imac & linux
Fra : STB

Dato : 27-04-04 09:33

har fået en imac (G3) foræret, og efter et par dage gik den NED...
Ny harddisk (160GB IDE, fungerer fint)
og investering i Mac OS 9,2 fik maskinen i gang igen.

Nu er det så at jeg gerne ville udnytte den 'extra' diskplads jeg fik i
dyret, findes der en (gerne minimal) linux (downloadeble) til iMac'en og
hvordan laver jeg DualBoot.....

Venligst
Søren T. Brandt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-04 12:03

STB wrote:

> har fået en imac (G3) foræret, og efter et par dage gik den NED...
> Ny harddisk (160GB IDE, fungerer fint)
> og investering i Mac OS 9,2 fik maskinen i gang igen.

vær opmærksom på at din iMac kun kan tilgå de første 127GB på disken.

> Nu er det så at jeg gerne ville udnytte den 'extra' diskplads jeg fik i
> dyret, findes der en (gerne minimal) linux (downloadeble) til iMac'en og
> hvordan laver jeg DualBoot.....

Først skal du sørge for at lave mindst to partitioner på din imac's nye
disk. Gerne mindst 10GB til linux.

Er der iøvrigt tale om en slotloading iMac med 100MHz bus og AGP eller 1
generation (233, 266 og 333MHz)? hvis ikke skal du være opmærksom på at
en evt OSX installation skal ligge på de første 8GB af disken)

Hvis du har behov for at kunne tilgå de samme filr fra såvel Mac OS og
linux skal du lave tre partitioner, idet Linux ikke (ordenligt) kan læse
og skrive til HFS+ (Mac OS Extemded) formatet som er standart under
såvel OS9 som OSX. Dvs

Én HFS+ partition til Mac OS. Mindst 10GB hvis du vil have både OSX og OS9.

Én HFS partition til udveksling af filer - HFS obs understøtter ikke
rettigheder, filer over 2GB, filernavne over 32tegn, unicode og mindste
blokstørrelse bliver temmelig stor og er dermed uøkonomisk ved små
filer. Jeg ville nøjes med en HFS partition på 1GB

Én HFS+ partition som Linix installeren konverterer til Ext3 + swap.
Gerne 10+1GB.

Installer Mac OS 9 og/eller Mac OS X på d

Derefter installerer du mac os på én af HFS+ partitionerne, vil du have
både OS9 og OSX på bør du installere dem begge før OSX (ikke strengt
nødvendigt, men betydeligt lettere). For at boote fra installations
CD'en holder du C tasten nede mens du booter

Nap de tre iso'er af YDL 3.x <http://yellowdoglinux.com>.
Brænd dem ned.
Istæt CD1
Boot mens du holder C nede.

Når YDL spørger dig om den skal partitionere auomatisk skal du svare
nej. I diskdruide skal du slette den HFS+ partitiion du har bestemt skal
være til linux. slet den, opret tre partitioner på dens plads: en boot
partition på 10MB (til yaboot bootloaderen), en swap partition på 1GB og
en etx3 partition til /.

Når du kommer til pakkevalget skal du bare vælge en "typsisk arbejdsstation"

(jeg forbeholder mig evt fejl når jeg angiver hvad de forskellige ting
hedder, da det er nogen tid siden jeg sidst har leget med linux på Mac)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

@ Shuttle SN41G2(nforce2IGP+MCP), AMD Barton XP2500+ 333FSB,
256MB dual DDR-ram & oldstyle IBM keybord from 1984!

Fra : Rene Molsted

Dato : 27-04-04 14:08

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Er der iøvrigt tale om en slotloading iMac med 100MHz bus og AGP eller 1
> generation (233, 266 og 333MHz)? hvis ikke skal du være opmærksom på at
> en evt OSX installation skal ligge på de første 8GB af disken)

Jeg mindes at YDL skal ligge på den første partition på disken for at
kunne starte, om det skyldes yaboot eller YDL kan jeg ikke mindes. Du
bør nok læse lidt på yellowdoglinux.com før du går igang. Jeg havde
ingen problemer med min installation, i tidernes morgen, det var dog
også kun en 20GB disk. Yderemere kan yaboot ikke genkende HFS+
journalized så denne skal konfigureres manuelt (eller holde "alt" nede
under o genstart).

