Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fuji FinePix S5000
Fra : KC

Dato : 25-03-04 10:43

HEj NG

Har besluttet mig for dette cam.

Hører gerne om erfaringer - både gode og mindre gode

mvh

KC

Fra : Helge Olsen

Dato : 25-03-04 11:02

"KC" <kc_dk@hotmail.dk> wrote in message
> HEj NG
>
> Har besluttet mig for dette cam.
>
> Hører gerne om erfaringer - både gode og mindre gode
>
> mvh
>
> KC

Hei.

Dette er et kamera som du vil nyte godt av hvis du har energi og motivasjon
til å jobbe med RAW og den tilhørende workflow. Av en eller annen merkelig
grunn har Fujifilm satt steinhard jpegkomprimering som standard på kameraet
og gir ikke mulighet for å selv endre kvaliteten. For meg er kameraet
"ubrukelig" til annet enn "tull" i jpeg modus. Men med RAW er det et meget
godt kamera for pengene, det gir gode resultater med den postprosessering
som RAW krever, og har alt av manuelle innstillinger (utenom manuell
hvitbalanse, men dette kan uansett fikses på som en del av
postprosessering). Observer at du trenger minst et 256 mb xD-kort for å
bruke RAW. Dette gir plass til 36-37 bilder. Har du god råd kjøper du et 512
mb.

Kjøper du deg en Olympus TCON-17 telekonverter og en WCON-07
vidvinkelkonverter har du et relativt komplett sett som du vil få mye glede
av. Olympusadapterne passer rett på den medfølgende 55mm adaptteringen. Jeg
har selv bestilt meg en TCON-17 som burde dukke opp i postkassen temmelig
snart.

Det jeg ser som de største ulempene med kameraet er dårlig kontroll av
manuell fokus på grunn av kombinasjonen elektronisk viewfinder og mangel på
avstandsindikator ved fokusering og at det ikke er mulighet for ekstern
blitz. Videre er lengste lukkertid 2 sekunder, noe som umuliggjør
fotografering av andre kosmiske objekter enn månen. Du kan ikke manuelt
velge lavere ISOverdi enn 200. Selv mener jeg dette er tilstrekkelig i stort
sett hele tiden, og man må regne med en del begrensninger på et kamera i
denne prisklassen. Det kan også nevnes at stativfestet er i plast og ikke
sitter i linje med linsen, noe som gjør at konstruksjon av panoramabilder
med "stitching" blir en problematisk affære. Dette jobber jeg dog med en
løsning på.

Jeg bruker kameraet mye til familiefotografering, men leker også en del med
naturbilder, månefoto og makro når lysten faller på. RAWfilene konverterer
jeg med s7raw som er gratis. Hvis s7raw ikke gir godt resultat eller jeg
trenger å gjøre mere med bildene bruker jeg Photoshop CS som nå støtter
s5000 RAWfiler direkte.

Et par gode nettsteder for oss Fujibrukere:
http://www.s5000.net/ Uoffisiell S5000 portal, også noe informasjon om
S7000
http://fujigroup.net/ Uoffisiell Fujifilm kamera portal.

Til normal hobbybruk tør jeg påstå at du har valgt et godt kamera som du
kommer til å få mye glede av. Det koster deg en del arbeid å få topp
resultater, men for meg er det halve moroa å sitte foran PCen og jobbe med
bildene mine. Lykke til med kameraet!

Mvh
Helge Olsen

Fra : KC

Dato : 25-03-04 11:09

"Helge Olsen" <helge@nospam-olsentech.net> skrev i en meddelelse

> [...]

> kommer til å få mye glede av. Det koster deg en del arbeid å få topp
> resultater, men for meg er det halve moroa å sitte foran PCen og jobbe med

Dejligt input. Takker mange gange

mvh

KC

Fra : Henning

Dato : 25-03-04 11:48

"KC" <kc_dk@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> HEj NG
>
> Har besluttet mig for dette cam.
>
> Hører gerne om erfaringer - både gode og mindre gode
>
> mvh
>
> KC

Hej.

