Køb af ny harddisk - hvad skal jeg vælge?
Fra : SSStrunge

Dato : 27-04-04 15:43

Hej gruppe!

Jeg vil meget gerne ud at investere i en ny harddisk, men først vil
jeg lige være sikker på, den passer i mit system.

Jeg har kigget lidt, og kan se, der findes adskillige
grænsefladetyper. Jeg har pt. en ret gammel harddisk (ca. 5½ år)
sluttet til. Så vidt jeg kan se, kører den ATA.

Mit spørgsmål er nu: Kan jeg frit vælge mellem DMA/ATA-100,
DMA/ATA-133 og Serial ATA-150? Hvis ikke....hvordan finder jeg så ud
af, hvilken type, jeg kan bruge?

Derudover: Kan I anbefale en god disk til omkring 800kr? Jeg tænker
her mest på stabilitet og ydelse....

På forhånd mange tak for hjælpen §

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 27-04-04 16:13

"SSStrunge" <SSStrunge@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe!
>
> Jeg vil meget gerne ud at investere i en ny harddisk, men først vil
> jeg lige være sikker på, den passer i mit system.

Hvilket system??

> [...]
>
> Mit spørgsmål er nu: Kan jeg frit vælge mellem DMA/ATA-100,
> DMA/ATA-133 og Serial ATA-150? Hvis ikke....hvordan finder jeg så ud

hvilket bundkort?

> Derudover: Kan I anbefale en god disk til omkring 800kr? Jeg tænker
> her mest på stabilitet og ydelse....
>
> På forhånd mange tak for hjælpen §

Beskriv dit system, hvis du ønsker hjælp.
Og tjek lige de andre grupper. Der er specielle undergrupper til bundkort,
drev, grafikkort osv.
Det er som regel der man får den bedste hjælp.

Mvh.

Rune

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-04-04 18:19

SSStrunge wrote:
> [...]
> Så vidt jeg kan se, kører den ATA.
>
> Mit spørgsmål er nu: Kan jeg frit vælge mellem DMA/ATA-

Ja, du kan bruge alle IDE diske, men ikke SATA diske.

> Derudover: Kan I anbefale en god disk til omkring 800kr?
> Jeg tænker her mest på stabilitet og ydelse...

Denne er et godt bud:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18950

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 27-04-04 19:38

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Denne er et godt bud:
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18950

Jeg har denne disk - og i den halve størrelse. Ydelsen kunne næppe være
meget bedre. Den er meget hurtig og den klarer sig også ganske fint i
benchmarks. Det er min første Maxtor disk, og jeg har i og for sig ikke
noget i mod den - funktionemæssigt, men jeg synes den larmer for meget. Min
anden disk (Seagate Barracuda IV) er helt og aldeles lydløs, hvorfor jeg kun
kan anbefale Seagate diske. Har også arbejdet med Seagate Barracuda 7200.7
som jeg også kun kan rose. Så jeg ville se lidt efter Seagate...

--
Mvh/Martin K
2 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-04-04 21:12

Martin Kirschmeyer wrote:
> Så jeg ville se lidt efter Seagate...

Det gør jeg også personligt, men han nævner ikke
lydniveau, kun stabilitet + ydelse og her er Maxtor,
efter mine erfaringer, bedst.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Fox

Dato : 27-04-04 23:16

"Mikael Nørrelund Andersen" <nospam@mikael-noerrelund.dk> skrev i en
meddelelse news:408ebe4e$0$5962$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Det gør jeg også personligt, men han nævner ikke
> lydniveau, kun stabilitet + ydelse og her er Maxtor,
> [...]

Mine erfaringer er bedst med Seagate
Jacob

Fra : SSStrunge

Dato : 28-04-04 18:46

"Fox" <Handy@xaker.ru> wrote in message news:<c6mm24$2rct$1@news.cybercity.dk>...
> "Mikael Nørrelund Andersen" <nospam@mikael-noerrelund.dk> skrev i en
> meddelelse news:408ebe4e$0$5962$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Mine erfaringer er bedst med Seagate
> Jacob

Jeg har, efter at have læst en del på det, valgt følgende disk:

Jeg kom frem til, at forskellen mellem DMA/ATA 100 og DMA/ATA 133
reelt ikke var ret stor.

Igen tak for jeres hjælp! §

Fra : SSStrunge

Dato : 28-04-04 14:17

Mikael Nørrelund Andersen <nospam@mikael-noerrelund.dk> wrote in message news:<408ebe4e$0$5962$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...

> Det gør jeg også personligt, men han nævner ikke
> lydniveau, kun stabilitet + ydelse og her er Maxtor,
> efter mine erfaringer, bedst.

Nej, lyden er nok ikke det største problem. Jeg har allerede en
strømforsyning, hvis køler larmer en del. Desuden håber jeg da ikke,
den larmer mere end min 5½ år gamle Western Digital disk. Jeg tror
derfor ikke, den eventuelle larm vil være et problem.

Jeg vil godt sige tak for svarene...jeg prøver at kigge efter en god
DMA/ATA 133 disk §