treading i C++
Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 15:25

Hej NG

Jeg er som et studie projekt ved at lave lidt socket programmering. Nærmere
bestemt er jeg ved at lave en simpel FTP client. Jeg er imidlertid stødt ind
i et problem, nemlig at jeg skal have 2 connections samtiddig, en til at
sende komandoer på, og en til at overføre data på.

Problemmet er at når jeg laver data forbindelsen skal jeg "listen" på
porten, samtidig med at jeg sender kommandoer på den anden forbindelse.

Jeg skal nok ud i noget med at programmet skal have 2 tråde (treads), men
det har jeg aldrig provet før. og har ikke kunne finde noget brugbar på
bibkioteket.

Er der nogen der har et link til et sted hvor man kan hente vejledning /
tutorials ??

Med venlig hilsen

Bjarke Jensen

PS: programmet laves som et "Win32 consol program" og kodes i "Visual C++"

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 24-04-04 16:53

> [...]
> bibkioteket.

> PS: programmet laves som et "Win32 consol program" og kodes i "Visual C++"

Du behøver ikke threads til en så simpel opgave. Prøv bla. at kigge på
wsaasyncselect. Der kan du angive en callback funktion, som kaldes når visse
ting sker med din socket. Eksempelvis når der kommer data ind på den.

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 18:47

Hej igen

> Prøv bla. at kigge på
> wsaasyncselect. Der kan du angive en callback funktion, som kaldes når
visse
> ting sker med din socket.

Den callback funktion du omtaler, kaldes den ikke via "windows message
map"?? Har jeg adgang til denne message map når det er et consol program og
ikke et Windows program??

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 24-04-04 19:11

> Den callback funktion du omtaler, kaldes den ikke via "windows message
> map"?? Har jeg adgang til denne message map når det er et consol program
og
> ikke et Windows program??

Ja. Et konsolprogram er jo ikke et dos-program.
Hvis du lyster kan du endda lave windows i dit konsolprogram.
Du kan bruge _hele_ win32 apiet, når det blot er et win32 prog du laver. Du
skal bare linke til de rette lib-filer, eller manuelt kalde ned i dll'erne.
Hvis du allerede linker til winsock, så er du klar.

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 19:20

Jamen der kan man bare se, man bliver jo klogere hver dag.

Tak for hjælpen, jeg hopper straks over tastaturet.