Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 på zoo tur
Fra : HKJ

Dato : 04-04-04 10:46

Alle billeder er taget med en 70-300mm tele og er håndholdt. Nogle billeder
er beskåret.

http://henrik.k.jensen.homepage.dk/zoo-1/page1.htm

Websiden er lavet med det medfølgende "Nikon Browser" program.

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 04-04-04 10:57

Ja zoo er dejligt, specielt når man gerne vil fotografere.

Jeg vil tillade mig at foreslå at du øger saturationen på dine bjøre, løver
og det første tiger billede. Måske skal tigerbilledet også gøres lidt
lysere. Det er gråt og kedeligt udenfor, og man skal derfor nogen gange øge
sat. lidt...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : HKJ

Dato : 04-04-04 11:08

"René Ernst Nielsen" <virkerikke@nospam.nej> wrote in message
> Ja zoo er dejligt, specielt når man gerne vil fotografere.

Jeps.

> [...]
> og det første tiger billede. Måske skal tigerbilledet også gøres lidt
> lysere. Det er gråt og kedeligt udenfor, og man skal derfor nogen gange

Jeg syntes næsten at #2 tigerbillede har for skrappe farver, de andre
billeder er mere naturtro i farverne. Men tag for forslaget, jeg vil nok
prøve lidt mere med kraftigere saturation.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-04-04 11:00

In article <c4olhe$1enq$1@news.cybercity.dk>, HKJ wrote:
> [...]
>
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/zoo-1/page1.htm
>
> Websiden er lavet med det medfølgende "Nikon Browser" program.

Vil du have en ærlig mening om billederne ?

Så er det, at de nok er lige undereksponerede nok, og kontrasten
er heller ikke helt i top. De trænger til en behandling hvor du
justerer levels så der er både sort i hvidt i billedet.

Var vejret dårligt ? Altså overskyet ?

Synes også de mangler noget skarphed, specielt taget i betragtning
af at der er relativ stor dybdeskarphed, nok rigeligt af dette efter
min smag. Giv dem noget unsharp mask, gerne lille radius og relativt
mange procent (giver relativ lidt "aura"). En god optik hjælper
også. Jeg er selv ved at opgradere min telezoom efter at have set
hvad et godt objektiv kan præstere.

Enkelte billeder eksempelvis de 2 storke er dog meget gode, selvom jeg
nok ville skære lidt af bunden.

Fra : HKJ

Dato : 04-04-04 11:21

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Vil du have en ærlig mening om billederne ?

Gerne, så lang tid du begrunder den.

> Så er det, at de nok er lige undereksponerede nok, og kontrasten
> er heller ikke helt i top. De trænger til en behandling hvor du
> justerer levels så der er både sort i hvidt i billedet.

Jeg har justeret levels på en del af billederne, men måske ikke godt nok?

> Var vejret dårligt ? Altså overskyet ?

Det meste af tiden JA.
Det er ret surt at have et nyt kamera og så ingen solskin ;-(

> Synes også de mangler noget skarphed, specielt taget i betragtning
> af at der er relativ stor dybdeskarphed, nok rigeligt af dette efter
> min smag.

Jeg syntes egentlig ikke der er stor dybdeskarphed, de fleste billeder
ligger omkring f5.6

> Giv dem noget unsharp mask, gerne lille radius og relativt
> mange procent (giver relativ lidt "aura").

Vil jeg prøve at lege lidt med

> En god optik hjælper
> også. Jeg er selv ved at opgradere min telezoom efter at have set
> hvad et godt objektiv kan præstere.

Det har jeg helt sikkert ikke råd til i nærmeste fremtid, såden et objektiv
koster mange penge.

> Enkelte billeder eksempelvis de 2 storke er dog meget gode, selvom jeg
> nok ville skære lidt af bunden.

Og mig der syntes at reden skulle med , men du har nok ret.

Jeg takker for din gode kritik.

Fra : HKJ

Dato : 04-04-04 11:53

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Enkelte billeder eksempelvis de 2 storke er dog meget gode, selvom jeg
> nok ville skære lidt af bunden.

Så har jeg prøvet at modificere storkene:

http://henrik.k.jensen.homepage.dk/zoo-1/DSC_0928.jpg

Ændret beskæring og USM "50% 4% 0" i "Nikon Capture", der er også en ganske
lille justering af lyset.

Det oprindelige billede ligger stadig i zoo sekvensen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-04-04 12:51

In article <c4opf5$1j6v$1@news.cybercity.dk>, HKJ wrote:

> [...]
> lille justering af lyset.
>
> Det oprindelige billede ligger stadig i zoo sekvensen.

