Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CANON S50 - RAW
Fra : Kurt

Dato : 06-04-04 20:45

Hej,

Håber der er noget der kan hjælpe mig med et følgende:
Jeg skal til at købe et digital kamera, og valget står mellem Canon S50
eller IXUS 500.
Egentlig vil jeg helst have IXUS 500 p.g.a størrelsen, men jeg kunne godt
tænke mig at have muligheden for at kunne tage billeder i RAW-format. (har
adgang til printer der kan printe i plakat størrelse)
Nu har jeg så ladet mig fortælle at jeg ikke får noget ud af RAW-formatet!
Min forståelse af RAW-formatet var, at man kunne printe billeder i en noget
større størrelse, end hvis jeg "kun" brugte højeste opløsning i (2592 x
1944, Superfin), og samtidig uden tab af kvalitet, er det forkert?

Mvh
Kurt

Fra : Frederik Thorup

Dato : 06-04-04 20:56

Kurt wrote:
> [...]
> printe billeder i en noget større størrelse, end hvis jeg "kun"
> brugte højeste opløsning i (2592 x 1944, Superfin), og samtidig uden

Det er ikke rigtigt!

Læs og bliv klogere:
http://www.fotoportal.dk/artikler/raw.aspx

Og der er flere aldeles udemærkede artiker derude, søg og du skal finde...

MVH
Frederik

Fra : Gert Medom

Dato : 06-04-04 21:05

Hej Kurt.

Prøv at se 31 marts RAW vs. TiFF. Der står noget om forskellen på de
forskellige formater.

Jeg har selv et S45 som jeg er meget glad for. S50 er stort set identisk med
S45 udover forskellen i opløsning. For at bruge en floskel må du
selvfølgelig vælge ud fra hvad du har behov for, men jeg anbealer S50!

Hilsen Gert

Fra : Henrik

Dato : 06-04-04 23:47

Hej
Raw filerne giver dig et langt større/bedre redigerings muligheder. Jeg har
selv et S50 og har været meget tilfreds. Du skal lige huske at RAW filerne
fylder, så der er kun 49 billeder på et 256 kort, derfor overvejer jeg selv
et 2,2 G microdrive til ca. 1500-1700kr. (jeg husker det ikke prisen
nøjagtigt).
Hilsen
Henrik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-04-04 05:57

In article <c4vc10$2j6g$1@news.cybercity.dk>, Henrik wrote:
> [...]
> fylder, så der er kun 49 billeder på et 256 kort, derfor overvejer jeg selv
> et 2,2 G microdrive til ca. 1500-1700kr. (jeg husker det ikke prisen

2.2GB er ikke et Microdrive, men et MagicStor drev der skulle være
Microdrive kompatibelt, men det har problemer med en del kameraer, da
drevet går ned hvis man laver buffer overflow på det. Men de skulle
lige være kommet med en ny plus model (den gamle fejlfyldte er ved at
glide ud af deres website).

Regner med at modtage et 2.2GB på lørdag til under den halve pris,
så må jeg se om jeg kan få det byttet til den nye serie hvor fejlene
angiveligt er rettet.

Fra : Henrik

Dato : 07-04-04 23:07

øøøøhh, jeg er lidt ny i branchen, når det gælder det digitale. Men er et
2.2GB MicroDrive GS-MAGICSTOR ikke et microdrive?
http://www.danskdatasalg.dk/danskenetshop/visvare.asp?id=890
i givet fald vil jeg gerne have en forklaring på hvad det så er?
Hilsen
Henrik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-04-04 01:22

In article <c51u1o$30dd$1@news.cybercity.dk>, Henrik wrote:

> [...]
> http://www.danskdatasalg.dk/danskenetshop/visvare.asp?id=890
> i givet fald vil jeg gerne have en forklaring på hvad det så er?

Det er lignende teknologi, dog er der en del problemer med kinesiske
MagicStor. De har lave en ny Plus model af deres 2.2GB som skulle have
ny firmware, og løse mange af de problemer der er med deres firmware.

Typisk problem i et digicam er, at hvis du tager nye billeder mens det
er ved at skrive, så går disken ned, og du skal have den ud/in inden
kameraet vil kendet ved den igen. Så rigtig anden eller 3dir rangs
diske. Den nye plus-firmware løser måske problemerne, men kræver en
ombytning.