer ca. 60 gram.

Man skal huske at disse opskrifter indgår i et nøje planlagt program og er
ikke decideret fedtfattige, men skal ofte spises i stedet for et måltid, så
den store kalorietabel går op. Man kan f.eks. lave en kæmpe romkugle ud af
det man har til rådighed til morgenmad - mums en søndag (sen) morgen!

Omend nogle af opskrifterne er lidt bizzarer, så er det kun en ting at sige
om kuren: den virker!

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-04-04 09:02

[hedegaard | Tue, 13 Apr 2004 21:14:18 +0200]

>Mon der er nogen der ligger inde med en god opskrift på kransekage uden
>eller med meget lidt sukker???

Du følger simpelthen "bare" en almindelig kransekageopskrift og erstatter
sukkeret med Atwel - bemærk dog at der skal anvendes mindre Atwel end
sukker.

Personligt tilsætter tilsætter jeg også et sukkeralkohol, f.eks. maltitol,
for at få en mere perfekt sødme; det er noget sværer at finde men ikke
umuligt.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk