Udstilling
Fra : CP

Dato : 27-03-04 14:02

Hejsa alle

Hvor mange har været på udstilling herinde ?? *SS*

Venlig Hilsen
Nybagte katte ejere *SS*

Fra : Louise Viborg

Dato : 27-03-04 14:11

On Sat, 27 Mar 2004 14:01:51 +0100, "CP" <C.p@bigfoot.com> wrote:

>Hejsa alle
>
>Hvor mange har været på udstilling herinde ?? *SS*
>
>Venlig Hilsen
>Nybagte katte ejere *SS*

Det tror jeg vi er mange der har Jeg har selv udstillet i 3 år.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Dejlig hunkilling til salg!
Nyt kuld ventes i uge 15!

Fra : CP

Dato : 27-03-04 14:10

okay *SS*

Vi er lidt i tvivl nemlig

Vi er medlemmer i DARAK og vil gerne udstille i både Glostrup og hårlev men
der står noget på katteklubben.com som forvirre lidt.

Der står om man har sendt en tilmelding til sin egen klub men det kan man
vist ikke på DARAK.dk.

Hvad skal man gøre ??

Venlig hilsen
Sanne og Christian

Fra : Louise Viborg

Dato : 27-03-04 16:04

On Sat, 27 Mar 2004 14:10:11 +0100, "CP" <C.p@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>der står noget på katteklubben.com som forvirre lidt.
>
>Der står om man har sendt en tilmelding til sin egen klub men det kan man

Hej Sanne og Christian!
Jeg er godt nok medlem af Jyrak, men mon ikke det er ens i alle
klubber? Jeg plejer at sende tilmeldingen til min egen klub og så
ordner de resten.
Ellers skriv en mail til Daraks udstillingssekretær, så er I da helt
sikre

Fra : goofy

Dato : 27-03-04 17:31

Hej Sanne
> Hvad skal man gøre ??

Du skal blot tilmelde dig online, og krydse af at IKKE har
tilmeldt via anden klub.

Du kan også tilmelde via egen klub, de vil så sende de videre,
men det sikreste er at tilmelde direkte til arrangerende klub, og
så krydse af at man IKKE har tilmelt via andre, dette for at
undgå dobbeltbookinger med tilhørende problemer.

Steen Vinbæk

Fra : CP

Dato : 27-03-04 17:43

Okay vi troet at man skulle tilmelde sig på begge *SS*

Sanne og Christian

Fra : goofy

Dato : 27-03-04 17:27

hej
"CP" <C.p@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa alle
>
> Hvor mange har været på udstilling herinde ?? *SS*
Vi har også ca.5 år

Sonja Steen Vinbæk

Fra : Battlefield´s

Dato : 27-03-04 17:51

> hej
> "CP" <C.p@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Vi har også ca.5 år
>
> Sonja Steen Vinbæk

Hej
Vi udstillede første gang i Åbenrå i 1989, da var vi meget uerfarne og fik
da udstillet vores hankat, selvom han havde de danske certifikater han
skulle bruge. Så selvom dommeren godt kunne lide ham, måtte han undvære
certifikatet = penge ud af vinduet, men meget sjovt
Hilsen Vibeke
Battlefield´s siamesere

---

Fra : goofy

Dato : 27-03-04 18:23

Hejsa
> [...]
undvære
> certifikatet = penge ud af vinduet, men meget sjovt
Vi kan jo aldrig vide på forhånd om man får certificatet,
desværre er det ofte op til dommeren humør.

Steen

Fra : Battlefield´s

Dato : 27-03-04 18:29

> [...]
> undvære
> Vi kan jo aldrig vide på forhånd om man får certificatet,
> desværre er det ofte op til dommeren humør.

Hej
Ganske rigtigt, men hele vores bedømmelse var uden værdi da katten var
"færdig" i Danmark og skulle udstilles næste gang i udlandet.
Hilsen Vibeke, der egentlig aldrig kom til udlandet med netop den kat.

---

Fra : CP

Dato : 27-03-04 18:45

Nu er vores misser stadig killinger.
Skal vi så kun tilmelde dem som killinger eller skal man også tilmelde dem
til andet hvis de f.eks. skal blive best of show?

Sanne og Christian

Fra : goofy

Dato : 27-03-04 19:01

Hejsa
> Nu er vores misser stadig killinger.
> Skal vi så kun tilmelde dem som killinger eller skal man også
tilmelde dem
> til andet hvis de f.eks. skal blive best of show?

Kun i den gruppe den tilhører, resten sker automatisk hvis
dommerne finder katten god nok ( perfekt)
Steen

Fra : CP

Dato : 27-03-04 19:06

okay det håber vi så *SS*

Hvordan bliver de bedømt ? kun sammen med andre killinger i samme race eller
sammen med alle killinger ?

