Hvad fejler min Pismo - og hvordan fikser ~
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-04-04 13:34

Jeg har endelig fået strøm på min Pismo, men den opfører sig sært. Her
kommeret sammendrag:

Fik endelig Pismo'en vækket til live. Den startede fint op i OS9, men
efter at have installeret Palm Dekstop i OS9 døde den under opstart af
OS'et (hvid kasse uden tekst). Hmm mystisk... sikkert bare et
tilfælde.

Så installerede jeg OSX 10.2 og hentede alle sikkerhedsrettelser
m.v. hjem, hvorefter maskinen starter fint op og virkerede som den
skal. Installere Palm Desktop (som vist installerer en kombi af
applikationen til OS9 og OSX) og maskinen bootede stadig fint i
OSX. Jeg kunne endda (langt om længe) synkronisere mine date fra Palm.

Prøvede at start Classic fra OSX. Det ville den ikke. Tror den sagde
at den manglede en systemmappe, selvom jeg er ret sikker på at den
ligger der. Og så var det at jeg bad maskinen starte op i OS9 (via
kontrolpanelet for bootdisk) og så startede problemerne: Under opstart
af OS9 fryser maskinen. Enten fryser den bare, eller også fryser den
med en hvid dialogboks uden tekst. Jeg kan godt starte den uden
udvidelser (holde shift nede under opstart)

Spørgsmål:

- Hvorfor fryser maskinen mon under opstart af OS9 og hvordan fikser
jeg det? Det er jo en frisk installation hvor der burde ligge en
komplet OS9 (eller hvad)?

- Hvordan får jeg den til at boote i OSX igen? Når jeg starter OS9 op
uden udvidelser kan jeg jo ikke vælge ny bootdisk, og når jeg holder
ALT nede under opstart får jeg kune eet ikon frem, nemlig ikonet for
harddisken som sådan - der starter i OSX.

Der må være et trick hvor man holder 10 taster inde unde opstart, og
så virker det igen?

Maskinen:
- PowerBook Pismo.
- MacOSX10.2.x (alle sikkerhedsopdateringer m.v. installeret).
- Har opdateret firmware for et års tid eller halvanden siden

-j

--
Linux install party in La Paz, Bolivia
<http://weblog.janus.dk/archives/2002/10/19/000184.html>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-04-04 16:10

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> [...]
> ALT nede under opstart får jeg kune eet ikon frem, nemlig ikonet for
> harddisken som sådan - der starter i OSX.

Jeg er ikke helt sikker på dette, men prøv at holde X nede under
opstart.

> Der må være et trick hvor man holder 10 taster inde unde opstart, og
> så virker det igen?

Ellers kan du prøve at resette PRAM'en med Æble+Alt+R+P og lade den
ringe 4 gange, før end den starter op.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-04-04 20:45

René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> writes:

> Jeg er ikke helt sikker på dette, men prøv at holde X nede under
> opstart.

Det skete ikke rigtig noget: OS9 booter og fryser.

> Ellers kan du prøve at resette PRAM'en med Æble+Alt+R+P og lade den
> ringe 4 gange, før end den starter op.

Rige fire gange? Jeg holder Æble+Alt+R+P nede under opstart, og den
genstarter bare. Der kommer ikke nogen ringen. Misforstår jeg noget?

-j

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-04-04 15:15

> Det skete ikke rigtig noget: OS9 booter og fryser.

Hmm så husker jeg nok forkert, eller også er der noget galt med din OS
X installation.

> Rige fire gange? Jeg holder Æble+Alt+R+P nede under opstart, og den
> genstarter bare. Der kommer ikke nogen ringen. Misforstår jeg noget?

Har du nogen sinde prøvet at resette PRAM'en før? Du skal tænde eller
genstarte maskinen og med det samme (inden bing-lyden er færdig) holde de fire taster nede. Det er
ikke sikkert, at der når at komme et skærmbillede før end den gerne
skulle "genstarte" igen. Lyden skal komme 4 gange før end alt er væk,
og så kan du bare slippe tasterne.