Det er meget bedre. Reden er blevet meget tydeligere af at du har
skåret bunden af den. Du tænker muligvis igen for meget på midten
af billedet, fremfor den gyldne trediedel. Jeg ville tage mere med til
højre, og hvis du vil beholder proportionerne, så også mere af det
øverste. Men det gør ikke noget at billedet bliver eksempelvis
3:2.

Skarpheden har det også hjulpet på. En vigtig del af fotografering
er netop fremkaldelsen, og beskæringen.

Fra : HKJ

Dato : 04-04-04 13:10

> Det er meget bedre. Reden er blevet meget tydeligere af at du har
> skåret bunden af den.

Enig.

> [...]
> højre, og hvis du vil beholder proportionerne, så også mere af det
> øverste. Men det gør ikke noget at billedet bliver eksempelvis

Måske rykke hele billedet lidt til høje? Men der er desværre en hvid stamme
i billedet, lige der, og den pynter ikke (Kan ses på
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/zoo-1/images/DSC_0928.jpg ).

> Skarpheden har det også hjulpet på.

Enig, det bør jeg nok generelt gøre på mine billeder.

> En vigtig del af fotografering
> er netop fremkaldelsen, og beskæringen.

Sjov ide at kalde efterbehandlingen "fremkaldelse". Her er det virkelig rart
med "Nikon Capture", hvor orginal materialet ikke blive ændret, men
justeringerne blive gemt seperat i raw filen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-04-04 21:29

In article <c4ou0h$1og5$1@news.cybercity.dk>, HKJ wrote:

> Måske rykke hele billedet lidt til høje? Men der er desværre en hvid stamme
> i billedet, lige der, og den pynter ikke (Kan ses på
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/zoo-1/images/DSC_0928.jpg ).

Jeg ville rykke billedet til venstre, det at storkene skuer mod
højre gør at der bør være mere det. Men jeg er ikke prof.

> [...]
> med "Nikon Capture", hvor orginal materialet ikke blive ændret, men
> justeringerne blive gemt seperat i raw filen.

På mit Canon kan jeg rykke eksponeringen +/- 2 stops ved konvertering
fra RAW, så det er tæt på fremkaldelse. Leger p.t.lidt med at tage
2 eksponeringer, et eksponeret til lys, et til skygge, og så lægge
dem oven på hinanden. Så kan man få både himmel og skyer samt
detaljerne i landskabet med.

Alt for mange tror billedet ud af kameraet er et slutresultat, men
ligesom fotografer med mørkekammer, så er billedbehandlingen det der
får billedet til at stå ud. Herunder beskæring.

Fra : HKJ

Dato : 04-04-04 21:40

> Jeg ville rykke billedet til venstre, det at storkene skuer mod
> højre gør at der bør være mere det. Men jeg er ikke prof.

Det var også der jeg mente, men den hvide stamme ødelægger det.

> På mit Canon kan jeg rykke eksponeringen +/- 2 stops ved konvertering
> fra RAW, så det er tæt på fremkaldelse.

Nikon softwaren kan gøre det samme, men fremkaldelse forbinder jeg med
kemikalier, ikke databehandling.

> Leger p.t.lidt med at tage
> 2 eksponeringer, et eksponeret til lys, et til skygge, og så lægge
> dem oven på hinanden. Så kan man få både himmel og skyer samt
> detaljerne i landskabet med.

Har læst om muligheden, men det kræver stativ (gider jeg ikke slæbe rundt
på, det bliver kun brugt derhjemme) og Photoshop, som jeg ikke har råd til
(så hellere en 105mm Micro Nikkor, men det må også vente).

> Alt for mange tror billedet ud af kameraet er et slutresultat, men
> ligesom fotografer med mørkekammer, så er billedbehandlingen det der
> får billedet til at stå ud. Herunder beskæring.

Min erfaring i digital billedbehandling er minimal (og lidt gode råd om
billedkomposition og belysning er også rart), så det jeg prøvet at lære
noget om og er glad for begrundet kritik.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-04-04 06:19

In article <c4prss$2p59$1@news.cybercity.dk>, HKJ wrote:

> Har læst om muligheden, men det kræver stativ (gider jeg ikke slæbe rundt
> på, det bliver kun brugt derhjemme) og Photoshop, som jeg ikke har råd til
> (så hellere en 105mm Micro Nikkor, men det må også vente).

