Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Photoshop kan ikke åbne ORF filer.
Fra : Carsten

Dato : 12-04-04 20:19

Jeg er den lykkelige ejer af et Olympus E-1.
Jeg har det problem, at jeg ikke kan åbne mine ORF (Olympus Raw Files) i
Photoshop 7, selv om jeg har opdateret til 7.0.1 og installeret Camera Raw
Plug In.
Når jeg prøver at åbne en ORF-fil direkte fra Photoshop, får jeg en
meddelelse, at det ikke er det rigtige filformat
Når jeg fra Olympus Studio trækker dem ind i Photoshop, kan jeg se, at
TIFF-filen er 16 bit/kanal. Har det noget at gøre med det? Eller er der
andet i vejen?
Spørg endelig hvis i mangler oplysninger.

Fra : Henrik

Dato : 12-04-04 23:02

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2433

Henrik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-04-04 01:02

Henrik skrev:

> http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2433

System requirements:
Adobe Photoshop CS for Windows®

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-04-04 01:24

Carsten skrev:

> Når jeg prøver at åbne en ORF-fil direkte fra Photoshop, får
> jeg en meddelelse, at det ikke er det rigtige filformat

Prøv at hente denne fil:
<www.olympusamerica.com/files/orf2rgb.8ba> og smid den ind i
Photoshops Plug-ins mappe (Ekstramoduler hedder mappen i den
danske Photoshop). Når du genstarter Photoshop, burde der være
adgang til punktet 'Olympus Raw File' under File > Import.

Installationsvejledning på engelsk her:
<http://www.olympusamerica.com/files/Rawplugin_install.pdf>.

Et smartere og sikkert bedre alternativ er Photoshop CS med
Camera Raw Plugin 2.1 opdateringen, som Henrik linker til, men
ovenstående er den billigste løsning. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik

Dato : 13-04-04 11:12

Hej Thomas

Ok, jeg så ikke at det var en opdatering af CS men troede det var en
opdatering af RAW plug-in`en.
Du skulle tilfældigvis ikke ligge inde med et tilsvarende link til de store
professionelle Canon`s? Da jeg vist kom til at love en ven at jeg skulle
fikse hans, hen bruger også version 7.01 med RAW-plugin men med MAC, som jeg
ikke rigtigt kender til.

Henrik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-04-04 12:37

Henrik skrev:

> Ok, jeg så ikke at det var en opdatering af CS men troede det
> var en opdatering af RAW plug-in`en.

Det er det også, men ikke til den version af det separate RAW-
plugin, som er kompatibel med Photoshop 7 (version 1). Det RAW-
plugin som følger med til Photoshop CS hedder version 2 og det
er kun kompatibel med Photoshop CS.

> [...]
> love en ven at jeg skulle fikse hans, hen bruger også version
> 7.01 med RAW-plugin men med MAC, som jeg ikke rigtigt kender

Jeg kender ikke et direkte link, men prøv at søge lidt på Canons
hjemmeside. Det er ofte på kameraproducentens hjemmeside man
finder sådan et plugin, hvis det altså findes.

--
Hilsen
Madsen