Sanne og Christian

ps. det er burmeser

Fra : goofy

Dato : 27-03-04 19:58

Hejsa
> okay det håber vi så *SS*
>
> Hvordan bliver de bedømt ? kun sammen med andre killinger i
samme race eller
> sammen med alle killinger ?
De bliver opdelt i race - farve - køn - kastrater og hvilke
titler de har.( har sikkert glemt nogle grupper)
Herefter bliver de bedømt af dommeren. Er der mere end 3 i en
farve udvælges BIV ( best i variation ), herefter udtages der til
NOMINERING indenfor f.eks. killinger. Her vælger dommeren den
bedste af de killinger han har dømt, altså på tværs af racer.
Bliver din killing nomineret skal den på " senen" og kæmpe om BIS
med andre killinger som de andre dommere har valgt.
Dette er kort fortalt.
Steen

Fra : CP

Dato : 27-03-04 20:06

okay vil det så sige at det ikke er sikkert at man kommer på scenen ?
bedømmer de så nede ved burene ??

Fra : goofy

Dato : 27-03-04 20:10

Hejsa
> okay vil det så sige at det ikke er sikkert at man kommer på
scenen ?
Nej
> bedømmer de så nede ved burene ??
Nej de kommer op til et dommerbord. Enten bærer du selv op eller
der kommer en steward.
Nogle udstillinger er " bær selv" andre ikke, så der må du spørge
dig frem eller kikke nærmere på oplysningerne fra
udstillingsarrangøren.
Steen

Fra : CP

Dato : 27-03-04 20:25

okay så de kommer op på scenen mindst en gang ?

Fra : goofy

Dato : 27-03-04 20:49

Hejsa
"> okay så de kommer op på scenen mindst en gang ?

Nej, det er ikke scenen ved bedømmelser, det sker som regel ved
nogle bordgrupper plaseret rundt om i hallen/hellerne
Scenen er kun ( normalt) ved BIS

Steen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 28-03-04 01:41

> Hvordan bliver de bedømt ? kun sammen med andre killinger i samme race
eller
> sammen med alle killinger ?

Hej med jer

En kort forklaring på hvad der sker i løbet af en udstillingsdag findes
ikke, så her kommer en noget længere )

For det første fordeles alle de udstillede katte op i kategorier:
I: Langhår (Perser og Exotic)
II: Semilanghår (Hellig Birma, Norsk Skovkat, Maine Coon, Sibirsk, Tyrkisk
Van, Tyrkisk Angora, Ragdoll - og sikkert et par racer mere, som jeg har
glemt lige nu...)
III: Korthår (Abyssinier, Burmeser, Burmilla, Russian Blue, Somali, Korat,
British Shorthair, Devon Rex, Cornish Rex, German Rex, Europé, Ocicat,
Bengal, Sphynx - og sikkert et par racer mere, som jeg har glemt lige nu...)
IV: Siam/Orientaler (Siameser, Orientalsk Korthår, Balineser og Orientalsk
Langhår)

Efter kategori-fordelingen, deles kattene i farver/mønster (såkaldte
EMS-koder) - en chokoladefarvet burmeser hedder fx BUR b, en blå British
Shorthair hedder BRI a osv.
Nogle racer deles i grupper - det gør bl.a. Norske Skovkatte, Maine Coon,
Rex-katte, Sphynx, Burmilla, men de fleste fordeles på EMS-koden.

Dernæst deles de op i klasser:
Klasse 12 - killinger 3-6 måneder
Klasse 11 - ungdyr 6-10 måneder
Klasse 10 - Kastrat (kastrater over 10 måneder)
Klasse 9 - Åben (fertile katte over 10 måneder)
Klasse 8 - Premier (kastrater over 10 måneder, som har fået 3
CAP-certifikater)
Klasse 7 - Champion (som kl. 8, men for fertile katte - certifikaterne
hedder i stedet CAC)
Klasse 6 - International Premier (Premiers, som desuden har fået 3
CAPIB-certifikater)
Klasse 5 - International Champion (som kl. 6, for fertile - certifikaterne
hedder CACIB)
Klasse 4 - Grand International Premier (Int. Premiers, som desuden har fået
6 CAGPIB-certifikater)
Klasse 3 - Grand International Champion (som kl. 4, for fertile -
certifikaterne hedder CAGCIB)
Klasse 2 - Europa Premier (Gr. Int. Premier, som desuden har fået 9
CAPE-certifikater)
Klasse 1 - Europa Champion (Gr. Int. Champion, for fertile - certifikaterne
hedder CACE)
(der findes også andre klasser - fx kuld, veteran, pensionist og huskat).

Til slut deles kattene efter køn.

