Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad betyder....
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-04-04 22:16

Jeg er blevet stillet spørgsmålet, hvad betyder det "f" der står
foran et objektivs største blændeåbning f.eks. f1:2.8

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 11-04-04 23:23

> Jeg er blevet stillet spørgsmålet, hvad betyder det "f" der står
> foran et objektivs største blændeåbning f.eks. f1:2.8

De forskllige F-Stop på blændeskalaen
F = brændvidden
F 1,4-2,0-2,8-4,0-5,6-8,0-11-16-22-32. Kamera og linser kan godt have
F nummer der ligger i mellem disse nummer,
men et spring fra F 1,4 til F2,0 betyder en halvering af den mængde
lys der lukkes ind. Det samme er også gældende i springer fra F8 til F11
f.eks. et 50 mm F:1,4 objetiv har et hul på 50 mm : 1,4 = ca. 35,7
mm i diameter
ved F 2,0 et hul på 50 mm : 2 = 25 mm i diameter, ( det skulle give
det halve areal i hulstørrelse i forhold til F :1,4)
mens f.eks. et 300 mm f:2,8 har et hul på 300 mm : 2,8 = ca 107 mm i
diameter, for at slippe samme lysmængde igennem som 2,8
ved alle andre brændvidder. (Det hedder vist proportionelt på
brændvidden, men er ikke helt sikker)
Håber det forklarer noget af det
m.v.h.
EA

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-04-04 23:56

Ernst Andreasen wrote:
> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> De forskllige F-Stop på blændeskalaen
> F = brændvidden
Ja men kun hvis du husker at dividere med lysåbningen.

http://dictionary.reference.com/search?q=f%20number

Så mit bedste gæt er at f'et kommer fra "Fokal forhold" eller "Focal ratio"
Det øvrige tror jeg nok at Niels ved rigeligt om

/carsten

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 12-04-04 09:11

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja men kun hvis du husker at dividere med lysåbningen.
>
> http://dictionary.reference.com/search?q=f%20number
>
> Så mit bedste gæt er at f'et kommer fra "Fokal forhold" eller "Focal
ratio"

Nej, f står for brændvidden (focal length), og det der der står på
objektivet er diameteren på maximal blændeåbning. Dvs ved f1:2.8 er
blændeåbningen f*1:2.8, altså f gange 1 divideret med 2.8. Nogle skriver
også f/2.8 eller bare f2.8.

mvh Frank

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-04-04 09:33

Frank K. Jensen wrote:

> [...]
> objektivet er diameteren på maximal blændeåbning. Dvs ved f1:2.8 er
> blændeåbningen f*1:2.8, altså f gange 1 divideret med 2.8. Nogle skriver

Jeg takker for alle forklaringerne og henvisningerne, de har
rigeligt besvaret spørgsmålet.

Men bort set fra det, så er det jo egenlig lidt pussigt, at vi ikke
tænker over, at der står et "f" foran den største blændeåbning, og
mit første svar var også helt reflektorisk, at det gør der bare.

Og det var først da spørgeren insisterede, at jeg blev klar over, at
her var der et hul i min viden.

Der var dog et eller andet der foresvævede mig, at f'et betød noget
med focal, men det var li'som ikke forklaring nok, og hvorfor et
"focal" foran den største blændeåbning.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 12-04-04 09:18

> [...]
ratio"
> Det øvrige tror jeg nok at Niels ved rigeligt om

Jeg mener ikke man kender lysåbningen før man har regnet den ud med formlen
: f1:2.8
F er engelsk fokortelse ( Fokal length) = Brændvidde
Spørgsmålet : ( det "f" der står foran et objektivs største blændeåbning
f.eks. f1:2.8 )
svar: f1 er = brændvidden x1 som så divideres med 2,8 = Blændåbningen /
lysåbning
M.v.h.
EA

Fra : Martin K. R.

Dato : 11-04-04 23:43

> Jeg er blevet stillet spørgsmålet, hvad betyder det "f" der står
> foran et objektivs største blændeåbning f.eks. f1:2.8

Prøv at se dette link:
http://www.mellesgriot.com/products/optics/fo_5.htm

Her er det forklaret til den store guldmedalje...

Martin