Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Introduktion til digitalkameraer
Fra : Pernille og Kennet

Dato : 30-03-04 20:00

Hej

hvor finder jeg en god hjemmeside, der beskriver verdenen af digitalkameraer
for en nybegynder? Jeg har ledt en del, men finder ikke rigtig noget
brugbart.

Det må gerne forklare grundlæggende begreber samt beskrive hvad man har brug
for i forskellige situationer.

Mvh

Kennet

--
Besøg vores rejse- og dyreside på
www.pernille-kennet.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-03-04 20:29

Pernille og Kennet skrev i et indlæg på usenet:
> [...]
> ikke rigtig noget brugbart.
> Det må gerne forklare grundlæggende begreber samt beskrive hvad man

Hvorfor ikke besøge den lokale boghandel og købe en bog om emnet ?

Eller låne en på biblioteket.....

Det er altid en god start på en hobby

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 30-03-04 21:28
Fra : Børge Larsen

Dato : 30-03-04 21:40

Kig her, der er hjælp at hente: http://www.digital-fotografering.dk/

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 31-03-04 14:14

Tak for hjælpen. En god side.

Jeg har dog stadig et par spørgsmål. Når man ønsker at få billederne ud på
almindeligt fotopapir, gerne forstørret op til stor størrelse - er det så
overhovedet muligt med digitalkameraer? Der står, at med 5.000.000 pixels
kan man klare A4 størrelse. Bliver billedet "hakket" hvis man vælger en
større størrelse?

Hvor mange billeder kan der være på f.eks. et 128mb ram kort? Har det nogen
betydning om man gemmer som JPG fil eller TIF (igen under hensyntagen til,
at billederne skal kopieres op i stor størrelse?

Mvh

Kennet

Fra : emj

Dato : 31-03-04 23:06

On Wed, 31 Mar 2004 15:14:10 +0200, "Pernille og Kennet"
<anonymos@noplace.dk> wrote:

> Der står, at med 5.000.000 pixels
>kan man klare A4 størrelse. Bliver billedet "hakket" hvis man vælger en
>større størrelse?

Hakket bliver det ikke. De 5000000 pixels bliver spredt over et større
areal. Hvis ellers det er et godt foto, kan det sagtens give
papirbilleder på 30x40 cm

>Hvor mange billeder kan der være på f.eks. et 128mb ram kort?
Et sted mellem 17 og 1330 stk alt efter opløsningsvalg.

> Har det nogen
>betydning om man gemmer som JPG fil eller TIF (igen under hensyntagen til,
>at billederne skal kopieres op i stor størrelse?

Tiff er bedre kvalitet end JPG, som er et komprimeret format, så
svaret må teoretisk betragtet være JA.

Nu er der så mange elendige discountdigier på markedet, som praler af
5 MP, så det er umuligt at svare på, hvordan kvaliteten i en
forstørrelse vil blive. Hvilket digi snakker vi om?
Hilsen emj

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 01-04-04 06:36

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er der så mange elendige discountdigier på markedet, som praler af
> 5 MP, så det er umuligt at svare på, hvordan kvaliteten i en
> forstørrelse vil blive. Hvilket digi snakker vi om?

Ikke noget bestemt. Jeg er ved at undersøge, hvad jeg skal kigge efter, når
jeg skal købe mig et kamera. Vi rejser en hel del og tager forholdsvis mange
billeder. En del af dem vælger vi at forstørre og hænge op hjemme. Alle
billeder skal på alm. fotopapir og i traditionelle albums. Vi har også en
hjemmeside hvor vi lægger mange af billederne op.

Så vidt jeg kan se, så skal jeg gå efter et kamera med 4-5 MP og 3* optisk
zoom (er det i øvrigt en standard betegnelse?). Da jeg tager en del billeder
af ting i bevægelse (mennesker, biler, dyr osv.) så skal der også være en
ret kort "lukketid" eller forsinkelse. Det virker på mig som om, at det godt
kunne blive temmeligt dyrt. Jeg vil hellere undvære, end bruge penge på et
kamera, hvor jeg så alligevel vil bruge det gammeldags med film.

Mvh

Kennet

Fra : emj

Dato : 01-04-04 07:33

On Thu, 1 Apr 2004 07:35:48 +0200, "Pernille og Kennet"
<anonymos@noplace.dk> wrote:

>Ikke noget bestemt. Jeg er ved at undersøge, hvad jeg skal kigge efter, når
>jeg skal købe mig et kamera.

Jeg vil mene, at det vigtigste er at gå efter et godt og anerkendt
mærke med velkendt kvalitet for god optik som det vigtigste.
Olympus, Nikon, Canon + et par stykker mere.

>Så vidt jeg kan se, så skal jeg gå efter et kamera med 4-5 MP og 3* optisk
>zoom (er det i øvrigt en standard betegnelse?).

Ja.
Prøv at se, om I ikke kan få min 4x optisk zoom

>Da jeg tager en del billeder
>af ting i bevægelse (mennesker, biler, dyr osv.) så skal der også være en
>ret kort "lukketid" eller forsinkelse.

Det praler Olympus C5060 af at kunne, så prøv at kikke på det.
Det har i øvrigt også 4x optisk Zoom
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/c5060.html

>Det virker på mig som om, at det godt
>kunne blive temmeligt dyrt. Jeg vil hellere undvære, end bruge penge på et
>kamera, hvor jeg så alligevel vil bruge det gammeldags med film.

Jeg ved ikke, hvad der er dyrt, men under www.edbpriser.dk kan I se
nogle priser. C-5060 koster 5-7000 kr alt efter jeres krav til
tilbehør.

Hilsen emj

Fra : Anders

Dato : 31-03-04 23:17

> [...]
> overhovedet muligt med digitalkameraer? Der står, at med 5.000.000 pixels
> kan man klare A4 størrelse. Bliver billedet "hakket" hvis man vælger en

<snip>

> Kennet

Jeg har i sidste uge set et billede fra et Nikon D70 (6 MP) printet ud i A0
(84 x 119 cm). Nært på var det selvfølgelig lidt uldent, men set på 1-2
meters afstand var det imponeredne godt. Så hvor stor du kan printe kommer
meget an på i hvilken sammenhæng billedet skal bruges - skal det op på en
væg kan de printes ret store selv med 4-6 MP.

mvh Anders

Fra : Frederik Thorup

Dato : 01-04-04 09:10

> Jeg har i sidste uge set et billede fra et Nikon D70 (6 MP) printet
> ud i A0 (84 x 119 cm).

Hvor? Og for hvor meget?

Jeg vil nemlig gerne prøve med mit 300D. For at se om jeg kan.

Frederik

Fra : Anders

Dato : 01-04-04 23:24

"Frederik Thorup" <frederik@odense.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor? Og for hvor meget?
>
> Jeg vil nemlig gerne prøve med mit 300D. For at se om jeg kan.
>
> Frederik

Det var på min arbejdsplads, hvor vi råder over en storformat HP-plotter. Vi
har ustyret til internt brug og sælger ikke den form for tjenester. Jeg kan
derfor ikke angive hverken "hvor" eller "hvor meget", men jeg ved at
spørgsmålet tidligere har været oppe i gruppen.

Anders