Det vil sige, at jeres killing - lad os bare sige, at det er en
chokoladefarvet burmeser hunkilling - allerførst skal bedømmes hos dommeren,
og derefter sammenlignes med evt. øvige udstillede chokoladefarvede burmeser
hunkillinger. Den som dommeren synes er den bedste får bedømmelsesresultatet
EX1 (Excellent 1), nr. 2 får EX2 osv. - hvis der kun er jeres killing i den
farve/køn, så vil den sikkert blive EX1, med mindre dommeren synes den er
*helt forkert* af en burmeser at være (og det sker MEGET sjældent at en
dommer vil give sådan en bedømmelse!!!). Hvis ens kat/killing ikke får et
EX1, så er man færdig for den dag og må håbe på bedre resultat på næste
udstilling....

Hvis det *er* jeres killing, som bliver EX1 - og der desuden er mindst 2
andre chokoladefarvede burmesere på udstillingen, som IKKE er kastrater over
10 måneder, så kan der gives et BIV (Bedst i varietet (farve)). Dette kan
gives på tværs af alder/udstillingsklasser - dog har kastraterne over 10
måneder deres eget BIV, hvis der er altså er mindst 3 tilstede, ellers får
kastraterne ikke noget.

Når dommeren så er færdig med at dømme alle kattene i kategorien (III -
Korthår), så skal han/hun udvælge maks. 6 katte, som var de allerpæneste den
dag, der skal op på scenen til Best In Show - det hedder nominering (NOM).
Dommeren kan nominere:
1 killing (3-6 måneder)
1 ungdyr (6-10 måneder)
1 kastrat hun
1 kastrat han
1 fertil hun
1 fertil han
Disse 6 katte vælges på tværs af race og udstillingskategori - og for
killing og ungdyrs vedkommende, også på tværs af køn.
Det vil sige, at hvis jeres killing bliver kaldt op til Nominering, så vil
den måske skulle konkurrere med en British Shorthair-killing, en
Bengal-killing og en Somali-killing (alt efter hvilke racer dommeren har
haft til bedømmelse den dag).

Hvis man er så heldig, at ens kat bliver nomineret, så skal den op på scenen
og konkurrere mod de andre dommeres nomineringer i samme kategori - altså
hvis der er fx 3 dommere, der dømmer Korthår, så vil de tre dommeres
nominerede killinger konkurrere mod hinanden på scenen - og vinderen af de
tre bliver så Best In Show! For de voksne katte er det sådan, at
hankatte/-kastraterne konkurrerer mod hinanden, derefter konkurrerer
hunkattene/-kastraterne mod hinanden - og så bliver hhv. den vindende
hankat/-kastrat og hunkat/-kastrat sammenlignet - og vinderen der bliver så
Best In Show og "taberen" bliver Best Opposite Sex (Bedst i modsat køn).

Så som I kan se, er der laaaaaang vej til scenen på en katteudstilling - og
der skal "slås" mange konkurrenter undervejs dertil - det er trods alt kun i
omegnen af 18 katte ud af i alt fx 120, som kommer så langt!

Håber I fik noget ud af forklaringen selvom det lyder meget indviklet...
Første gang er det selvfølgelig rigtig forvirrende for de fleste, men det
kommer man hurtigt efter når man har været på et par udstillinger

Med venlig hilsen
Camilla
Camischa's burmesere & abyssiniere
http://www.burmese.dk

Fra : Kristina R M Weimer

Dato : 29-03-04 12:39

Camilla Scharff <camilla@FJERNDETTEburmese.dk> wrote:
>Hej med jer
>
>En kort forklaring på hvad der sker i løbet af en udstillingsdag findes
>ikke, så her kommer en noget længere )

-- klippa lång&utmärkt förklaring---

Tack Camilla! Det var en bra förklaring, tycker jag Jag har för skojs
skull gått på ett par utställningar, mest för att se vad det handlar om
och hur de olika raserna ser ut "live", men mycket av bedömningarna
har varit lite oklart, också om det nog förklarats flera gånger här i
gruppen

Till Sanne och Christian: jag föreslår att ni går en el ett par gånger
på utställning *utan* katt (men med Camillas förklaring i lommen
Det blir mindre abstrakt på det viset

h. Kristina
--
There was no possibility of taking a walk that day.

Fra : Louise Viborg

Dato : 27-03-04 19:09

On Sat, 27 Mar 2004 18:45:02 +0100, "CP" <C.p@bigfoot.com> wrote:

>Nu er vores misser stadig killinger.
>Skal vi så kun tilmelde dem som killinger eller skal man også tilmelde dem
>til andet hvis de f.eks. skal blive best of show?
>
>Sanne og Christian

I tilmelder jeres killinger i killingeklassen. Der er også Best In
show til killinger