SMØRkage, HONNINGkage, syntetisk er bedst
Fra : Bo Warming

Dato : 11-04-04 11:14

Wienerbrød lavet med smør vil folk ikke æde. Margarine er forfinet
videnskabeligt fornufts-ingrediens der giver bedre smag

Danskerne kan bedst lide at der kæles for smagsoplevelsen uden at kok
tager den uingellligente DET SKAL VÆRE NATURLIGT spændetrøje på.

Miljøregler om at der skal være smør og honning i smør- og honningkage er
skabt for at tilfredsstille en snobbet overklasse der ønsker DYR mad og
derfor ikke vil se i øjnene at danskere foretrækker god smag og den opnås
med margarine i stedet for smør osv. Smør gør wienerbrød helt uspiseligt,
siger det fri marked i vort land.

http://politiken.dk/visartikel.iasp?pageid=314141

Margarinen har haft sin storhedstid. I dag er det næsten usælgeligt i
København. Men fedtstoffet, der ifølge kritikere galvaniserer munden efter
indtagelse, er stadig populært hos bagerne.
Af Morten Brink Iwersen Send artikel Print artikel
Margarine
Opfundet i Frankrig i det 19. århundrede, hvor smør var dyrt og svært at
opbevare.

Der findes animalsk margarine, der består af oksetalg eller svinefedt, æg og
mælk. Og en vegetabilsk, der er mest almindelig, på planteolier, æg og mælk.

Margarine er det mest anvendte fedtstof hos bagere og konditorer.
Se også
a.. Test: Bismagstest (5. apr.)
b.. Hjemmelavet - fra INCO (5. apr.)
c.. Globaliseringen betaler sig ... (4. apr.)
d.. Test: Spar grynene (4. apr.)
e.. Vindruer rejser 9.187 km (4. apr.)
a.. Fokus: Discount Danmark
Det kan stå på bordet i månedsvis. Uden at blive harsk. Og så er det rasende
billigt i forhold til smør. I 1960'erne og 70'erne var det moderne, men nu
mener forbrugerne, at det smager af fortid.

»Margarine er nærmest usælgeligt i København. Det er faktisk kun i de
vestjyske landdistrikter, at det stadig sælger nogenlunde«, lyder det fra
Jens Juul, der er informationsdirektør i Coop Danmark - SuperBrugsen,
Kvickly og Fakta.

Det er især olivenolien, der har ædt af margarinens markedsandel, og Jens
Juul vurderer, at den tendens vil brede sig.

Og den udvikling glæder Bi Skaarup, der er madhistoriker.

»Det var dejligt at høre. Det er jo ikke sundere end smør og olie, og så
smager det fadt og ubehageligt. Der er afgjort ingen grund til at bruge
det«, siger hun og henviser til, at der ikke ligefrem er krig og fattigdom
længere, som dengang margarinen blev opfundet.

Lever hos bagerne
Men i bagerbranchen lever fedtstoffet videre.

Regler er der ingen af, for brugen af margarine omfatter også smørstænger og
butterdej, der betyder 'smørdej'.

Og sådan skal det være, mener Charles Larsen fra bager- og konditormestrene
i Danmark. Han har ansvaret for bagersvendenes uddannelsesforløb. Faktisk
mener han ikke, at man kan lave dansk wienerbrød med smør.

»Hvis du bruger ren smør, bliver wienerbrødet fladt og uspiseligt. Det
passer ikke til dansk wienerbrød, som vi alle har lært, skal smage på en
bestemt måde«, siger Charles Larsen.

»Der er bagere, der bruger en lille smule smør. Men det må ikke være for
meget, for så er det, vi ikke kan lide smagen«, siger han.

Det kan Per Bruun ikke følge. Han ejer bagerkæden 'Emmery's', hvor man ikke
bruger margarine.

»Jeg har aldrig brugt det og kommer heller aldrig til det«, siger han og
fortæller om engang, da han var dommer i en småkagekonkurrence. Her var
flere af kagerne bagt med margarine.

»Det har sådan en mærkelig syntetisk smag, der fuldstændig galvaniserer
mundhulen i flere minutter«, siger han, der selv bruger økologisk smør i
sine kager og wienerbrød.

Per Bruun undrer sig over det, bagereleverne lærer på fagskolerne.

»De lærer kun at bruge margarine på skolen«, siger Per Bruun, der ikke
forstår, hvorfor han skal fortælle sine elever, at man bruger smør i
smørkage.

»Eleverne er ikke dumme. De er desværre bare uddannet forkert«, siger han.

