Ekstern HD, tips og tricks ønskes
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 24-04-04 12:51

Hej

Jeg har lidt problemer med hvordan jeg bedst kan bruge min nye eksterne
firewire harddisk...

Det primære er at den skal kunne bruges til video redigering og den
skulle gerne kunne bruges på flere forskellige systemer. Men jeg kan
ikke helt gennemskue hvilket format der er bedst...

Disken er en 250Gb Maxtor (firewire og usb). Den skulle gerne kunne
fungere under Win XP og Mac OS X og Mac OS 9.

Hvis jeg vælger formatet Fat32 virker den fint både på Mac og PC, men så
kan jeg ikke bruge den til at redigere video på da jeg så er begrænset
til filstørelser på kun 4Gb... Så det dur ikke.

Men hvad så? Kan man bruge NTFS med Mac? eller kan man bruge HFS+ med
pc?

Jeg har også oplevet et lille, men meget irriterende problem... Hvis man
unde Mac osx 10.3.3 lægger den eksterne FW disk væk unplugger for
derefter at slutte den til igen senere, så opstår der en kernelpanic...
Hvorfor gør der det? Er det ikke meningen at man skal kunne "hot swappe"
firewire enheder?

Håber der er nogen der har lyst til at gi et par indspark til hvilken
løsning der virker bedst.

--
Mvh Nicolai Brandt

http://www.robra.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-04-04 13:09

Nicolai Brandt wrote:

> Men hvad så? Kan man bruge NTFS med Mac?

kun read only (fra 10.3x)

eller kan man bruge HFS+ med pc?

via dyr tredieparts sw: ja

Hvis du har flere computere kan du jo share den fra én af dem over via
smb og afp. 100Mbit netværk er fint og med et Gigabitnetværk går det så
stærkt at du ikke vil opleve netværkeshastigheden som et problem.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

@ Shuttle SN41G2(nforce2IGP+MCP), AMD Barton XP2500+ 333FSB,
256MB dual DDR-ram & oldstyle IBM keybord from 1984!

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 24-04-04 17:25

> [...]
> smb og afp. 100Mbit netværk er fint og med et Gigabitnetværk går det så
> stærkt at du ikke vil opleve netværkeshastigheden som et problem.

Hmm, så bliver det nok løsningen. Har du nogen erfaring med video via
nætværk? Spørgsmålet er vel om netværket er hurtigt nok...

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-04 00:09

Nicolai Brandt wrote:

> Hmm, så bliver det nok løsningen. Har du nogen erfaring med video via
> nætværk? Spørgsmålet er vel om netværket er hurtigt nok...

I hvilken forbindelse snakker vi her "video via netværk"?

om du kan afspille en divx og lignende: ja sagtens.
snakker du derinod om at redigere en film med 12-13 spor: nej det tror
jeg ikke (med en almindelig mac eller pc som server).

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 25-04-04 10:57

> [...]
> snakker du derinod om at redigere en film med 12-13 spor: nej det tror
> jeg ikke (med en almindelig mac eller pc som server).

Jeg er nok selv lidt forvirret... Problemet er nok at det er noget
gammelt grej vi gerne vil bruge til at lave en super smart DVD... Første
problem er plads så der var der ikke nogen vej uden om en større HD. En
ekstern er smartest da den så kan bruges med fler forskellige maskiner.
Næste forhindring er overspilning fra gamle VSH bånd til mac'en. Der kan
vi bruge en ældre G4'er der har muligheden. Så skulle det gerne
redigeres med en ældre version af final cut pro på den samme G4'er (der
iøvrigt kører 9.2). Sidst skulle det gerne brændes ned som DVD og der
har jeg kun en PC med DVD brænder... Måske man skulle investere i en DVD
brænder til Mac'en?... Jeg har netop købt iLife pakken men iDVD virker
kun på mac'er med G4 processor og jeg selv sidder med en iBook med G3...
iDVD kører kun under Panther så det er heller ikke helt nemt med
G4'eren... På PC'en er der et Pinnacle redigerings program der en lille
smule menu ting man kunne lægge ind men ikke i helt samme klasse som
iDVD...

Nu kender jeg ikke final cut pro specielt godt, men findes der i fcp
mulighed for at lave menuer til dvd og mulighed for at lave et image der
er klar til brænding (som så muligvis kunne laves på pc'en)...

Er de forvirret... Jeg må nok bare kaste mig ud i projektet og så falde
i de faldgruber der opstår undervejs...

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Michael Holm

Dato : 25-04-04 11:15

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Nu kender jeg ikke final cut pro specielt godt, men findes der i fcp
> mulighed for at lave menuer til dvd og mulighed for at lave et image der
> er klar til brænding (som så muligvis kunne laves på pc'en)...

nej - men du kan bruge Toast til det svjv.

> Er de forvirret... Jeg må nok bare kaste mig ud i projektet og så falde
> i de faldgruber der opstår undervejs...
jeps:)

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 25-04-04 23:14

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> nej - men du kan bruge Toast til det svjv.

Det vil jeg lige overveje når jeg kommer så langt

> jeps:)

Altid den sikre løsning ;0

--
Mvh Nicolai Brandt