Go' dansk dessert
Fra : Vibe Renée Friborg

Dato : 30-03-04 05:16

Hej Madgruppe

Om en uges tid arrangerer vi, de internationale elever på mit universitet
(i New York), en international mad festival. I de sidste par år har jeg
lavet fødselsdagsboller, drømmekage fra Brovst, pandekager med is,
kanelstang, æblekage med smuldret dej og klejner. De fleste af de andre
laver hovedretter - jeg er blevet bedt om at lave en dessert.

Hvad synes I kunne være en god ide til en rigtig dansk dessert? Jeg vil
helst bage - men er 'openminded.' Der skal være nok til 25-30 mennesker. Det
må gerne være nemt - jeg er i gang med at skrive speciale og ser mig ikke i
køkkenet i 6 timer med en rødgrød til 30

På forhånd tak

- Vibe

Fra : Else Holm

Dato : 30-03-04 08:39

"Vibe Renée Friborg" <vp873@bard.edu> skrev i en meddelelse
> Hej Madgruppe
>
> Om en uges tid arrangerer vi, de internationale elever på mit
> universitet (i New York), en international mad festival.
>
> Hvad synes I kunne være en god ide til en rigtig dansk dessert?

<snip>

Jeg tænkte først på æblekage, som "vor mor" lavede den - med ristet
rasp/sukker, æblegrød og flødeskum - og den kan man også lave med
knuste makroner i stedet for rasp. En anden fremgangsmåde kunne være

http://www.dr.dk/regioner/aarhus/opskrifter/index.asp?record=106853283
2617&funktion=vis

- og så er der jo klassikerne: Citronfromage m/flødeskum eller Ris a
la Mande m/kirsebærsovs!

God fornøjelse - og hils Over There!

--
Else

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-03-04 08:53

Vibe Renée Friborg wrote:
> lavet fødselsdagsboller, drømmekage fra Brovst, pandekager med is,

Hvis det skal være rigtigt dansk skal det da være pandekager med
syltetøj og sukker :)

> laver hovedretter - jeg er blevet bedt om at lave en dessert.

Arme Riddere er noget af det gode, men jeg ved ikke om det er
specielt dansk..

Hm, jeg har forresten ikke fået Arme Riddere i 100 år, måske man
burde tage sig sammen :)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : -V-

Dato : 30-03-04 09:05

Hans Joergensen wrote:
> Hvis det skal være rigtigt dansk skal det da være pandekager med
> syltetøj og sukker :)

Rigtgt dansk?

Det vil franskmænd og specielt belgiere da blive ked af at høre.

-V-

PS: Fint billede, du havde i avisen forleden.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-03-04 11:34

-V- wrote:
> Rigtgt dansk?
> Det vil franskmænd og specielt belgiere da blive ked af at høre.

Det er trods alt blevet spist i Danmark de sidste mange mange år :)

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : -V-

Dato : 30-03-04 11:50

Hans Joergensen wrote:

> Det er trods alt blevet spist i Danmark de sidste mange mange år :)

Heh, ja. Men det gør det sgisme ikke mere dansk.

-V-

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-03-04 12:16

"Vibe Renée Friborg" <vp873@bard.edu> wrote in message

> Hvad synes I kunne være en god ide til en rigtig dansk dessert?

Ris à la mande med varm kirsebærsovs. Selvom desserten hører julen til, og
navnet antyder udenlandsk herkomst, er det vist da kun her i Danmark, vi
spiser dén dessert. Hvis du koger risen i forvejen når du har tid, tager det
ingen tid at vende flødeskum i et par timer inden servering. Og mandlerne
kan du jo - for denne ene gangs skyld - købe færdighakkede, bare du lover at
bruge ægte vanillie

--
-Jens B.

Fra : Vibe Renée Friborg

Dato : 30-03-04 20:39

> Ris à la mande med varm kirsebærsovs.

Tja... det kunne være hyggeligt med en lille mandelgave. Sidste gang min
familie forsøgte det trick ved en julefrokost med amerikanere, blev begge
mandler slugt - selvom de var blevet advaret mange gange om at gemme den
under tungen

Problemet dengang var, at den risengrød (og så også ris à la manden) min mor
lavede smagte mærkværdigsomt. Grødrisene var bare...forkerte. Det endte med
at vi købte risen igennem konsulatet (sammen med sild og marcipan). Rugbrød
er også umuligt herovre - rigtigt rugmel er utroligt svært at finde.. Og
ja - rigtig vanille ER hammerdyrt (ca. 8 dollars for to stænger). I går
købte jeg en enkel tomat - den smagte af ingenting og kostede $1.35. Helt
åndssvagt... Nå, men skolen betaler! <hø-hø>. Så lad os bare få en opskrift
på saffrankage... det er da dansk, ikke?

Jeg finder lige Frk. Jensen.. Hun foreslår æbleskiver (jeg har ingen pande),
Arme Riddere (à la Hans Jørgensen - mmm... de lyder lækre), Bondepige med
slør (øv - rugbrød), astakage (smager den godt?), og wienerbrød...Min
kanelstang blev noget uheldig... Er der nogle af Jer som har haft held med
hjemmebagt wienerbrød (som jo hedder "danishes" på engelsk).

Ind til videre har drømmekagen og æblekagen med smuldret dej været nogle af
de største hits ved festivalen - efter sushi og punch fra Jamaica (en
mærkelig blanding med Guinness, mælk, vanille og muskatnød). De er ret vilde
med smør og sukker, de amerikanere...

Hvad synes I om wienerbrøds ideen?

Fra : Peter Græbe

Dato : 30-03-04 12:59

Vibe Renée Friborg skrev:

> [...]
> må gerne være nemt - jeg er i gang med at skrive speciale og ser mig ikke i
> køkkenet i 6 timer med en rødgrød til 30

Flere har nævnt ris à l'amande - det er da oplagt! Du kan jo bare kalde
den Rissengrod a la Vibe, så lyder det næsten ikke gallisk.
Ud over den obligate lune kirsebærsovs kan du jo også lave noget andet
tilbehør. F.eks. multebærkompot. Multebær er ganske vist et svensk
påhit, men det er der nok ingen, der lægger mærke til. Multebær hedder
cloudberry på engelsk, in case you didn't know. De må kunne stampes op i
verdensbyen! Det ville også være flot med noget grønt - men det eneste,
jeg umiddelbart kan komme i tanke om er kiwikompot - og det er jo ret
kinesisk...

Så vidt jeg ved, er vaniljestænger ret dyre i US; men hvis universitetet
betaler, så...

Husk at proppe en hel mandel i én af skålene ... he he

Peter Græbe

Fra : Bo Ramsing

Dato : 30-03-04 18:15

Hej Vibe,
hvis det skal være dansk, så kan det da vist ikke blive mere rødt / hvidt
end jorbærgrød med fløde.
Eller hvad?!

Mvh
Bo

Fra : CB

Dato : 31-03-04 21:25

Enig BO. Lige hvad jeg ville have foreslået

CB