mysql_query fra to tabeller
Fra : Poul Kubel

Dato : 28-04-04 15:13

Hej

Jeg har et lille problem med at hente data fra to tabeller på én gang.
Følgende script, hvor jeg blot henter fra én tabel virker fint:

$input = array_unique($_SESSION['bestilling']);
foreach ($input as $reg) {
$resultat = mysql_query("SELECT varenummer, navn, pris FROM diverse
WHERE varenummer=$reg");
while ($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {
extract($raekke);
}
}

Når jeg tilføjer en ekstra tabel til scriptet:

$resultat = mysql_query("SELECT varenummer, navn, pris FROM diverse,
smykker WHERE varenummer=$reg");

får jeg denne fejlmeddelelse:

Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL
result resource in...blablabla

Hvorfor kan jeg pludselig ikke bruge mysql_fetch_array($resultat)? Begge
tabeller indeholder kolonner med varenummer, navn, pris.

Mvh.

Poul Kubel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 28-04-04 17:57

On Wed, 28 Apr 2004 16:12:49 +0200, "Poul Kubel"
<kubel@odense.kollegienet.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvorfor kan jeg pludselig ikke bruge mysql_fetch_array($resultat)? Begge
>tabeller indeholder kolonner med varenummer, navn, pris.

I korte træk: Der er en fejl i din query. Fordi din query rummer en
fejl, får du ikke noget resultat, som du kan bruge til at trække
rækker ud med.

Prøv evt. med:

$resultat = mysql_query("SELECT varenummer, navn, pris FROM diverse,
smykker WHERE varenummer=$reg");
if(!$result) die("MySQL-fejl: ".mysql_error() );

Det kan du så altid raffinere ved rent faktisk at finde ud af, hvad du
kaster efter databasen (i modsætning til hvad, du antager, at du
kaster efter databasen), fx:

$query = "SELECT varenummer, navn, pris FROM diverse,
smykker WHERE varenummer=$reg";
print "Kører følgende query: $query";
$result = mysql_query($query);
if(!$result) die("MySQL-fejl: ".mysql_error() );

Så i hovedtræk: Sørg for at få så mange informationer, du kan, ud.
Sørg for at tjekke om du overhovedet får et resultatsæt ud, før du
begynder at bruge det.

Mere information om mysql_error():
http://php.net/mysql_error

(jeg ville egentligt have henvist til www.php-faq.dk, men den er
stadigvæk nede... :( )

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: "Der er et yndigt land" (og ikke "Det er et yndigt land")

Fra : Jakob Braad

Dato : 28-04-04 20:36

> [...]
>
> Hvorfor kan jeg pludselig ikke bruge mysql_fetch_array($resultat)? Begge
> tabeller indeholder kolonner med varenummer, navn, pris.

Hvis begge tabeller indeholder varenummer er det det der er fejlen i dit
query.
Der burde nok stå

$resultat = mysql_query("SELECT varenummer, navn, pris
FROM diverse, smykker WHERE diverse.varenummer=$reg AND
smykker.varenummer=$reg");

Så skal varenummer være ens i de to tabeller. Jeg gætter på at det er
det du ønsker.