Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udregning af brændviden ?
Fra : fenger-olesen

Dato : 11-04-04 08:36

Hej

Jeg skal hører om der var en som kunne hjælpe mig med en regne formel
hvis jeg skal fotografer en genstand på 10m og en afstand på 50 m
"eksempelvis"
hvilken brændvide skal jeg så bruge hvis den skal fylde mest muligt på neg.

søren

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-04-04 09:05

In article <c5asg4$30gq$1@news.orange.dk>, fenger-olesen wrote:
> [...]
> "eksempelvis"
> hvilken brændvide skal jeg så bruge hvis den skal fylde mest muligt på neg.

Hvad er mest muligt ? Er det 10 meter du vil have til at svare til
hele højden på dig negativ ?

Det du skal er ikke at se på fokal længde, men i stedet hvor stor
en vinkel der dækkes af objektivet. I dit tilfælde regner vi lige
om til en afstand på 1 meter:

10 / 50 = 0.2 meter.
Så er det vel bare at sige at vinklen dette fylder er
2 * atan(0.2 / 2) = 11.4 grader.

Så kan du bruge eksempelvis Sigma's lens chart
http://www.sigma-photo.com/html/lenschart.htm

Deres 80-200mm kan komme ned til 12.3 grader, hvilket er lidt luft
udenom, 28-300mm kommer ned på 8.2 grader, og kan dermed zoome længere
ind. Og en 50-500mm når ned til 5 grader.

Men nogle objektiver falder udenfor, 55-200mm F4-5.6 DC kommer ned
på 8.1 grader ved fuldt zoom, og har dermed mindre med end et
300mm i bredden. DC er noget Digital Camera værk, og laver en
minde cirkel på filmplanet, derfor mindre vinkel. De andre mål
er hjørne til hjørne på alm. 35mm film.

Så husk der er en crop-factor på de fleste billige DSLR kameraer,
så deres zoom typisk svarer til et der er 1.5 (Nikon) eller
1.6 (Canon) gange længere.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-04-04 10:10

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> [...]

> Men nogle objektiver falder udenfor, 55-200mm F4-5.6 DC kommer ned
> på 8.1 grader ved fuldt zoom, og har dermed mindre med end et

Hvis brændvidden OG film/chip-formatet er kendt, er vinklen til at beregne.
Det er KUN geometri, og afhænger ikke af om der står Canon på hylsteret
eller om man bruger 9x12 plader eller en lille chip. Men har vi reelt brug
for at kende vinklen ?

Forholdet mellem filmstørrelse og motivstørrelse er det samme som forholdet
mellem brændvidde og afstand.

ex: Man tager et billede med en 300mm tele på 3m afstand. Filmformat er
24x36mm. Billedfelter et 24x36cm.

Ex: du skal fotografere en 5 meter lang bil med et 50mm objektiv. Hvor langt
skal du væk?
Forhold mellem motiv og film er 5000mm/36mm = ca 140. Altså skal du
50mmx140=7meter væk. Husk at der skal være lidt plads omkring skærmene...

Ingen internet, ingen programmer, ingen matematik. Let at huske.

Men det giver HELT forskellige perspektiv om du bruger en 50mm på 5 meters
afstand, eller en 500mm på 70 meters afstand. Mange bruger en zoom til at
kompensere for forkert optagesfstand, men kunne få mere ud af at bruge den
til at styre perspektivet og dybdeskarpheden med.

Hvis du gerne vil kende VINKLEN, skal du lige skal tænke over, om det er den
vinkel man ser højden, bredden eller diagonalen i billedet under. Visse
(ingen navne) opgiver en meget lille vinkel for teler (svarende til højden
af billedet) og en stor vinkel for vidvinkler (svarende til diagonalen) -og
det er fup og salgsgas.

Bo //

Fra : BSJ

Dato : 12-04-04 11:09

> [...]
> af billedet) og en stor vinkel for vidvinkler (svarende til diagonalen) -og

Hej Bo.

Vil du ikke lige uddyde den påstand lidt?

mvh
Bjarne

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-04-04 14:37

"BSJ" <bjarne.sigDETTESKALFJERNES@get2net.dk> wrote in message

> Vil du ikke lige uddyde den påstand lidt?

Det er geometri, ikke påstand.

I et 35mm kamera er filmrammens højde 24mm, bredde 36mm og diagonal 43mm.
Bruger du en 50mm optik, ses de under hhv 26, 39 og 47 grader.

Der er mere klang i at sælge en vidvinkel efter diagonalvinkel, og en tele
efter den mindste. Jeg husker ikke hvilken reklame for et 1.500 kr's
digitalkamera det var, men jeg undrede mig over, at et ret behersket
zoomområde kunne blive til så stort et spænd af vinkler. Da jeg regnede
efter, opdagede jeg, at det måtte være bredden af chip'en, der gav
vidvinklen og højden af chip'en der gav televinklen. Nogen kalder det
"markedsføring". Jeg påstår, det er fup.

Bo //

Fra : BSJ

Dato : 12-04-04 14:46

> Det er geometri, ikke påstand.
>
> I et 35mm kamera ............

Hej Bo.

Tak for dit svar - den udregning har jeg aldrig tænkt over (jeg har altid regnet "vinkelen" som værende
tilhørende diagonalen - og det er vi vel enige om er den eneste rigtige "vinkel").
Jeg kan kun give dig ret i at enhver anden udregning er fup og aldeles uanvendelig.

mvh
Bjarne

Fra : BSJ

Dato : 11-04-04 09:24

> [...]
> "eksempelvis"
> hvilken brændvide skal jeg så bruge hvis den skal fylde mest muligt på neg.

Hej Søren.

Formlen hedder: G/B = g/f
G = genstanden
B= Billede (negativ)
g = afstand
f = brændvidde
Husk at holde dimensionerne i samme enhed (f.eks cm)

Dit eksempel - lad os sige at du bruger 24x36mm på højkant og din 10m genstand skal fylde 35mm og udregning i
cm

1000/3,5 = 5000/f giver 1000*f = 17500 giver f = 17500/1000 giver f=17,5 cm altså et objetiv på 175mm.

mvh
Bjarne

Fra :

Dato : 11-04-04 11:12

Den er svær ,lang tid siden jeg gik i skole
Hilsen henrik

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 11-04-04 13:30

HØ wrote:

> Den er svær ,lang tid siden jeg gik i skole
> Hilsen henrik

Så har jeg lige lavet en simpel php-dimmer her:

http://80.62.24.182/focal.php

--
Martin Kaltoft

Fra :

Dato : 11-04-04 15:15

"Martin Kaltoft" <martin@[nospam]nitro.dk> skrev i en meddelelse

> Så har jeg lige lavet en simpel php-dimmer her:
>
> http://80.62.24.182/focal.php
>
> --
> Martin Kaltoft

Fedt nok .TAK skal du ha,jeg fik godt nok regnet det ud,meget sjovt at vende
tilbage,men det tog da en 1/2 time inden jeg fangede den.
Hvad skal jeg her med faktor 1.6 (dslr) i forhold til den påstemplede verdi
på objektivet?
Hilsen Henrik

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 11-04-04 15:41

> [...]
> vende tilbage,men det tog da en 1/2 time inden jeg fangede den.
> Hvad skal jeg her med faktor 1.6 (dslr) i forhold til den påstemplede

Hvis dit kamera har en 1,6x crop factor, skal du vel bare skrive (36/1.6 =)
22.5 istedet for 36mm, og så får du den værdi dit objektiv skal stå på...

--
Martin Kaltoft