Også Claus Tingstrøm undrer sig over, at bagerne holder ved margarinen. Han
er præsident for det danske Gastronomiske Akademi.

Start med margarinen
»De må ændre deres produktion, hvis ordet 'håndværksbager' ikke skal blive
en vittighed«, siger han. Og margarinen kunne være et passende sted at
starte, mener han:

»Du har sikkert smagt kager, hvor margarinen blev hængende i munden. Det er,
fordi margarinens smeltepunkt er højt. Det geniale ved smør er jo, at det
smelter allerede ved 36 grader - altså ved den temperatur, du har i munden«,
siger Claus Tingstrøm, der betegner den gastronomiske kvalitet af margarine
som »lig nul«.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : MK

Dato : 11-04-04 20:22

Så fandt du endelig den rigtige gruppe at poste den i

Fra : Erik B Madsen

Dato : 12-04-04 10:29

Bo Warming skrev i meddelelsen ...

>Wienerbrød lavet med smør vil folk ikke æde. Margarine er forfinet
>videnskabeligt fornufts-ingrediens der giver bedre smag
-snip-

for en gangs skyld et indlæg fra dine side der opklarer noget. jeg har nemlig altid undret mig over
at emmery's bagværk ikke havde denne klæge fedtsmag alle andre bageres basser har. det er altså
margarinen der gør alm. bagersnegle uspiselige.

--
venlig hilsen

Erik madsen

Fra : -V-

Dato : 12-04-04 11:17

Erik B Madsen wrote:
> [...]
> har nemlig altid undret mig over at emmery's bagværk ikke havde denne
> klæge fedtsmag alle andre bageres basser har. det er altså margarinen

Såkaldt 'rullemargarine', som gør bagerens arbejde nemmere, men ødelægger
fornøjelsen for os andre.

-V-

Fra : Bo Warming

Dato : 13-04-04 19:21

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message

> Såkaldt 'rullemargarine', som gør bagerens arbejde nemmere, men ødelægger
> fornøjelsen for os andre.

Ifølge Politiken-linket siger markedet at folk foretrækker margarinebagt
wienerbrød for smørbagt

Jeg tror det er småbitte smagsforskelle..

Jeg nævner bevidst billige, ulækre ting der kan dække energi og
vitaminbehov - jeg anbefaler ikke sådant eller lever selv af.

Mad er leg og kunst, og har idag intet med sundhed at gøre.

Fra : Peter Weis

Dato : 13-04-04 19:42

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:

> Ifølge Politiken-linket siger markedet at folk foretrækker margarinebagt
> wienerbrød for smørbagt
>
> Jeg tror det er småbitte smagsforskelle..

Hvis folk kan foretrække det ene frem for det andet, så må der jo være
forskel.
Med negligible forskelle, ville en smagtest falde ud ca fifty-fifty.

Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 15-04-04 00:52

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message

> Hvis folk kan foretrække det ene frem for det andet, så må der jo være
> forskel.
> Med negligible forskelle, ville en smagtest falde ud ca fifty-fifty.

Smør er dumt - det HARSKER og det er DYRT

Måske det er vigtig årsag til at kun stupide bagere snobber med smør i
smørkage, og de fjolser får fallit

Jeg tror Politiken-linket er korrekt om at der opnås bedre konsistens og
smag med det teknisk regulerbare finjusterbare margarine, og det er kommet
for at blive og vinde. Selvom der med smør kan laves noget næsten lige så
godt.

Hvem kan smage honning i fineste hollandske Deventer-honningkage? Ikke
hollænderne, har en test vist.
Grin af Kejserens Ny Klær - og ligesom Camilla Plum har også seneste
Politiken kronikør Helle Carlsen indrømmet at der er ikke blindtest om at
fritgående svin smager bedre.

Honning kan smage fint rent og i visse sammenhænge, men det er vanvid at
komme det i en kage med meget andet der vejer
tungere smagsmæssigt. Smør er til når intet pålæg, især
Feinsmeckere med mange penge køber Beefeater Gin men i Martini kan ingen
smage om du nøjes med Tacqueray eller Bombay Saphire eller Plymouth Gin -
eller discount gin hvis du blander med krydret brun vermouth(Manhattan
cocktail)

tilsvarende er det vanvid at kæle for honningkage eller smørkage med
gammeldags originalprodukter

Måske også kødpølse uden kød kan blive bedst - ihvertfald vinder kalkun over
gris.

Men store erhverv lever af snobberi og derfor udføres meget få blindede
kontroltest.

