Den ny Forte ignorerer CLASSPATH.
Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 17-01-01 18:54

Hej alle

Jeg har netop downloadet den nye Forte ver. 2.0 fra SUN. En af
forskellene til tidligere versioner er at Forte ikke længere læser i den
classpath, der sættes i autoexec.bat, hvor jeg har følgende stående:
SET CLASSPATH=.;C:\PROGRAM FILES\INTERBASE
CORP\INTERCLIENT\INTERCLIENT.JAR

Det betyder at mine databaseprog. ikke længere kan køre. Jeg har forsøgt
at indsætte linjen forskellige mulige og umulige steder i Fortes
opsætninger, men desværre uden succes.

Måske er det også et problem at der er en space mellem ordene INTERBASE
og CORP i stien? Jeg har forsøgt at sætte " omkring, uden at det har
hjulpet.

Altså, er der en af jer der ved hvor jeg - i den nye Forte 2.0 - kan
indsætte den CLASSPATH jeg har stående i autoexec.bat?

-
< Stougaard >

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 18-01-01 09:00

"Bjarne Stougaard" <bjarne@stougaard.net> wrote in message
> [...]
>
> Altså, er der en af jer der ved hvor jeg - i den nye Forte 2.0 - kan
> indsætte den CLASSPATH jeg har stående i autoexec.bat?

Det er faktisk ret nemt,

du skal:

1. i menuen projects, vælg settings
2. i det nye vindue tryk på 'java sources'
3. se hvad default compiler er sat til (skal være enten external eller
fastjavac)
4. vælg compiler types og tryk på den compiler type som svarer til det du så
i pkt 3.
5. click i feltet ved siden af 'external compiler' så feltet blvier
markeret, tryk på det 3 punktummer
6. der er en lang streng hvor der står noget med -classpath
{filesystems}{:}{classpath}{:}{library}{:}{bootclasspath}
7. hvis du f.eks. ønsker c:\problemmer\med\forte tilføjet i din classpath
til føj følgende {:}c:\problemmer\med\forte der må IKKE være mellem rum
imellem bootclasspath} og {:}{c:\ .....

så skulle det MEGET gerne virker, det gjorde det her.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 18-01-01 22:07

Hej Soren 'Disky' Reinke

Du skrev bl.a.:

> Det er faktisk ret nemt,
Det er noget du tror.

> [...]
> 2. i det nye vindue tryk på 'java sources'
> 3. se hvad default compiler er sat til (skal være enten external eller
Det er fastjavac (hvilket er default).

> 4. vælg compiler types og tryk på den compiler type som svarer til det du så
> i pkt 3.
> 5. click i feltet ved siden af 'external compiler' så feltet blvier
> markeret, tryk på det 3 punktummer
OK, det er noget af det eneste jeg ikke havde prøvet. Jeg har derimod
klikket på fanabldet "Expert" i samme dialogboks, og der eksperimenteret
med de to øverste punkter som er: 'Boot Class Path' og 'Class Path'. I
disse er det muligt at mounte enten Filesystems eller JAR/ZIP-files.

Jeg tror faktisk at det er det samme, der foregår der, som i den
'external compiler' du omtaler?

Men det lykkedes mig som sagt ikke at få det til at spille.

> 6. der er en lang streng hvor der står noget med -classpath
> {filesystems}{:}{classpath}{:}{library}{:}{bootclasspath}
Ja. der er to tekstbokse. Den øverste hedder 'Process' og indeholder
stien til Fastjavac-programmet.
Den underliggende tekstboks hedder 'Arguments' og indeholder blandt
meget andet de termer du nævner ovenfor i punkt 6.

Så langt går det fint.

> 7. hvis du f.eks. ønsker c:\problemmer\med\forte tilføjet i din classpath
> til føj følgende {:}c:\problemmer\med\forte der må IKKE være mellem rum
> imellem bootclasspath} og {:}{c:\ .....
Mjae, her knækker filmen desværre. Gider du ikke lige gennemgå dit punkt
7 en gang til?
Den sti jeg gerne vil indsætte - lad os sige den hedder:
c:\interbase\interclient.jar
Skal den indsættes i den nederste tekstboks (Arguments) og lige præcis
EFTER {:}{bootclasspath} og INDEN {files}, som jo er det sidste ord på
den linje og som står lige efter {bootclasspath} ?

Eller har jeg helt misforstået dig?

En anden lille ting; i dit ovenstående eksempel i punkt 7 har du en åben
tuborgparantes inden c'et i stien, men kun anden gang. Jeg har prøvet
både at omslutte stinavnet med tuborgklammer og at lade være, det gør
desværre ingen forskel.

> så skulle det MEGET gerne virker, det gjorde det her.
Øv, det gør det uheldigvis ikke her. Jeg får blot følgende når jeg
compilerer:

fastjavac: Java source files must have a .java suffix:

hvorefter stien til mit program vises efterfulgt af hele den sti til min
classpath, som jeg har forsøgt at indsætte. Så det ser ud som om min sti
blot bliver hægtet på min .java-fil, når der skal compileres, og det kan
den ikke forstå.