Først og fremmest: Jeg er ikke fotograf, men kan bare godt lide at tage
nogle billeder engang imellem, så mine erfaringer med kameraet er mere
baseret på alm. brug end tekniske facts.

Jeg har et S5000, som jeg har haft siden sept. måned sidste år, og taget ca.
2000 billeder med. Jeg købte det som supplement til mit "alm." SLR-kamera,
men i praksis er det kommet til at fungere helt som erstatning for SLR'et.
Langt størsteparten af de billeder, jeg tager, er ferie- og familiebilleder,
og det gør kameraet akkurat ligeså godt som mit gamle. Jeg ved ikke, om man
kan se forskellen med en lup; det har jeg ikke prøvet, og finder det heller
ikke relevant. Billeder op til A4-størrelse kan du præsentere for folk, uden
at de kan se, det er taget med digi-kam. Og "alm." mennesker bliver
imponerede, når de ser billederne: "Jamen, man kan jo slet ikke se, at det
ikke er taget med et "rigtigt" kamera!"

Jeg kan se, at Helge kun bruger RAW-format til sine billeder, og de er
selvfølgelig i bedre kvalitet end de komprimerede JPEG-billeder. Jeg syntes
nu, der skal en, mildt sagt, meget stor forstørrelse til for at se forskel
af betydning, så jeg bruger altid JPEG-komprimeringen, og har overhovedet
ikke oplevet problemer i den forbindelse. Med eksempelvis et 128MB kort, er
der så plads til omkring 150 billeder i 3MP opløsning.

Jeg har 3 ting, der i nogle situationer kunne være et problem:

1. Langsomste lukkertid er 2 sek., og det gør det svært at tage
nattebilleder. Det har jeg nu heller aldrig rigtig gjort, heller ikke på mit
gamle kamera, så det oplever jeg ikke som et problem.

2. Man kan ikke manuelt justere hvidbalancen, men der er en håndfuld
forudindstillede at vælge imellem, og de dækker fint mit behov. (Sandt at
sige bruger jeg mest den automatiske)

3. Der er ikke mulighed for ekstern blitz.

Nogle af de "gode" ting, jeg oplever med kameraet, er bl.a.:

1. 10x optisk zoom er virkelig noget, der batter...

2. Der er valgmulighed mellem flere faste programmer, og mulighed for manuel
indstilling af lukkertid og/eller blænde.

3. Det er rimelig hurtigt til at tage et billede. Når man har fokuseret, er
der ingen reel ventetid, fra man trykker knappen ned, til billedet er taget.
Og fokuseringen er også rimelig hurtig.

4. Man kan tage flere billeder i "rap", uden at skulle vente på, at de
bliver skrevet til kortet.

5. Den indbyggede blitz er ret kraftig, og kan faktisk lyse et stort område
op.

6. Man kan tage mindst 2-300 billeder på en opladning.

7. Den daglige brug af kameraet er en fornøjelse, og det "ligger godt i
hånden".

Alt i alt er jeg glad for mit kamera, og ville købe det samme i dag, hvis
det var nu, jeg skulle ud at investere.

Mvh.

Henning

Fra : KC

Dato : 25-03-04 12:05

"Henning" <hhFJERN@DETTEnetel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hånden".
>
> Alt i alt er jeg glad for mit kamera, og ville købe det samme i dag, hvis

Takker Lyder meget som det jeg skal bruge det til...... Lader til jeg
har vlagt rigtig i junglen

mvh

KC

Fra : Jens

Dato : 25-03-04 11:58

> Hører gerne om erfaringer - både gode og mindre gode

Jeg havde kig på dette også, men valgte så 'storebror' S7000Z.

Bla. pga. muligheden for ekstern flash, CF-kort/Microdrive, bedre display og
evf med mulighed for forstørret fokusfelt, højere opløsning i movieclips,
større område for eksponeringstid i begge ender samt ikke mindst, at S7000
virker noget hurtigere mht. lysmåling og autofokus.

Ulempen er jo bla. mindre zoom-område og et større kamera, samt naturligvis
prisen; det fås i Tyskland for under 4 kkr ,-)

Jeg fik det hjem fra dnet24.de på ca. 14 dage.

Mvh
Jens