Terminal og xterm
Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 03-04-04 17:12

Hej Gruppe

Jeg kan ikke helt forstå at min $PATH variabel er forskellig i Apples
Terminal- program og xterm i Apples X11. Helt konkret ligger /sbin ikke
i xterms $PATH, og det er ret irriterende.

Er der nogen der har en forklaring på det?

Begge terminaler er tcsh.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 04-04-04 09:05

Magnus Marius Rohde wrote:
> [...]
> i xterms $PATH, og det er ret irriterende.
>
> Er der nogen der har en forklaring på det?

Jeg har skrevet lidt om det i Q&A4 i min gnome-darwinports-faq, du kan
bruge det til inspiration.

http://opendarwin.org/~olegb/GnomeGuide/gnomeguide.html#faq

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 04-04-04 14:18

Ole Guldberg Jensen <olegb@opendarwin.org> wrote:

> Jeg har skrevet lidt om det i Q&A4 i min gnome-darwinports-faq, du kan
> bruge det til inspiration.
>
> http://opendarwin.org/~olegb/GnomeGuide/gnomeguide.html#faq

Hvilket giver en udmærket forklaring på hvordan man kan ændre sin $PATH
i en .xinitrc, men det løser sådan set ikke problemet (jeg har prøvet).
Så der må være et aller andet der ændrer min $PATH efter .xinitrc er
kørt, men som ikke bliver kørt når man starter Apples Terminal. Er det
nogen der har en idé til hvad det kunne være?

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-04-04 08:39

magnus-marius@mail.tele.dk (Magnus Marius Rohde) writes:

> [...]
> kørt, men som ikke bliver kørt når man starter Apples Terminal. Er det
> nogen der har en idé til hvad det kunne være?

Det plejer at vaere noget med, at Apples terminal er "almindelige"
shells, hvorimod X11s shells er "login" shells. Forskellen er, at
login shells laeser /etc/csh.login og ~/.login hvor almindelige shells
kun laeser /etc/csh.cshrc og ~/.tcshrc. Det er alt sammen naermere
beskrevet i mansiden for tcsh.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 06-04-04 08:13

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> [...]
> login shells laeser /etc/csh.login og ~/.login hvor almindelige shells
> kun laeser /etc/csh.cshrc og ~/.tcshrc. Det er alt sammen naermere

Hmm, jeg har stadig ikke fundet grundet til problemet, men nu har jeg da
løst det med "setenv PATH ..." i bunden af min .cshrc. Det er jo kun
symptombehandling men det virker.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-04-04 14:14

> [...]

> Hmm, jeg har stadig ikke fundet grundet til problemet, men nu har jeg da
> løst det med "setenv PATH ..." i bunden af min .cshrc. Det er jo kun

Du kan evt. skrive "source /etc/csh.login" i bunden af din ~/.cshrc,
men pas lige på uendelige løkker, hvis csh.login også source'r din
egen cshrc.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH