Afføring på gulvet
Fra : Betina Figen

Dato : 01-04-04 15:21

Gode råd søges !!!

Vi har en hankat, steriliseret, på snart 4 år.
Problemet er, at han (for at sige det lige ud) skider og tisser på gulvet på
badeværelset.
Vi har prøvet snart sagt alt - forskellige slags kattegrus, vi har sat
kattebakken forskellige steder på badeværelset, prøvet at tage låget af
bakken osv..
Men intet hjælper - der går som regel kun 3 dage fra der er kommet nyt
kattegrus i, til han begynder at gøre det på gulvet...
Nogen ideer?

Betina

Fra : Søren Christensen

Dato : 01-04-04 16:39

"Betina Figen" <betina@figen.dk.FJERN.DETTE> skrev i en meddelelse
> [...]

> Men intet hjælper - der går som regel kun 3 dage fra der er kommet nyt
> kattegrus i, til han begynder at gøre det på gulvet...

Jeg har haft stor succes med at komme lidt baldrian dråber i bakken...
Jeg rådede tidligere en anden her fra gruppen. Hans kat sked også ved siden
af kattebakken. Men da han kom disse dråber i sad katten der med det samme.
Så han har vidst også haft succes med det.

Venligst

Fra : Puntofisken

Dato : 01-04-04 20:50

Jeg fik engang det råd at komme baldriandråber i kattens vand fordi den en
periode var MEGET aktiv når jeg skulle sove - ok godt nok er katte natdyr
men det her var slemt ...... det skulle jo så virke beroligende, men er der
nogen forklaring på hvorfor det også skulle virke på det her?

Fra : Camilla Scharff

Dato : 01-04-04 22:41

"Puntofisken" <schou8@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> nogen forklaring på hvorfor det også skulle virke på det her?

Fordi rigtig mange katte bliver vældig tiltrukket af "duften" af baldrian
(som altså har den evne, at det virker mildt beroligende ved indtagelse -
også på mennesker

Mvh. Camilla

Fra : Puntofisken

Dato : 02-04-04 19:59

Oh, fikst - mange tak for svaret!

Trine

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 01-04-04 21:24

> [...]
> Men intet hjælper - der går som regel kun 3 dage fra der er kommet nyt
> kattegrus i, til han begynder at gøre det på gulvet...

Fjerner i klumper dagligt?
Er det klumpende grus?
Hvad vasker du bakken af i?
Er der kattemad i nærheden?
Har han altid gjort det eller er det noget han er begyndt på? ... i så
fald, hvad har ændret sig hos jer da det startede?
... og til sidst, måske det er noget helt andet end kattebakken som han er
utilfreds med. Prøv lige at holde øje med om der sker noget der er
anderledes den dag .... alt fra at skraldebilen kommer til at i selv kommer
sent hjem, svigermor kommer på besøg *Fnis*, naboens hund gør hele dagen
....... eller what ever.....

hvis ingen af de ting får noget til at "ringe", så ville jeg prøve at
stille kattebakken et andet sted end på badeværelset, bare i en kort periode
(kattebakker behøver ikke at lugte)
Katte er meget renlige dyr, og hvis de finder på sådan noget, er det fordi
der er noget de vil gøre dig opmærksom på. Det kan bare være meget meget
svært at finde ud af hvad det er.... han ved jo godt hvad bakken bruges til
alle de andre dage...

Håber det kan guide dig i den rigtige retning...
Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : *Henriette* Risle.dk

Dato : 02-04-04 04:02

Hej NG!

Jeg har 2 katte på 6 år, den ene bruger altid bakken, den anden skider på
gulvet og tisser i håndvasken, det er vidst noget hun er begyndt på efter
nogle år. Jeg bruger de der "plastic-agtige" perler som kattegrus, de lugter
ikke rigtigt, tidligere brugte jeg sand eller grus, og der gjorde hun det
også!

Jeg ser hende kun bruge bakken lige når jeg har skiftet den, så hopper hun
glædeligt op på den og både tisser og skider, men lige så snart min anden
(renlige) kat har været på kattebakken, så vil hun ikke bruge den mere, før
jeg igen skifter perler!!!!

Er hun bare sart? Burde de have hver sin kattebakke? (Det har jeg bare ikke
plads til på mit lille toilet) men hvad kunne være en løsning?