Fra : David Rasmussen

Dato : 15-04-04 07:19

Bo Warming wrote:

> Smør er dumt - det HARSKER og det er DYRT

Og du mener slet ikke der er grund til at nævne problematikken med
margariner lavet af hydrogenerede planteolier, som for længst er
dokumenterede vanvittigt usunde?

/David

Fra : Bo Warming

Dato : 18-04-04 21:22

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Og du mener slet ikke der er grund til at nævne problematikken med
> margariner lavet af hydrogenerede planteolier, som for længst er
> dokumenterede vanvittigt usunde?

Gourmeternes okse-krølfedt er ligeså umættet og dermed kolestorol-skadeligt.
Hvilket MÅSKE skaber disponering for hjertesygdom hvilket de lærde stadig
strides om

Det er ikke den kunstige hydrogenering der måske rummer skadelig tendens.
Det er de lange lige fedtsyrer. Som der er lige så mange af i smør som i
margarine.

Honning helbreder forkølelse siger honning-snobber. Her er fagfolk enige om
at syntetisk honning og andet rent sukker er præcis så usundt som det
naturlige.

Eskimoer havde næsten ingen hjertesygdomme trods meget mættede fedtsyrer som
hovedkompent af kosten.

Japanere der flyttede fra Japan til Californien og beholdt deres riskost og
fiskekost og fik pludselig hjertekar sygdomme helt som vesterlændinge, for
de begyndte at BLIVE STRESSET SOM VESTERLÆNDINGE

Selvfølgelig er det "shorthand" at kalde smør dumt, men markedet siger, at
for de fleste smager det bedst med margarine.

Det er urimeligt at kalde andre menneskers smag for "han spiser affald"
Det er mudderkastning, der får folk til at bakke ud af tråden, selvom emnet
ikke er færdigdebatteret.

Fra : Erik B Madsen

Dato : 18-04-04 22:02

> [...]

>Det er mudderkastning, der får folk til at bakke ud af tråden, selvom emnet

mudderkastning som når du skriver at smør er dumt, at bagere er stupide, at folk der køber
det er snobber og fjolser?

--
venlig hilsen

Erik madsen

Fra : Bo Warming

Dato : 19-04-04 06:41

"Erik B Madsen" <madssen@hotmail.com> wrote in message

> mudderkastning som når du skriver at smør er dumt, at bagere er stupide,
at folk der køber
> det er snobber og fjolser?

Når man angriber grupper GENERELT, er det fornem, akademisk, analytisk debat
og ikke ad hominem, ikke mudderkast, ikke injurie

Når man til en bestemt person skriver at hans smag er at "spise affald" så

Imidltertid er jeg ikke sart - ord-mudder slår ikke hårdt på mig.
Du har samme gode smag som mig vedr gin, så selvom vor Einstein-debat har
været lidt ørkesløs, så tager jeg din mudderkast ganske afslappet. Men at
bekæmpe synd ej synder(Gandhi) sker ved at gå efter bolden og ikke manden.

Skillelinien person-emne kan overskrides som præciseret her:

"For det tredie så angriber jeg aldrig personer - jeg betjener mig kun af
personen som et stærkt forstørrelsesglas., hvormed man kan synliggøre en
almen men snigende nødtilstand, som er svær at få hold på." Ecce homo
Nietzsche

Fra : Erik B Madsen

Dato : 20-04-04 20:36

>Når man angriber grupper GENERELT, er det fornem, akademisk, analytisk debat
>og ikke ad hominem, ikke mudderkast, ikke injurie

nej nej, bo. det er noget sludder. prøv nu forfra igen, uden dit latterlige hykleri.

>Når man til en bestemt person skriver at hans smag er at "spise affald" så

slet, slet ikke. det er et svar til dig på dit eget plan, bare meget pænere og med helt ukritisabel
præcision. når du er så stolt over at æde affald, så er der intet glat i at fremhæve det. det er
fornem debat.

> [...]
>bekæmpe synd ej synder(Gandhi) sker ved at gå efter bolden og ikke manden.

det skulle du nok have foran dig, før du næste gang skriver at at smør er dumt, at bagere er stupide
og at folk der køber det er snobber og fjolser. du kan slet, slet ikke overbevise nogen eller noget
med dit mudderkastning.

> [...]
>personen som et stærkt forstørrelsesglas., hvormed man kan synliggøre en
>almen men snigende nødtilstand, som er svær at få hold på." Ecce homo

hvis jeg udstiller denne verdens løgnere og affaldsædere ved at bruge dig som forstørrelsesglas og
prima eksempel, er jeg altså på linie med Nietzsche?