Det er ikke sikkert, at det hjælper i dette tilfælde, men det skader
ikke noget. Mac OS 9 glemmer vist et par ting mht. netværk, men jeg
mener ikke at OS X glemmer noget.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 04-04-04 09:10

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> ikke sikkert, at der når at komme et skærmbillede før end den gerne
> skulle "genstarte" igen. Lyden skal komme 4 gange før end alt er væk,

Den "ringelyd" er det ikke genstarts lyden som skal komme 4 gange i
træk?

Mere for at få lyden på plads, husker det som genstartslyd?:-/

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten

Dato : 05-04-04 13:08

In article <eac0k1-uoj.ln1@osxserver.rfn.dk>,
René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg er ikke helt sikker på dette, men prøv at holde X nede under
> opstart.

Det duer desværre kun på Oldworld maskiner med kun én partition til
såvel OS9 som OSX. (ævle+ALT for at boote i OS9 og æble+X for at boote i

= zap NVRAM

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Morten Lind

Dato : 02-04-04 19:58

> [...]

> ALT nede under opstart får jeg kune eet ikon frem, nemlig ikonet for
> harddisken som sådan - der starter i OSX.

Hej Janus....

Umiddelbart vil det hurtigste være at smide OSCD´en i og vælge "skift
startdisk" - kan ikke huske om Jaguaren kan, men Pantheren kan -

Og med en frisk installation af Jaguar følger der ikke en OS9
systemmappe med - kun drivere til classic - skal du kunne boote i OS9,
må du installere OS9 - Classic er ikke OS9
M.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-04-04 20:43

fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) writes:

> Og med en frisk installation af Jaguar følger der ikke en OS9
> systemmappe med - kun drivere til classic - skal du kunne boote i
> OS9, må du installere OS9 - Classic er ikke OS9

Hmmm... men hvordan kan det så være, at man i OSX kan vælge en OS9 som
startdisk og at maskinen kan boote op i OS9 (uden udvidelser)? Hvordan
installerer jeg så OS9 efter OSX?

-j

Fra : Morten Lind

Dato : 02-04-04 21:27

> [...]

> Hmmm... men hvordan kan det så være, at man i OSX kan vælge en OS9 som
> startdisk og at maskinen kan boote op i OS9 (uden udvidelser)? Hvordan

Jamen, hvis du kan vælge OS9 som startdisk - altså ser den som en mappe
i oversigten over "startdiske", så er den naturligvis installeret - jeg
husker ikke Jaguar så godt mere(bortset fra at jeg syntes, den var god),
men du får i Pantheren ikke en bootable 9´er med i en frisk installation
- der skal en original systemCD/9.1 til.

Der er jo så ingen grund til at installere den igen, hvis du allerede
har den
M.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-04-04 22:20

Morten Lind wrote:

> Jamen, hvis du kan vælge OS9 som startdisk - altså ser den som en mappe
> i oversigten over "startdiske", så er den naturligvis installeret

Ja, det troede jeg også, men den dør jo under opstart, og nu kan jeg
ikke komme tilbage til OSX. :-/ Nu har jeg reinstalleret OS9 for at se,
om de overhovedet vil køre på maskinen, eller om den er grundlæggende
syg i hardware. Sagen er, at jeg har en udvidet garanti der udløber
meget snart, og at jeg vil have et komplet overblik over, hvem maskinen
evt. fejler. Desuden har jeg noget Palm-data hængende og en Palm som kun
vil sync´e IrDa´sk. Ohhh ja...

-j

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-04-04 22:26

Janus Sandsgaard - spam@janus.dk on 02/04/04 23:19 wrote:

> [...]
> meget snart, og at jeg vil have et komplet overblik over, hvem maskinen
> evt. fejler. Desuden har jeg noget Palm-data hængende og en Palm som kun

Hvis du kan starte uden udvidelser, mener jeg da bestemt at du kan åbne
kontrolpanelet startdisk. Det er bare ikke i æblemenuen, så du skal selv
grave ind til det i systemmappen.