Det kræver ikke stativ. Det kræver 1 billede i RAW. Det "fremkalder"
du så efter højlys (dvs justerer måske fremkaldelsen til -1 EV),
og en fremkaldelse efter skyggerne (eksempelvis +1 EV).

Disse billeder placeres på lag ovenpå hinanden, og man tager så
og vælger de lyse eller mørke pixels, og gør disse mere eller mindre
gennemsigtige.

Et gratis program som GIMP skulle kunne klare det, og der er
flere af de billige der kan. Mener der var en der brugte Photoshop
elements.

> Min erfaring i digital billedbehandling er minimal (og lidt gode råd om
> billedkomposition og belysning er også rart), så det jeg prøvet at lære
> noget om og er glad for begrundet kritik.

Det er også omkring 10 år siden jeg arbejde lidt med det professionelt.
Arbejdede som DTP'er et års tid, og lavede således de mere trivielle
opgaver. Dvs scanning, justering, USM og fritlægning. Beskæringen var
ofte givet af kunden. Jeg har købt Photoshop CS, da den stadig styrer.
Men det gik gennem en gl. OEM version i Tyskland + en upgrade.

Fra : HKJ

Dato : 05-04-04 07:05

> [...]
>
> Disse billeder placeres på lag ovenpå hinanden, og man tager så
> og vælger de lyse eller mørke pixels, og gør disse mere eller mindre

Skulle noget tilsvarende ikke kunne gøres med "Curves" eller "Digital DDE" i
"Nikon Capture"?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-04-04 18:23

In article <c4qt0v$j44$1@news.cybercity.dk>, HKJ wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Skulle noget tilsvarende ikke kunne gøres med "Curves" eller "Digital DDE" i
> "Nikon Capture"?

Nej, for du får reelt mulighed for at bruge hele lys/farveskalaen i
eksempelvis himmel og landskabet. Så du deler billedet billedet op.
Man kan også gøre det ved at "male" en maske så en del af billedet
er fra den ene eksponering, og den anden del fra den anden eksponering.
Dette kan du muligvis lave hvisl du kan lave "Curves" på din selection
fremfor hele billedet.

Fra : HKJ

Dato : 05-04-04 18:37

> [...]
> Man kan også gøre det ved at "male" en maske så en del af billedet
> er fra den ene eksponering, og den anden del fra den anden eksponering.

Ok, jeg forstår hvad du mener.
Så burde det også være muligt ved at exportere et 16 bit TIFF billede til et
edit program.

> Dette kan du muligvis lave hvisl du kan lave "Curves" på din selection
> fremfor hele billedet.

Desværre virker alle "Nikon Capture" værktøjer kun på hele billedet.

Fra : Kenneth K.

Dato : 04-04-04 11:21

On Sun, 4 Apr 2004 11:45:59 +0200, HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

> [...]
>
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/zoo-1/page1.htm
>
> Websiden er lavet med det medfølgende "Nikon Browser" program.

HKJ, kender du til "custom tone curve"? Nikon D100 og D70 eksponerer meget
konservativt og uden en custom curve kan billederne virke kontrastløse og
kedelige.

http://fotogenetic.dearingfilm.com/custom_tone_curves.html

vh,
Kenneth

Fra : HKJ

Dato : 04-04-04 11:31

"Kenneth K." <fake@it.com> wrote in message
newsr5xgdxzg647std@news2.tele.dk...
> [...]
> konservativt og uden en custom curve kan billederne virke kontrastløse og

Jeg har prøvet "white wedding", men syntes ikke at farverne så pæne ud med
den.
Nu har jeg fået købt "Nikon capture" og bruger raw formatet, så der er
kurverne uden betydning (jeg har ihvertfald ikke set nogen indstilling i
capture, hvor jeg kan loade en kurve).

Fra : Kenneth K.

Dato : 04-04-04 12:05

On Sun, 4 Apr 2004 12:30:51 +0200, HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:
> [...]
> Nu har jeg fået købt "Nikon capture" og bruger raw formatet, så der er
> kurverne uden betydning (jeg har ihvertfald ikke set nogen indstilling i

Jeg var heller ikke vild med "white wedding", men hans Provia 3.2 synes
jeg gør det godt.

vh,
Kenneth

Fra : HKJ

Dato : 04-04-04 12:10

"Kenneth K." <fake@it.com> wrote in message
newsr5xiejmf647std@news2.tele.dk...

> Jeg var heller ikke vild med "white wedding", men hans Provia 3.2 synes
> jeg gør det godt.

Jeg vil lige prøve den så.
Jeg skal også have checket en bemærkning fra hans readme fil om at kurverne
giver et godt udgangspunkt for "Nikon Capture", jeg troede ikke at kurverne
blev brugt til noget i raw.

