Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning af dias
Fra : Per Naldal

Dato : 10-04-04 22:09

Hej

Kender nogen i gruppen til scanning af dias? Hvordan er kvaliteten, hvis man
bruger en flat-bed scanner?

Er der nogen der har erfaring med brugen af en speciel scanner: PrimeFilm
1800i? Er det sagen, og hvad koster en sådan - jeg har set en amerikansk
pris.

Vh

Per

Fra : CP

Dato : 11-04-04 01:03

"Per Naldal" <per.naldal@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1800i? Er det sagen, og hvad koster en sådan - jeg har set en amerikansk

Hej Per

Erfaring og erfaring - nåh, lidt ved jeg da.

En flatbedscanner med dialåg vil typisk være alt for dårlig til scanning af
34x36 dias, hvorimod den kan være fin til scanning af mellemformat og
storformat dias.

Der er to grunde til dette: 1: opløsningen er typisk for ringe til at du kan
blæse dine scanninger ret meget op og 2: densitien - scannerens evne til at
lyse igennem et dia (eller et negativ) - er for flatbedscannere som regel
meget begrænset.

Nummer et er altså en decideret filmscanner, men de er temmelig kostbare,
hvis du skal have noget, der er i orden. Der findes dog en del
mellemklasse-scannere så som de billigste Nikon, Kodak havde for nogle år
siden en med betegnelsen 3600 (foruden nogle bogstaver) og Minolta sender en
lind strøm af billigere og dyrere filmscannere på markedet.

Angiveligt skulle en del af de ikke aller billigste Minolta-scannere også
være rimeligt gode ligesom du i hvert fald ikke går forkert af Nikons
scannere, der i nyeste versioner hedder V (5) for den billige udgaves
vedkommende og 5000 for den dyre.

Priserne i Danmark kender jeg ikke helt aktuelt, men V koster omkring 600 -
700 Euro i Tyskland og den fuldprofessionelle 5000 koster, hvis
niveau-forskellen fra tidligere modeller holder, nok omkring 1400 Euro.

Men du har da mulighed for at købe brugt i Danmark alt efter hvor nye
modeller du kræver. En forholdsvis god Minolta kan sagtens findes til 3000 -
4000 kroner, en Nikon version IV (4) har jeg set til omkring 3500 kroner
incl moms. PAS PÅ med at sikre dig, at du overhovedet kan bruge scanneren,
hvis du køber brugt. De bare lidt ældre modeller har typisk
SCSI-tilslutning, mens de nye har enten USB eller FireWire.

Den scanner du nævner minder på betegnelsen om en billig Reflecta - og mange
andre af samme skuffe, og de er måske gode nok, hvis du kun skal scanne
letgennemskinnelige film og kun i en ringe opløsning f. eks. til print eller
internet. De dur ikke til scanninger f. eks. til et bare nogenlunde rimeligt
tryk.

vh Carsten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-04-04 02:29

In article <407861a3$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Per Naldal wrote:
> Hej
>
> Kender nogen i gruppen til scanning af dias? Hvordan er kvaliteten, hvis man
> bruger en flat-bed scanner?

Hvis du har et godt digicam, så fotografer billedet når det er projiceret op.

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 11-04-04 03:59

> [...]
> 1800i? Er det sagen, og hvad koster en sådan - jeg har set en amerikansk

Canon Canoscan 9900 F er oppe på 3200x6400 ægte optisk, se her:
http://www.pclager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=58048&type=

Fotohandleren demonstrerede den for mig: 35 mm negativer kan scannes ind
natten over - 36 billeder tager op til 6 timer i højeste kvalitet! 6x6, 6x9
og 4x5" filmplader. Det er en flatbedscanner hvor man fjerner et lag og
lægger særlige rammer ind - gennembelyses ovenfra. Pris ca. 3000 kr.

KJ

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-04-04 16:56

"Kjeld Jakobsen" <kjeld.birthe@jakobsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og 4x5" filmplader. Det er en flatbedscanner hvor man fjerner et lag og
> lægger særlige rammer ind - gennembelyses ovenfra. Pris ca. 3000 kr.

Nævnte scanner er ca 5 min om 4 strimler af 6 neg. i højeste opløsning - jeg
ejer en og er særdeles tilfreds med den.
I 40x50 cm. er kvaliteten lige så god som på den gamle kemiske måde - måske
bedre. Så stop al den tomgangsretorik om at en fladbed ikke kan "noget"
--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Henrik Cichosz

Dato : 11-04-04 08:57

> [...]
> 1800i? Er det sagen, og hvad koster en sådan - jeg har set en amerikansk

Hej jeg købte en Microtek FilmScan 35 i sin tid den virker fint , men da jeg
kom til de gamle dias og negativer da kunne den softvere der var med ikke
klare det mere, så jeg købte silverfast Ai scansoftware til den
nu laver jeg de floteste billeder på papir print fra både dias og negativer
gamle som ny

mvh HC

Fra : Per Naldal

Dato : 12-04-04 22:25