--
René Mølsted

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-04-04 00:08

Rene Molsted wrote:

> Jeg mindes at YDL skal ligge på den første partition på disken for at
> kunne starte, om det skyldes yaboot eller YDL kan jeg ikke mindes.

Det er muligt at det har gjort sig gældende på ældre versioner af
yaboot/yabin men jeg har ikke oplevet at det var et problem på UMA
baserede maskiner (dem med AGP bus) med den grafiske OF bootmanager.

Jeg hukser fra debian 3.0 (da denne var i testing), at der i
yaboot/yabin dokumentationen stod at den lille 1-10MB bootparttition til
yaboot/yabin skulle ligge først, men ikke desto mindre var det ikke et
problem på min daværende G4.

Jeg plejer bare at høvle en boot partition på et vilkårligt sted og kun
konfigurere yaboot/yabin til at styre linux.

Til at vælge mellem OSX, OS9 og linux bruger jeg OF's bootmanager. Om
det er så let på første generation af new-world makinerne ved jeg dog
ikke. (imac 233-333, B&W, Yeikes og Lombard).

> [...]
> også kun en 20GB disk. Yderemere kan yaboot ikke genkende HFS+
> journalized så denne skal konfigureres manuelt (eller holde "alt" nede

Det har jeg nu ikke haft problemer med. (altså at yaboot ikke kan se
journaliserede HFS diske)

Fra : freddy

Dato : 27-04-04 18:26

STB wrote:
> [...]
>
> Nu er det så at jeg gerne ville udnytte den 'extra' diskplads jeg fik i
> dyret, findes der en (gerne minimal) linux (downloadeble) til iMac'en og
Hvis det skal være en lille linux kan du vælge en debian eller en
gentoo. De er lidt sværere at installere, men så er vedligeholdelsen og
muligheden for at skræddersy et system også bedre.

Gentoo kræver vist helst 128MB RAM.

mvh Gunner

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-04-04 00:13

freddy wrote:

> Hvis det skal være en lille linux kan du vælge en debian eller en
> gentoo. De er lidt sværere at installere, men så er vedligeholdelsen og
> muligheden for at skræddersy et system også bedre.

hvis man er nød til at spørge til mulighederne og "hvordan" er man nok
bedts tjent med YDl hvor alt virker out-of the box.

Personligt syns jeg at debian er forholdsvis nem og fortrækker til en
hver tid dpkg frem for rpm - men syns samtidig at redhat og ydl er
lækker pga af bluecurve, adgang til væsentlig nyere pakker, at alt
virker og man ikke skal gennem en langhåret konfiguration for at få lyd
og X til at due Til desktop brug er det klart at fortrække. Til
serverbrug eller lignende syns jeg dog at debian er smartere idet jeg
bedre kan overskue hvad der installaeres og hvordan det konfigureres.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-04-04 19:04

"STB" <Fjolset@Stofanet.dk> writes:

> Nu er det så at jeg gerne ville udnytte den 'extra' diskplads jeg
> fik i dyret, findes der en (gerne minimal) linux (downloadeble) til
> iMac'en og hvordan laver jeg DualBoot.....

Hvorfor vil du dog have en "minimal" Linux, når du har 160 GB disk?
Selv med en rundhåndet installation af en mainstream-distribution
komme du næppe til at bruge mere end 3 GB. Gå efter en YellowDogLinux
eller måske Mandrake (hvis den stadig vedligeholdes til PPC).

-j

--
Area51
- A techno-enthusiastic trip with a babylonic blog in Danish and English.

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 28-04-04 21:36

In article <408e1abb$0$18660$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
"STB" <Fjolset@Stofanet.dk> wrote:

> har fået en imac (G3) foræret,

Det er nok ikke lige noget for dig, men for fuldstændighedens skyld vil
jeg lige nævne at NetBSD også kører ganske fortrinligt på en iMac.

-Lasse