Mus til Powerbook
Fra : Per Rønnau

Dato : 30-03-04 12:19

Hej folkens,
Til arbejde med bl a grafik er en mus så godt som uundværlig.

Min PB G4 har Bluetooth.

Hvad skal jeg vælge? Trådløs, med USB eller måske med begge
muligheder? Der eksisterer også typer med et hjul. Gode råd modtages
med taknemmelighed!

Hilse Per

--
PerRønnau

Fra : Morten

Dato : 30-03-04 12:52

In article <10806456520.989092845776216@dtext.news.tele.dk>,
Per Rønnau <per.roennau@3TP4Uoncable.dk> (slet 3TP4U) wrote:

> [...]
>
> Hvad skal jeg vælge? Trådløs, med USB eller måske med begge
> muligheder? Der eksisterer også typer med et hjul. Gode råd modtages

Desværre er det kun Apple blåtandsmus der ikke kræver at du sætter en
dims i din USB port og bruger almindelige batterier (både Logitech's og
MS's kræver at de bruges med deres egen bluetooth adapter/oplader via
USB) - Apples har dog kun én knap, jeg tvivler på at det er god nok til
dig. Precissionen i Apples er fin, hvis man ellers er tilfreds med en
almindelig USB Pro mus fra Apple.

Jeg har selv Apples blåtandsmus, men da det meste jeg lave fortages fra
tastaturet er den fin - Til spil er den for langsom og mangler knapper,
så jeg har en gammel Logitech Pilot mus jeg støver frem ved en sjælden
lejlighed.

Du har muligvis behov for en mus med programmerbare knapper og høj
præcision, så jeg vil forslå dig én af Logitech's MX mus. Trods de er
optiske, har de lige så høj præcision som en god mekanisk mus.

Gå uden om de trådløse, du har en PowerBook, og vil sikkert synes det er
besværligt at du skal tilslutte en USB sender /hver/ gang du pakker den
ud, og at den trådløse feature derfor ikke er en gevinst - kig på MX300
og MX310 afhængigt af hvor mange knapper du skal bruge.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Anders Kyrsting

Dato : 31-03-04 09:42

"Morten" <spam@reippuert.dk> wrote in message

> [...]
> USB) - Apples har dog kun én knap, jeg tvivler på at det er god nok til
> dig. Precissionen i Apples er fin, hvis man ellers er tilfreds med en
*SNIP*

Det er ikke korrekt. Jeg bruger en ms intellimouse bluetooth med min
powerbook uden problemer, og jeg vil også tro at logitech's vil virke. Det
gælder for alle 3 omtalte mus, at de understøtter HID-mus profil, og derfor
vil virke med både mac/win/*nix så længe styresystemet har en bluetooth
radio med en stack over de ønskede profiler(det har alle apple bluetooth,
ang: HID).
At man så vælger en énknaps-mus, må så være ens eget problem.

venlig hilsen,
Anders Kyrsting

Fra : Michael Holm

Dato : 31-03-04 12:18

Anders Kyrsting <hybstaREMOVE@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ang: HID).
> At man så vælger en énknaps-mus, må så være ens eget problem.

jeg har også MS blåtands mus, og den virker også fint med PB som har
indbygget blåtand :)

og sjovt nok reagere MS musen hurtigere end apples egen blå-mus, når man
kommer tilbage til PB efter at havde væk et stykke tid....

Men MS-musen er dum på den måde at du skal tage batterierne ud for at
slukke den :( noget være rod når man skal havde den i tasken.. Apples
er den bedste :)

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Morten

Dato : 31-03-04 13:22

In article <406a8462$0$129$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> [...]

> vil virke med både mac/win/*nix så længe styresystemet har en bluetooth
> radio med en stack over de ønskede profiler(det har alle apple bluetooth,

Da begge kom frem duede de kun via den medfølgende dongle, det har
åbenbart ændret sig med de løbende bluetooth opdateringer til OSX.

Fra : JoOngle

Dato : 01-04-04 19:00

Jeg kan bedre lide microsoft musen fordi den har 5 knappe
der kan konfigureres i OSX uden ekstra software - nice

Den er lidt "tung" i det...det er nu det eneste jeg ikke ka li ved den,
men ellers er den totalt fjong.

/JoOngle

Fra : Michael Holm

Dato : 01-04-04 18:33

JoOngle <joongle@nospamInnocent.com> wrote:

> [...]
> der kan konfigureres i OSX uden ekstra software - nice
>
> Den er lidt "tung" i det...det er nu det eneste jeg ikke ka li ved den,

hvordan transportere du den rundt? eller de har den måske stående fast
et sted ? hvorfor har de ikke en lille slukke knap ? :(

Fra : JoOngle

Dato : 01-04-04 19:42

"Michael Holm" <michael.holm@anthro.ku.dk> skrev i en meddelelse
> hvordan transportere du den rundt? eller de har den måske stående fast
> et sted ? hvorfor har de ikke en lille slukke knap ? :(

Jeg ved ikke om de har forbedret den eller noget (har ikke haft en af dem
før)
men den lader til at slukke og kræver nærmest at man trykker på mustasterne
for at tænde for den. At bevæge den duer ikke altid, men det kan jo være min
musemåtte der måsker reflekterer for meget!?

Anyway - der er meget brok over lidt. Jeg har f.eks en VEGAS optisk trådløs
mus der kommer med mit trådløse keyboard. Den mus varer måske 1 uge på
batterier ved rimelig grov drift (5-7 timer daglig).

Microsoft musen har tålt 3 ugers sammenhængende 7-timers brug hver
dag og jeg ser ikke snurten af batteri-problemer endnu så mon ikke om
den holder lidt længere på batterier end de fleste andre mus?!
Jeg transporterer den i en sort taske isammen med min powerbook G4 17" 1.33
hver dag til arbejdet. Så det der med batteriproblemer....nah! Jeg er nu
ganske fornøjd hvis jeg blot skal skifte batterier 1 gang i måneden
når jeg bruger den så meget som jeg gør...hvad snakker vi om 140 kr i
årsafgift!?
Peanuts...

/JoOngle

Fra : Michael Holm

Dato : 01-04-04 19:02

> [...]

> for at tænde for den. At bevæge den duer ikke altid, men det kan jo være min
> musemåtte der måsker reflekterer for meget!?

min holder sig tændt i tasken hele, og ligger og leger lygte dernede :)
den reagere med det samme når jeg tager den frem..

Apples den kan man slukke og tænde, det er fedt. tilgengæld er den
længere tid om at tilslutte :(

Begge er uden batteri problemer

> [...]
> ganske fornøjd hvis jeg blot skal skifte batterier 1 gang i måneden
> når jeg bruger den så meget som jeg gør...hvad snakker vi om 140 kr i

det er ok :)

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 31-03-04 10:45

"Anders Kyrsting" <hybstaREMOVE@hotmail.com> writes:

> [...]
>ang: HID).
>At man så vælger en énknaps-mus, må så være ens eget problem.

Og jeg bruger den lille tegneplade og pen, det er det aller hurtigste man
kan bruge og giver ikke de samme chancer for museskade som en mus der
klikkes på.
hilsen Hanne