-
< Stougaard >

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 19-01-01 08:50

> Det er noget du tror.

Det gik nemt her

> Det er fastjavac (hvilket er default).

Også her hos mig.

> [...]
> disse er det muligt at mounte enten Filesystems eller JAR/ZIP-files.
>
> Jeg tror faktisk at det er det samme, der foregår der, som i den

Aner det ikke men min måde virker (her hos mig)

> [...]
> Den underliggende tekstboks hedder 'Arguments' og indeholder blandt
> meget andet de termer du nævner ovenfor i punkt 6.

Hvisdu clicker på 'Compiler types' underpunkt 'fastjavac compilation' øh hos
mig er der ikke noget der hedder Process det øverste punkt hedder 'debug' og
derefter 'deprecation'
Det 5. punkt hedder 'external compiler' og i det felt står der hos mig:
{debuginfo} {deprecation} {optimize} {encoding} -jdk
{java.home}{/}.. -classpath
{filesystems}{:}{classpath}{:}{library}{:}{bootclasspath}{:}x:\usr\subnet\{:
}c:\j2sdkee1.2.1.\lib\j2ee.jar -d x:\usr\subnet\www\Web-inf\classes\ {files}

Hvor f.eks. c:\js2sdee1.2.1 osv er noget jeg har tilføjet

> Så langt går det fint.

> Mjae, her knækker filmen desværre. Gider du ikke lige gennemgå dit punkt
> 7 en gang til?

Se oven over

> Den sti jeg gerne vil indsætte - lad os sige den hedder:
> c:\interbase\interclient.jar

Så skal den nok se sådanne ud:

{debuginfo} {deprecation} {optimize} {encoding} -jdk
{java.home}{/}.. -classpath
{filesystems}{:}{classpath}{:}{library}{:}{bootclasspath}{:}c:\interbase\int
erclient.jar {files}

> Skal den indsættes i den nederste tekstboks (Arguments) og lige præcis
> EFTER {:}{bootclasspath} og INDEN {files}, som jo er det sidste ord på
> den linje og som står lige efter {bootclasspath} ?

Istedet for det hele

> Eller har jeg helt misforstået dig?
>
> En anden lille ting; i dit ovenstående eksempel i punkt 7 har du en åben
> tuborgparantes inden c'et i stien, men kun anden gang. Jeg har prøvet

Hehe, jeg var for doven til at skrive den færdig

> [...]
> compilerer:
>
> fastjavac: Java source files must have a .java suffix:

Hmmm, prøv den jeg angav lidt højere oppe som skulle kunne bruges i dit
system.

> [...]
> classpath, som jeg har forsøgt at indsætte. Så det ser ud som om min sti
> blot bliver hægtet på min .java-fil, når der skal compileres, og det kan

Ellers skriv igen :)

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 21-01-01 08:15

Hej Soren 'Disky' Reinke

Du skrev bl.a.:

> Det gik nemt her
Også her. Men først efter mange timers ærgrelser.

> Hvisdu clicker på 'Compiler types' underpunkt 'fastjavac compilation' øh hos
> mig er der ikke noget der hedder Process det øverste punkt hedder 'debug' og
> derefter 'deprecation'
Ja, men det er EFTER du har valgt 'external compiler' og klikket på de 3
punktummer, at du kommer ind i dialogboksen hvor 'Process' og
'Arguments' fremkommer.

> [...]
> {java.home}{/}.. -classpath
> {filesystems}{:}{classpath}{:}{library}{:}{bootclasspath}{:}c:\interbase\int
Jeg har prøvet dette på alle mulige og umulige måder, men fik det aldrig
til at virke.
Jeg besluttede mig så for at afinstallere hele InterBase-systemet og
geninstallere det, blot sørgede jeg denne gang for at ændre
default-stien, så der _ikke_ optræder et mellemrum i biblioteksnavnet
(som fx. i 'Program Files'.

Det var altsammen forgæves, det hjalp ikke et pluk. Efter yderligere
mange ærgrelser og frustrationer, fandt jeg ved et tilfældigt svineheld
på at højreklikke på Forte-ikonet, vælge 'Egenskaber' og indtaste -cp
c:\InterBase\InterClient.jar i slutningen af den linje der starter
Forte.

Det løste alle mine problemer. Nu spiller det bare. ))

> Ellers skriv igen :)
Jeg forstår ikke hvorfor det andet ikke virker hos mig, men det orker
jeg ikke at forske mere i.

Anyway, du skal have tak for hjælpen.

-
< Stougaard >

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-01-01 08:53

> Jeg forstår ikke hvorfor det andet ikke virker hos mig, men det orker
> jeg ikke at forske mere i.
>
> Anyway, du skal have tak for hjælpen.

Det var så lidt, men desværre hjalp mit tip jo ikke. Men rart at høre at det
spiller.