Skærm virker ikke på G3
Fra : Jørgen Angel

Dato : 21-04-04 16:46

En af mine bekendte har fået en G3 (ikke en Beige) forærende. Hun havde
selv to skærme, men kan ikke få noget billede på.

Hun har over telefonen læst følgende op fra bagsiden af Mac'en:
Power Mac G3, 350 MHz, 1 MB cache, 64 MB SDRAM, 6 GB HD

Skærmene er
Apple Multiple Scan 17
Sony Trinitron Multiscan ES

Hun kan fra sit gamle tastatur starte Mac'en, men skærmen er sort. Der
kommer intet på den. Har det noget at gøre med, at skærmene er for gamle
til G3'eren? Hun siger kablerne fra skærmene passer ind i Mac'en!

Har nogen et bud på havd der er problemet?

Med venlig hilsen

Jørgen Angel

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-04-04 22:57

Jørgen Angel wrote:

> Har nogen et bud på havd der er problemet?

Hun skal sætte strømkabet til skærmen og tænde for den....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 22-04-04 08:30

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hun skal sætte strømkabet til skærmen og tænde for den....

Det var det første jeg spurgte hende om. Hun svarede bekræftende. Ved
nærmere eftertanke spugte jeg om der var strøm på skærmen - ikke om hun
havde tændt for skærmen - det mente jeg lå implicit i mit spørgsmål.
Måske har hun sat skærmens strømkabel i Mac'en og regnede med den tændte
selv når Macen startede? Jeg checker.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 22-04-04 09:22

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Jeg checker.

Tja.. både og. Hun havde tændt for skærmene, men de ene skærm havde hun
kun forbundet med strømkabel - ikke med det egentlige skærmkabel. Så det
gi'r sig selv. Det viser sig, at det kan hun ikke uden en adapter.

Den anden skærm (Sony'en?) havde hun også tændt for - og forbundet med
skærmkabel (behøvede ikke adapter). Alligevel kom der intet på skærmen.
Hun siger at det eneste sted der er et skærmsymbol og stik til skærm, er
på en metalplade nede i bunden - der hvor man kan sætte kort ind. Der er
ikke skærmstik i det egentlige kabinet!?
Jørgen

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 22-04-04 15:34

Hej Jørgen

> [...]

> på en metalplade nede i bunden - der hvor man kan sætte kort ind. Der er
> ikke skærmstik i det egentlige kabinet!?

Nej det skal nok passe, en del maskiner blev leveret uden
"onboard"-skærmkort, så der er brugt en pci-plads til et i stedet.

Det skulle vel ikek være skærmkortet, der er gået i udu?

/Seb

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Jørgen Angel

Dato : 22-04-04 23:54

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk> wrote:

> Nej det skal nok passe, en del maskiner blev leveret uden
> "onboard"-skærmkort, så der er brugt en pci-plads til et i stedet.

Så blev vi så meget klogere, tak.

> Det skulle vel ikek være skærmkortet, der er gået i udu?
Jeg har forstået, at maskinen virkede med en skærm der hvor hun fik den
fra. Men hvordan konstarerer hun, om kortet er i udu?

Jørgen

Fra : Niels Prins

Dato : 23-04-04 23:02

In article <1gco7qg.2omqrq1ldtl60N%angelFJERN@inet.uni2.dk>,
angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) wrote:

> Så blev vi så meget klogere, tak.

> Jeg har forstået, at maskinen virkede med en skærm der hvor hun fik den
> fra. Men hvordan konstarerer hun, om kortet er i udu?
>
> Jørgen

På ældre macs var der der sort skærm hvis batteriet var dødt - om det
gælder på en B/W G3 ved jeg ikke, men måske...

Niels

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 25-04-04 21:18

Hejsa

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Jeg har forstået, at maskinen virkede med en skærm der hvor hun fik den
> fra. Men hvordan konstarerer hun, om kortet er i udu?

Hvis I nu kunne finde en skærm, der virkede, som stadig ikke virkede på
den maskine, så var det jo nok kortet

Mht Batteri, så er der nogle af de små Perfomaer, der slet ikke ville
starte, hvis batteriet var fladt; men satte man strøm til, og vippede
konatkten på bagsiden to gange, så den endte med at være tændt, så
tændte maskinen; men det er sikkert ikke sundt for dem - kan det hjælpe
dig?

/Sebastian

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-04-04 09:30

> [...]

> til G3'eren? Hun siger kablerne fra skærmene passer ind i Mac'en!
>
> Har nogen et bud på havd der er problemet?

Så må det være en B & W (Blue & White) G3.

Hvilke opløsninger kan disse skærme køre ?

Hvilken opløsning er Mac'en sat til at vise på grafikkortet ?

Lad os nu antage at Mac'en har kørt 1600 X 1200 og de skærme ikke
understøtter det, så kan det være problemet.

Det kan selvfølgelig også være skærmkortet - lån et kort af en eller
anden.

Hvad sker der, hvis hun booter fra en CD ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 25-04-04 21:19

Hejsa

> Hvilken opløsning er Mac'en sat til at vise på grafikkortet ?
>
> Lad os nu antage at Mac'en har kørt 1600 X 1200 og de skærme ikke
> understøtter det, så kan det være problemet.

Hvis maskinen vil boote uden skærm sat til, og du så lukker den ned,
sætter skærmen til, og booter igen, så plejer grafikkortet at været
"nulstillet" til 800*600 eller så.

/Seb

Fra : Jørgen Angel

Dato : 28-04-04 14:58

Tak for alle råd og tips, som jeg har givet videre.

Tak,
Jørgen