Hjælp til MySQL
Fra : Jesper Davidsen

Dato : 07-04-04 15:16

Hej

Da jeg er ret grøn har jeg brug lidt hjælp til en SQL forespørgsel. (Håber
jeg har fat i den rigtige gruppe)

Jeg har en table med en række navne i. Hvert navn kan optræde flere gange.
eks:

id | navn
----------
1 | ole
2 | peter
3 | karsten
4 | ole
5 | peter
6 | ole
7 | ole
-----------

Hvordan kan jeg lave en forespørgsel der lister navne og antal gange de
optræder i ovenst. tabel? eks:

ole | 4
peter | 2
karsten | 1

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 07-04-04 15:22

Jesper Davidsen wrote:
> Hej
>
> Da jeg er ret grøn har jeg brug lidt hjælp til en SQL forespørgsel. (Håber
> jeg har fat i den rigtige gruppe)

det har du ikke, du skal ind i mysql gruppen ;)

--
excuse of the day : Incorrect time synchronization
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-04-04 15:47

Ulrik Nielsen wrote:

> det har du ikke, du skal ind i mysql gruppen ;)

.... som ikke en "mysql" gruppe, men en gruppe til databaser generelt [1] ;)

[1] news:dk.edb.database

Mvh
Tonni

Fra : Per Thomsen

Dato : 07-04-04 16:02

Jesper Davidsen wrote:
> Hej
>
> Da jeg er ret grøn har jeg brug lidt hjælp til en SQL forespørgsel. (Håber
> jeg har fat i den rigtige gruppe)

Det har du ikke. Du skal over i gruppen dk.edb.database.
Denne post er x-postet til
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php og
dk.edb.database
med FUT til
dk.edb.database

> Jeg har en table med en række navne i. Hvert navn kan optræde flere gange.
> eks:
>
> id | navn
> ----------
> 1 | ole
> 2 | peter
> 3 | karsten
> 4 | ole
> 5 | peter
> 6 | ole
> 7 | ole
>
> Hvordan kan jeg lave en forespørgsel der lister navne og antal gange de
> [...]

Jeg er ikke sikker, og der er sikkert mere kyndige folk i
database-gruppen der kan give en bedre løsning, men jeg vil foreslå
noget i stil med:
SELECT DISCTINCT(navn), COUNT(navn) FROM tabel

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/