Det som bliver svaret nedenunder, om der var nogen "omstændigheder" der
kunne gøre at hun gjorde som hun gør, det mener jeg ikke der er, det er
konstant og ALTID at hun skider på gulvet, det ligger der hver dag kort tid
efter hun har spist?

Desuden er jeg lidt bekymret for hende, de to katte jeg har vejer: Bella 3,8
og Bianca 5,8, de er søskende, og jeg er lidt bange for om det er kritisk at
Bella kun vejer 3,8 kg? Det er hunkatte begge to. Og Bianca er en rigtig
grovæder og Bella nipper kun til maden. Såååå?

De blev begge steraliseret da de kun var 7-9 mdr. fordi de kom i en
forfærdelig løbetidsalder, så Bella har bare ikke vokset siden, hun er ret
"lille" af en kat at være?

For at give jer en ide om hvordan de ser ud i størrelse, kan i se mere her:
http://www.risle.dk/dyr.htm

Hvis man altså kan fornemme størrelsen på kattene ud fra billeder?

I er alle velkommen til at svare privat hvis det er

Knus fra
/Henriette

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-04-04 07:19

> Er hun bare sart?
Nej, jeg tror det har med rang at gøre

Burde de have hver sin kattebakke?
JA. Du bliver nød til at finde et sted at stille en mere. Det kan meget
vel være løsningen på dit problem.

> [...]
> Bella kun vejer 3,8 kg? Det er hunkatte begge to. Og Bianca er en rigtig
> grovæder og Bella nipper kun til maden. Såååå?
Det kommer du til at vende med dyrlægen. Har hun dårlig mave?

> De blev begge steraliseret da de kun var 7-9 mdr. fordi de kom i en
> forfærdelig løbetidsalder, så Bella har bare ikke vokset siden, hun er
ret
> "lille" af en kat at være?
Nogle er små, andre store. Tal med dyrlægen...

> For at give jer en ide om hvordan de ser ud i størrelse, kan i se mere
her:
> http://www.risle.dk/dyr.htm

Synes nu ingen af dine katte ser underernæret ud....

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-04-04 12:11

In article <406cd7ba$0$205$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, *Henriette*
Risle.dk <HenrietteFJENRMIG@risle.dk> wrote:

> Desuden er jeg lidt bekymret for hende, de to katte jeg har vejer: Bella 3,8
> og Bianca 5,8, de er søskende, og jeg er lidt bange for om det er kritisk at
> Bella kun vejer 3,8 kg?

Vil lige tilføje at fordi de er søskende behøver de absolut heller ikke
falde ens ud. Især ikke hvis det er huskatte, hvor man ikke har helt
styr på faderskab osv. En fritgående hunkat kan parre sig med flere
hanner, så "søskende" i et kattekuld kan nemt have hver sin far.
Helsøskende er heller ikke nødvendigvis ens, mine to er da ikke lige
store, f.eks.
Hm - eller de burde ikke være det. Her er det nemlig den lille Ditte
der er grovæder, så hun er lidt for tyk
3,8 kg kan da fint være tilpas for en lille spinkel kat

--
Knus fra Ann R

Fra : *Henriette* Risle.dk

Dato : 15-04-04 05:35

Hej Anne & Nina

Tak for jeres svar - det var dejligt at høre fra nogen om dette problem -
jeg vil prøve det med en ekstra kattebakke, (og så håbe at den renlige kat
ikke også bruger den bakke - hmm) og så sætte den kattebakke et sted hvor
der måske ikke er så meget "trafik" som der jo er på et toilet...

Jeg håber det hjælper, fordi jeg er godt træt af efterhånanden at samle
afførring op fra gulvet....

Jeg er glad for at høre at du Anna siger at det er meget normalt med en kat
på 3,8 kg. Nu er det nok også fordi de få katte jeg kender, de vejer alle
næsten 7-8 kg. den ene er også en stor hankat, og den anden er mine kattes
mor, men hun er også gigantisk *G*

Og til Anna vil jeg sige, at jeg tror bestemt ikke at min tynde kat Bella
har nogen maveproblemer, der kommer helt naturlig afføring ud af hende. og
som regel lige kort efter at hun har spist. Så det er jo nok meget normalt
ikke?

Mvh.

Henriette Jensen
--
Se mine dyr: www.risle.dk/dyr.htm
HP: www.risle.dk

> [...]
> der er grovæder, så hun er lidt for tyk
> 3,8 kg kan da fint være tilpas for en lille spinkel kat

***