httpd (begynder spørgsmål)
Fra : Tim

Dato : 26-04-04 14:44

Hejsa

Jeg har et php script kørende der indimellem opretter og gemmer logfiler.
Jeg kan på mit webhotel se at logfilerne har owner 'httpd'. Jeg kan ikke
downloade dem - mit spørgsmål: hvad er httpd og hvordan downloader jeg dem?

Mvh.
Tim

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 26-04-04 15:41

On Mon, 26 Apr 2004 15:44:01 +0200, Tim wrote:

> [...]
> downloade dem - mit spørgsmål: hvad er httpd og hvordan downloader jeg dem?

httpd er navnet på den bruger som Apache-serveren kører som på dit
webhotel - aller filer som serveren opretter vil være ejet af dén
bruger. Du kan kun downloade filerne hvis du har læseadgang til dem
(kig på dem med din ftp-klient (med den kan du sætte rettigheder på
filen - du skal sikkert lede efter noget der hedder chmod) - hvis "group"
eller "other" har læseadgang, så kan du hente dem - eller hvis det er
angivet som tal så skal de to sidste cifre være 4 eller mere se evt.
http://catcode.com/teachmod/).

Mvh.
/Thomas

Fra : Tim

Dato : 27-04-04 19:51

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller "other" har læseadgang, så kan du hente dem - eller hvis det er
> angivet som tal så skal de to sidste cifre være 4 eller mere se evt.

Tak for svaret! Jeg har dog stadig problemet. Jeg kan ikke få lov at ændre
chmod, da group og other ikke har rettigheder. Jeg synes bare det er mystisk
at mit eget php script opretter filen i mit eget dir, men jeg har ingen
rettigheder til den.

Mvh.
Tim

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 27-04-04 21:20

On Tue, 27 Apr 2004 20:50:48 +0200, Tim wrote:

> [...]
> at mit eget php script opretter filen i mit eget dir, men jeg har ingen

Dit problem ligger i at de php-scripts der bliver kørt på din hjemmeside
ikke kører "som dig", men derimod som den bruger der er blevet oprettet
specielt til web (nemlig httpd).

Det betyder at hvis httpd-brugeren kører et php-script i dit dir og
skriver en fil (kræver naturligvis at rettighederne på dit dir giver
httpd ret dertil), så får du en fil liggende som ikke er din. Under
Windows kan der ikke ligge en fil f.eks. i din Dokument-mappe som du ikke
kan læse - det kan der godt på Unix/Linux!

Hvis du vil ændre rettighederne på en fil der er ejet af httpd er du
derfor nødt til at gøre det via et php-script. F.eks.

<?php
$fil = 'en_fil_ejet_af_httpd.txt';
chmod($fil, 0777);
?>

Så fremt i fald scriptet kører igennem uden fejl, så vil _alle_ kunne
både læse og skrive $fil.

Håber det giver mening
/Thomas