Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Underbelyste billeder med canon 300D
Fra : Calle

Dato : 15-04-04 17:55

Hej NG

Spørgsmål fra en amateur !

Jeg har et problem med lyset (eller mangel på samme)
Jeg er så heldig at have et 300D, men min indbyggede lysmåler tager
tilsyneladene r.... på mig.

Spørgsmål:

Skal lysmåleren stå i midten for at billedet er korrekt belyst eller er det
forskelligt fra mærke til mærke. I så fald er mit defekt.
Mine billeder ser som regel fine ud på kameraet men ikke på mine eller
andres pcere.

Jeg har brugt Adobe gamma til justering af skærmene,- Der siger de at man
skal skrue helt op for kontrasten men man indstiller. Skal man så skrue den
tilbage når man er færdig og hvor meget ?

Hvordan skal et histogram se ud når billedet er iorden (korrekt
eksponering ).

Er der nogen der kan hjælpe mig med nogle tips til at få den rigtige
eksponering frem.

Mange gode hilsner
Calle

Fra : Tommy Jensen

Dato : 15-04-04 18:10

On Thu, 15 Apr 2004 18:54:50 +0200, "Calle" <carl@_nospam_snavela.dk>
wrote:

>Mine billeder ser som regel fine ud på kameraet men ikke på mine eller
>andres pcere.

LCD skærmen på kameraet er misvisende med hensyn til eksponeringen, du
kan eventuelt skrue lysstyrken helt ned på laveste så får du et
billede der er tættere på resultatet.

Jeg begyndte i februar at skyde primært i raw hvilket medfører at jeg
i de fleste tilfælde med undereksponering kan rette op på det
efterfølgende.

MVH Tommy

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-04-04 19:42

Check histogrammet og se at det har punkter over hele skalaen (undtaget
meget mørke og helt lyse motiver) og check at du ikke har stillet
eksponerings kompensation til minus.
Læs denne artikkel, hvis du ikke er med på histogrammets fortolkning
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understanding-histograms.shtml

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Calle

Dato : 15-04-04 20:56

Det var et rigtig godt link. Tak for det !

Hilsen Calle

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-04-04 23:13

Hans Kruse wrote:
> Check histogrammet og se at det har punkter over hele skalaen (undtaget
> meget mørke og helt lyse motiver) og check at du ikke har stillet
> eksponerings kompensation til minus.

Ja det kan ihvertfald klart anbefales at sætte kameraet til at vise
histogram når den laver preview..
default viser den kun billedet, hvilket man alligevel ikke får en
meter ud af

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-04-04 15:51

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev
> Læs denne artikkel, hvis du ikke er med på histogrammets fortolkning

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understandi
ng-histograms.shtml

Så skal man da nærmest være ekspert, hvis man skal kunne se noget ud fra
disse? Toppene ligger vidtforskelligt, alt efter motiv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle

Dato : 19-04-04 16:58

Jeg mødte en fyr i Zoo forleden dag. Han havde alt det rigtige udstyr (10D +
L obj).
Han fortalte mig at han skød med "TV"(time value) på det meste.
Jeg bruger "M" (Manuel) fordi jeg mener at man skal lære det med lyset og
dybden... Men nu kommer jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre.

Hvad gør i andre.?
Hvis mine billeder stadig er for mørke/under eksponeret med "TV" eller "P"
eller andet automatik så må det vel være kameraet eller ?
Jeg har ikke stillet eksponerings kompensation til minus (tværtimod).

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 19-04-04 22:15

In article <c60su6$17kb$1@news.cybercity.dk>, Calle
> [...]

> Jeg bruger "M" (Manuel) fordi jeg mener at man skal lære det med lyset og
> dybden... Men nu kommer jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre.

På programmerne P, Tv og Av, vil kameraet foretage en lysmåling og selv
indstille tid og blænde, Du kan så vælge på dit kamera hvilken
lysmåling det skal foretage (evaluerende eller centermåling måske andre
målemetoder). Sådan vil jeg tro de fleste gør. Du kan godt stille
tingene manuelt, men det er for besværligt og tager for lang tid, hvis
man skal tage billedet her og nu.

> [...]
> eller andet automatik så må det vel være kameraet eller ?
> Jeg har ikke stillet eksponerings kompensation til minus (tværtimod).

Jeg vil hellere have mine billeder undereksponeret end overeksponeret,
ved undereksponering kan man godt lysne billedet op (især hvis det er
taget i RAW format) uden at der er særligt synlig støjforringelse, men
hvis det er overeksponeret, er de pixels som er blændet ud, evigt
fortabt.

--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng.

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

(Remove "NOSPAM" from e-mail address if replying directly to me.)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-04-04 22:57

In article <190420042314434489%soren@theilgaard.dk>, Søren Theilgaard wrote:
> [...]
> taget i RAW format) uden at der er særligt synlig støjforringelse, men
> hvis det er overeksponeret, er de pixels som er blændet ud, evigt

De pixels der er blæst ud i toppen er vel ikke værre end dem der er
blæst ud i bunden ? Jeg synes generelt også man kan hente rigtigt meget
i højlys ved "fremkaldelsen" af RAW, og så lige en gang Shadow/highlight
i PS CS, og så har du detaljer med øjet ikke kunne se i den virkelige
verden.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 19-04-04 22:56

Jeg bruger som regel AV (Blændeprioriteret), især til billeder hvor der ikke
er for meget bevægelse. Det giver optimal styring af skarphed og
dybdeskarphed i billedet. Jo større blændeåbning, jo mindre dybdeskarp, men
ved fuld åbning ryger noget af den generelle skarphed.

Hvis der er bevægelse i billedet, bruger jeg som regel M (Manuel) mode eller
TV (tidsprioriteret) mode.

Ved indendørsfotografering bruger jeg som regel Manuel mode, både med uden
uden blitz. Der giver styr over skarphed/dybdeskarphed og jeg bliver ikke
overrasket af at kameraet lige pludselig vælger en for langsom lukkertid.

mvh
Flemming

Fra : Lars Mortensen

Dato : 20-04-04 12:12

Har du muligvis sat ISO for lavt til forholdene? Jeg kom til at skyde
en bunke med ISO 100 i skygge - og de blev alle kedeligt
undereksponerede.

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-04-04 14:21

Med mindre du har sat indstillingen på M, så skulle der ikke være
underbelysning af den grund, blot langsomme lukketider med rystelser til
følge. Husk også at hvis man sætte den på Tv eller Av og kameraet ønsker en
blænde eller tid, der ligger uden for dets område så blinker blænde eller
tid i søgeren, men billedet kan tages alligevel. F.eks. på Av kan man let
undereksponere af den grund.

--
Kind Regards,
Hans Kruse