--
venlig hilsen

Erik madsen

Fra : Erik B Madsen

Dato : 15-04-04 22:20

Bo Warming skrev i meddelelsen <59kfc.7600$oh6.1763@fe14.usenetserver.com>...

>Smør er dumt - det HARSKER og det er DYRT
>
>Måske det er vigtig årsag til at kun stupide bagere snobber med smør i
>smørkage, og de fjolser får fallit

Bo, der er ingen der hindrer dig i at fortsætte med at æde affald. vi er en del der sætter pris på
rigtige råvarer og sagtens kan smage forskel. lad være med at blive arrig over det.

> [...]
>for at blive og vinde. Selvom der med smør kan laves noget næsten lige så

forkert. det med smør er langt, langt bedre. hvis _du_ så ikke kan smage forskel, så er det dit eget
frie valg at fortsætte med at æde affald.

> [...]
>Grin af Kejserens Ny Klær - og ligesom Camilla Plum har også seneste
>Politiken kronikør Helle Carlsen indrømmet at der er ikke blindtest om at

hvis forskellen er mellem fx antonius og "alm" svinekød i føtex, så er der minimal forskel, men prøv
en _rigtig_ frilands kotelet, og så vil du se. (ja, undskyld, hvis du er indgroet affaldsæder, kan
du sikkert ikke smage forskel). det er to forskellige ting.

din tidligere partifælle - min nuværende nabo - der er svinefarmer, har udover sit "industriopdræt",
en håndfuld svin der går rigtigt på friland. det kød er simpelthen himmelsk.

> [...]
>smage om du nøjes med Tacqueray eller Bombay Saphire eller Plymouth Gin -
>eller discount gin hvis du blander med krydret brun vermouth(Manhattan

jeg kunne da ikke drømme om at købe beefeater, hvis jeg kan få Plymouth. Den er uendeligt meget
bedre end beefeater's sprit.

>tilsvarende er det vanvid at kæle for honningkage eller smørkage med
>gammeldags originalprodukter

absolut ikke. hvorfor tror du det?

>Måske også kødpølse uden kød kan blive bedst - ihvertfald vinder kalkun overgris.

absolut ikke. kalkun smager af stort set intet.

>Men store erhverv lever af snobberi og derfor udføres meget få blindede kontroltest.

det står dig frit for at at lave blindtest. jeg faldt selv over emmery's kager, da jeg fik dem
serveret hos mine kone kollega en dag, uden at ane hvad det var, og det var første gang i lang tid
jeg fik en bagerbasse der ikke smagte af margarine. det var først da du postede at jeg var klar over
at forskellen var smørret. jeg ahr altså været igennem min blindtest.

hvis du ikke selv kan smage forskel på affald og rigtig mad, så hold dig dog endeligt til dit
affald. men lad være med at brok dig over at vi er nogle der sætter pris på anstændig føde.

--
venlig hilsen

Erik madsen

Fra : Bo Warming

Dato : 16-04-04 10:01

> [...]
en del der sætter pris på
> rigtige råvarer og sagtens kan smage forskel. lad være med at blive arrig

Jeg har aldrig udtrykt arrigskab men NATURVIDENskab

> forkert. det med smør er langt, langt bedre. hvis _du_ så ikke kan smage
forskel, så er det dit eget
> frie valg at fortsætte med at æde affald.

Politikenlinket beviser at de fleste danskere anser wienerbrød bagt med smør
for uspiseligt affaldsagtigt sammenlignet med det der laves med de fine
specialdesignede margariner, som har perfekte bageegenskaber.

> [...]
udover sit "industriopdræt",
> en håndfuld svin der går rigtigt på friland. det kød er simpelthen

Hvorfor findes der ikke en blindet kontrolundersøgelse der viser at man kan
smage fritgående gris som bedre end burgris, NÅR MAN IKKE VED DET?

> jeg kunne da ikke drømme om at købe beefeater, hvis jeg kan få Plymouth.
Den er uendeligt meget
> bedre end beefeater's sprit.

Enig - når jeg en sjælden gang drikker "gin som vand" uden vermouth i, så
synes jeg også at Plymouth er toppen
Der skal ikke meget anden smag i, førend ingen kan smage forskel.

> absolut ikke. hvorfor tror du det?

Deventerhonningkage med honning smagte ikke så godt som den de laver nu
uden - og hollandske smagspaneler og salgstal siger dette

> absolut ikke. kalkun smager af stort set intet.

