Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Cirkulær og linære polfiltre ved AF
Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-04-04 12:20

I forbindelse med nogle indlæg, der skrev om backfocusing ved Nikon D70
måtte jeg straks i gang med at eksperimentere. For det første lider mit D70
i hvert fald ikke af sygdommen med det medfølgende 18-70 objektiv ) (men
jeg har for den sags skyld heller ikke moire - så jeg er måske bare heldig?
Der er sådan set ikke noget, der ikke virker. Eller er det bare misundelige
Canonerer, der hyler op? )

Da jeg nu var i gang, fik jeg den ide at nuppe mit gamle 67 mm polfilter,
der er fra før autofokus og som følge heraf aldeles linært.
Jeg har nu nuppet en snes billeder i forskellig belysning og med forskellig
polariseringsvinkler (høj spærring/ingen spærring). Og det interessante er -
jeg kan sku'tte se at dette polfilter på nogen måde forstyrrer autofokus'en.

Er der tale om en gang salgsgas (de cirkulære er jo væsentligt dyrere end de
andre - især hvis man har et gammelt et i forvejen!), er min D70 udstyret
med et afstandsmålesystem, der er ligeglad oder was?

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Martin K. R.

Dato : 27-04-04 12:48

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> [...]
> andre - især hvis man har et gammelt et i forvejen!), er min D70 udstyret
> med et afstandsmålesystem, der er ligeglad oder was?

Er det ikke fordi din AF sensor er en krydssensor, dvs. en sensor som er
immun overfor hvordan du vender dit pol-filter?

Martin

Fra : khs

Dato : 27-04-04 16:37

> Er det ikke fordi din AF sensor er en krydssensor, dvs. en sensor som er
> immun overfor hvordan du vender dit pol-filter?
>
> Martin

Så budre det kun virke på det midterste fokus felt. De fire andre er (så
vidt jeg ved) ikke krydssensorer. Hvis fokus feltet flyttes til et af
yderpunkterne burde der være problemmer afhængig af hvordan filteret drejes.

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(fjern det spiselige og indsæt
punktum før land)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-04-04 17:52

"khs" <khs@spam.spam> wrote in message

> [...]
> (så vidt jeg ved) ikke krydssensorer. Hvis fokus feltet flyttes til
> et af yderpunkterne burde der være problemmer afhængig af hvordan

Det er da til at undersøge - så det gør jeg.

vh

Fra : Deaster

Dato : 27-04-04 12:55

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> lider mit D70 i hvert fald ikke af sygdommen med det medfølgende
> 18-70 objektiv ) (men jeg har for den sags skyld heller ikke

Sikkert.

> Der er sådan set ikke noget,
> der ikke virker. Eller er det bare misundelige Canonerer, der hyler
> op? )

Ahh, det tror jeg nu ikke, kig selv på f.eks. Nikoj forummet på
dpreview.com.

> [...]
> end de andre - især hvis man har et gammelt et i forvejen!), er min
> D70 udstyret med et afstandsmålesystem, der er ligeglad oder was?

Jeg troede kun det var effekten af polfilteret der udeblev når man
brugte et lineæer filter og ikke AF ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Martin K. R.

Dato : 27-04-04 13:08

"Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message
> Jan Bøgh wrote:

<snip>

> Jeg troede kun det var effekten af polfilteret der udeblev når man
> brugte et lineæer filter og ikke AF ?

Nej, hvis AF sensoren er en lineær sensor kan den ikke fokusere (den kan
simpelthen ikke se noget), hvis et lineært polfilter er drejet i en bestemt
vinkel.
Det lys der slipper gennem et CIRKULÆRT pol-filter er ikke ensrettet i et
bestemt plan, så en lineær sensor vil altid kunne se noget den kan fokusere
efter.

Martin

Fra : Deaster

Dato : 27-04-04 14:11

Martin K. R. wrote:

> [...]
> Det lys der slipper gennem et CIRKULÆRT pol-filter er ikke ensrettet
> i et bestemt plan, så en lineær sensor vil altid kunne se noget den

Ahhh ok, tak for forklaringen.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"