--
/peter

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-04-04 09:41

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> Hvis du kan starte uden udvidelser, mener jeg da bestemt at du kan
> åbne kontrolpanelet startdisk. Det er bare ikke i æblemenuen, så du
> skal selv grave ind til det i systemmappen.

Jeg kunne godt grave grave det frem, men kunne kun vælge mellem een
ting - nemlig min disk.

-j

Fra : Morten

Dato : 03-04-04 16:11

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Jeg kunne godt grave grave det frem, men kunne kun vælge mellem een
> ting - nemlig min disk.

nap et nyere OS9 "startdisk" kontrolpanel - mener der ligger et på OSX
CD'en.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-04 16:39

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> nap et nyere OS9 "startdisk" kontrolpanel - mener der ligger et på OSX
> CD'en.

Nej, Morten - medmindre det er gemt meeeeeeeget godt
M.

Fra : Morten

Dato : 03-04-04 23:37

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Nej, Morten - medmindre det er gemt meeeeeeeget godt

Det ligger i al fad på 10.0, 10.1 og 10.2, men jeg er ikke siker på
om det ligger på 10.3. I de fleste tilfælde vil classic miljøet osse
opdatere kontrolpanelet startdisk.

Fra : Morten

Dato : 03-04-04 16:12

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Hmmm... men hvordan kan det så være, at man i OSX kan vælge en OS9 som
> startdisk og at maskinen kan boote op i OS9 (uden udvidelser)? Hvordan
> installerer jeg så OS9 efter OSX?

i med OS9 CD'en ævle+C når du booter, eller boot classic fra CD'ens
OS9 installation.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-04 16:38

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> i med OS9 CD'en ævle+C når du booter, eller boot classic fra CD'ens
> OS9 installation.

Lige bortset fra, at det ikke altid kan lade sig gøre, Morten
M.
(Og jeg vil gerne vise dig det i praksis)

Fra : Morten

Dato : 03-04-04 23:35

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Lige bortset fra, at det ikke altid kan lade sig gøre, Morten
> M.
> (Og jeg vil gerne vise dig det i praksis)

Og jeg vil meget gerne se det - er ret sikker på at jeg kan få det til
at dutte.

Fra : Morten

Dato : 05-04-04 13:05

In article <m365cipnj7.fsf@sputnik.janus.dk>,
Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Prøvede at start Classic fra OSX. Det ville den ikke. Tror den sagde
> at den manglede en systemmappe, selvom jeg er ret sikker på at den
> ligger der.

Brug kontrolpanelet Classic til at definere den OS9 installation Classic
skal boote fra.

> - Hvorfor fryser maskinen mon under opstart af OS9 og hvordan fikser
> jeg det? Det er jo en frisk installation hvor der burde ligge en
> komplet OS9 (eller hvad)?

Såvidt jeg husker fryser den først efter du har installeret Palm Desktop
SW'en. Dvs at der må være tale om en udvidelseskonflikt.

> [...]
> ALT nede under opstart får jeg kune eet ikon frem, nemlig ikonet for
> harddisken som sådan - der starter i OSX.

Nap en nyere kopi af kontrolpanelet startdisk, der ligger ét på 10.2
installations CD'en.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-04-04 19:22

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Nap en nyere kopi af kontrolpanelet startdisk, der ligger ét på 10.2
> installations CD'en.

OK, tak. Men når jeg nu har en OS92.2. kørende kan det så lade sig gøre
at installere 10.2 efter?

-j

Fra : Morten

Dato : 05-04-04 22:02

> OK, tak. Men når jeg nu har en OS92.2. kørende kan det så lade sig gøre
> at installere 10.2 efter?

jeps. bare læg den oveni

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 06-04-04 11:28

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> jeps. bare læg den oveni

Tak. Nu ligger den der. Nu skal udforske OS´et og installere LyX, Fink,
QT og den slags, så jeg har noget at hygge mig med i sommerhuset. Må
indrømme at jeg helt har glemt hvor lækkert OSX er. Spændt på at opleve
"look n´ feel" med mine sædvanlige Linux applikationer på OSX:
OpenOffice.org, LyX og KDE-samlingen.

-j