Fra : HKJ

Dato : 04-04-04 12:35

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> [...]
kurverne
> giver et godt udgangspunkt for "Nikon Capture", jeg troede ikke at

Nu faldt tiøren (efter et par forsøg). Når kurven ligger i kameraet, så
følger den åbenbart billedet (også selvom den ikke bliver brugt).
Den kan så vælge i "Advanced RAW" under "Tone Comp" og vil være valgt, hvis
den er brugt når billedet tages, men kan altså vælges fra igen.

Så næste fototur bliver med den i kameraet, så kan jeg prøve både med og
uden når jeg kommer hjem, ved et enkelt museklik.

Fra : Danne

Dato : 04-04-04 18:24

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i meddelandet
> [...]
>
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/zoo-1/page1.htm
>
> Websiden er lavet med det medfølgende "Nikon Browser" program.

Är det Nikon 70-300 G objektiv som du har använt ?

Danne

Fra : HKJ

Dato : 04-04-04 18:54

"Danne" <NoSpam@FakeEMail.Nowhere> wrote in message

> Är det Nikon 70-300 G objektiv som du har använt ?

Nej, 70-300 F4-5.6 ED, som heller ikke skulle være noget super objektiv,
men indtil videre er jeg tilfreds med resultatet.

Det er altså rimelig imponerende hvor meget tele det giver på 300mm og så
lidt beskæring af billedet (På mit F801 var det bedste objektiv jeg havde
210mm).

Fra : Jørgen

Dato : 05-04-04 16:47

> [...]
>
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/zoo-1/page1.htm
>
> Websiden er lavet med det medfølgende "Nikon Browser" program.

Hej Henrik
Jeg har lige lagt et billede i Dk.binaer (hanløve fra København)
Det er den samme løve som du har taget.
Billedet er taget med Olympus 5050 med Zoom forsats.
Effekten er opnået ved modlysregulering.
Hilsen
Jørgen

Fra : HKJ

Dato : 05-04-04 17:04

"Jørgen" <jjgasC5000@tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg har lige lagt et billede i Dk.binaer (hanløve fra København)
> Det er den samme løve som du har taget.
> Billedet er taget med Olympus 5050 med Zoom forsats.
> Effekten er opnået ved modlysregulering.

Jeg kan godt lide effekten, men hvad mener du med modlysregulering?

Fra : Jørgen

Dato : 05-04-04 18:51

> Jeg kan godt lide effekten, men hvad mener du med modlysregulering?

Hej HKJ
Med eksponeringskompensations knappen har jeg indstillet, som om der var
modlys - derfor kalder jeg det modlysregulering.
På engelsk kaldes den facilitet faktisk det samme - nemlig "Exposure
Compensation".
Jeg har lagt et andet eksempel i dk.binaer, nemlig "pelikan fra Odense Zoo".
Bemærk: Bortset fra indstillingen ved selve optagelsen, så er billederne
ikke manipuleret.
Hilsen
Jørgen

Fra : HKJ

Dato : 05-04-04 19:21

> [...]
> modlys - derfor kalder jeg det modlysregulering.
> På engelsk kaldes den facilitet faktisk det samme - nemlig "Exposure

Ikke helt det samme, der er ikke noget med "modlys".

> Jeg har lagt et andet eksempel i dk.binaer, nemlig "pelikan fra Odense
Zoo".

Er den ikke lidt for rød, eller ser den sådan ud?

> Bemærk: Bortset fra indstillingen ved selve optagelsen, så er billederne
> ikke manipuleret.

Du må være heldig med sollyset, siden du kan få baggrunden så sort.

Jeg tror jeg vil prøve at lave det samme, når der engang kommer sol og jeg
får et billede hvor det er muligt. Jeg behøver dog ikke at gøre det ved
optagelsen, men kan faktisk gøre det i på "Nikon Capture" (+/-2 blændetrin
exponerings kontrol).

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-04-04 17:49

Billedet er noget uskarpt og kontrastløs. Er det hvad der kan opnås med
denne kombination?

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jørgen

Dato : 05-04-04 19:04

> Billedet er noget uskarpt og kontrastløs. Er det hvad der kan opnås med
> denne kombination?

Hej Hans
Bemærk:
Bortset fra indstillingen ved optagelsen, er billedet ikke manipuleret.
Skarphed og kontrast vil kunne reguleres efter smag og behag, som heldigvis
er forskellig fra person til person.
Hilsen
Jørgen