v3400 varme problem?
Fra : Henrik Bonde

Dato : 29-04-01 23:16

Davs
Mit ellers klippestabile asus v3400 tnt1 16 mb agp, video ind/ud,
giver mig problemer.
Blæseren har i noget tid sagt underligt (muligvis ude af balance)
Og pludselig her i eftermiddags frøs puteren, da jeg ville starte et
d3d spil op.
Nu virker kortet en gang imellem. Bedst hvis det har fået lov til at
køle af. Men lader jeg det køre en halv times tid, og genstarter,
fryser puteren under opstart.
Hvis windows når at starte, kommer der en melding om at grafikkortet
ikke er konfigureret korrekt.

Kan det betale sig at købe en ny blæser, eller har chippen allerede
taget skade?
Eller er der andre problemer jeg ikke har tænkt på?

Puteren kører forøvrigt fint med et normalt pci-vga kort.

Min konfig:
Amd k6/2-300
Asus p5a
Iøjeblikket et skod S3 grafikkort, med 2 mb ram
64 pc100
10gb Ide hd
Sb 128
Aopen hx8

Bonden

Fra : Henrik Bonde

Dato : 29-04-01 23:21

Ps. Jeg bruger 5.33 driveren

Fra : Thumb

Dato : 30-04-01 09:31

On Mon, 30 Apr 2001 00:15:53 +0200, Henrik Bonde <HBonde@mailme.dk>
wrote:

> [...]
>Amd k6/2-300
>Asus p5a
>Iøjeblikket et skod S3 grafikkort, med 2 mb ram

Når du har v3400 ude kan du vel se, om blæseren kan pilles af, og om
blæserledningen har et stik på. Blue Orb er den blæser man kan
anbefale til grafikkort.
Du bør også se efter om blæseren kan gives lidt olie. Med sådanne
blæsere, skal man normalt rive en mærkat af (skal genbruges) og
underneden sidder en gummiprop. Den vipper du op, og så skal lejet
have en dråbe olie. Alt samles igen. Giv ikke for meget olie, for
blæseren vender nedad, når kortet er monteret.

Der kan sagtens være problemer med p5a's ali chipset og spil.

Men jeg ville anbefale asus' egen ali agp driver.

Her har du deres drivere:
win2k driveren er forholdsvis ny, fra februar
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/TREIBER/VGA/V3400/

agp-ali-driveren:
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/TREIBER/CHIPSATZ/ALI/

Ellers undrer jeg mig over, at du ikke har sat en k6-2 500 på dit
bundkort. Den koster kun 460 kr.

Nyeste bundkort bios:
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_7/ALI_Chipset/ALI_V/P5A/
1011.004 er en beta bios til k6-3+ og k6-2+ understøttelse. Men den
virker upåklageligt, og er fra i år.
Nyeste officielle bios er fra august 1999:
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUS/mb/sock7/ali/p5a/

mvh

John

Fra : Henrik Bonde

Dato : 01-05-01 18:43

On Mon, 30 Apr 2001 10:31:13 +0200, Thumb <john.knuhtsen@mailzone.com>
wrote:

> [...]
>have en dråbe olie. Alt samles igen. Giv ikke for meget olie, for
>blæseren vender nedad, når kortet er monteret.

Jeg har sgu' aldrig oplevet noget ligende.
En microskopisk dråbe olie, og svinet kørte igen.
Uden problemer! (?)
Du skal ha' mange tak for tippet
Jeg havde faktisk afskrevet kortet.

Bonden