Men i kødpølse er der ingen kødsmag, kun fedt og kødpølsesmag

> [...]
dog endeligt til dit
> affald. men lad være med at brok dig over at vi er nogle der sætter pris

Anstændighed er noget med moral. Hvor kommer det ind i billedet vedr madsmag

Måske en kz-lejr til svin med store celler er mere moralsk end en med små -
frilands ctr burgris.
Er det din anstændighed?

Fra : Erik B Madsen

Dato : 16-04-04 18:43

>Jeg har aldrig udtrykt arrigskab men NATURVIDENskab

nej, du påstår bare. du skriver i arrigskab at smør er dumt, at bagere er stupide, at folk der køber
det er snobber og fjolser. den slags barnagtigheder er der ikke megen naturvidenskab over.

Prøv forfra.

>Politikenlinket beviser at de fleste danskere anser wienerbrød bagt med smør
>for uspiseligt affaldsagtigt sammenlignet med det der laves med de fine
>specialdesignede margariner, som har perfekte bageegenskaber.

nej, det beviser politikenlinket ikke. der står bare at der ikke er mange der bruger smør mere. til
gengæld kender jeg ingen der har prøvet det rigtige smørbagte, der foretrækker det med
affaldsfedtstoffet.

men hvis du hellere vil spise affald, så fint for mig. bare jeg selv kan få det der smager af noget-

>Hvorfor findes der ikke en blindet kontrolundersøgelse der viser at man kan
>smage fritgående gris som bedre end burgris, NÅR MAN IKKE VED DET?

jeg ved det da. jeg har prøvet. hvis du hellere vil æde affaldskød eller lave blindtest, jamen så
gør det dog.

>Enig - når jeg en sjælden gang drikker "gin som vand" uden vermouth i, så
>synes jeg også at Plymouth er toppen
>Der skal ikke meget anden smag i, førend ingen kan smage forskel.

jeg kunne heller ikke drømme om at komme vermouth i. ordentlig gin skal nydes med en god tonic, så
man kan smage varen.

>Deventerhonningkage med honning smagte ikke så godt som den de laver nu
>uden - og hollandske smagspaneler og salgstal siger dette

den siger vel ikke andet end at mange folk æder hvad som helst hvis det er billigt nok.

>Men i kødpølse er der ingen kødsmag, kun fedt og kødpølsesmag

ikke i de kødpølser jeg selv laver. men hvis du køber affaldskødpølser i discount'en, så har du
sikkert ret.

>Anstændighed er noget med moral. Hvor kommer det ind i billedet vedr madsmag

anstædnig føde er mad lavet med gode råvarer, der smager af noget.

--
venlig hilsen

Erik madsen

Fra : Erik B Madsen

Dato : 13-04-04 22:06

Bo Warming skrev i meddelelsen <5cWec.15637$z17.8730@fe24.usenetserver.com>...

>Ifølge Politiken-linket siger markedet at folk foretrækker margarinebagt
>wienerbrød for smørbagt

det gør de kun fordi de ikke kan få smørbagt. ingen jeg kender der har prøvet begge dele foretrækker
margarineslammet. men jeg var som sagt ikke selv klar over at det var smør der var forskellen, og
jeg takker dig da for at gøre mig opmærksom på at at er margarinens skylde at almindelige basser
smager hæsligt.

> [...]
>vitaminbehov - jeg anbefaler ikke sådant eller lever selv af.
>
>Mad er leg og kunst, og har idag intet med sundhed at gøre.

måske ikke så meget som tidligere, men hvorfor dog spise "affald", når man kan få gode råvarer til
få kroner mere? jeg har netop rejst mig fra aftenens svinekoteletter, fra _rigtig_ frilandsgris
(>mums<). naboens hjemmeslagtede! når man sammeligner det med de blege forpinte kød i føtex, selv
det der går under "antonius", så må man græmme sig på dans landbrugs vegne.

--
venlig hilsen

Erik madsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-04-04 19:35

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message

> [...]
> med margarine i stedet for smør osv. Smør gør wienerbrød helt uspiseligt,

Endnu et gennemtænkt indlæg fra gastronomen Bo Warming, der angiveligt lever
af chokoladebarrer, melklister, svinefedt og tilskudspiller. Som sædvanlig
aner du ikke, hvad du snakker om, men kan kun bevidstløst citere andre. Gud
hvor er du og dine smagsløg dog indskrænkede...

--
-Jens B.