Dødt(??) bundkort i en laptop, hvor finder~
Fra : Morten Trab

Dato : 17-04-04 21:46

Jeg sidder her med en bærbar, hvor bundkortet tilsyneladende er stået af...

Den tænder lige lamperne og hver 2. - 3. gang drejer blæserne 1/10 eller
1/20 omgang, hvorefter den går i total balckout igen, HD'en når ikke engang
at lave spinup...

Maskinen det drejer sig om er en Hi-Grade Ultinote M6500...

Er der nogen der kan give et tip til hvor man kan finde sådan et motherboard
til sådan en fætter, og hvad sådan et evt. skal koste??

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Fra : tomov

Dato : 17-04-04 22:26

Hvad med www.higrade.com ?
eller i Danmark www.inter-data.dk/higrade/ ?

Tom

Fra : Morten Trab

Dato : 18-04-04 09:48

"tomov" <tomov@FJERNofir.dk> skrev i en meddelelse

> i Danmark www.inter-data.dk/higrade/ ?

Har lige skrevet til dem, og spurgt dem hvad et nyt motherboard til skidtet
skal koste...

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Fra : Max

Dato : 18-04-04 00:30

Hej Morten

> Er der nogen der kan give et tip til hvor man kan finde sådan et
motherboard
> til sådan en fætter, og hvad sådan et evt. skal koste??

Min erfaring med slævbare er at hvis bundkortet skal skiftes, ja så
er det ud til storskrald med den, det er billigere at købe en ny.

Mvh Max

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-04-04 08:43

In article <c5s548$jd2$1@svr-1.homedir.dk>, morten@trab.dk says...

> Jeg sidder her med en bærbar, hvor bundkortet tilsyneladende er stået af...

Hvad siger de i dk.edb.hardware.baerbar?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Morten Trab

Dato : 18-04-04 09:46

> Hvad siger de i dk.edb.hardware.baerbar?

Den gruppe havde jeg da lige overset ;) Takker...

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Fra : Christian Treldal

Dato : 18-04-04 09:13

Den Sat, 17 Apr 2004 22:45:43 +0200. skrev Morten Trab:

> [...]
> 1/20 omgang, hvorefter den går i total balckout igen, HD'en når ikke engang

Prøv at måle om du har spænding på batteriet. Det kan meget vel være
et problem med strømforsyningen. Blæserne går ikke igang før
operativsystemet er oppe og styrer dem med ACPI.

> Maskinen det drejer sig
om er en Hi-Grade Ultinote M6500...

> Er der nogen der kan give et tip til hvor man kan finde sådan et
> motherboard til sådan en fætter, og hvad sådan et evt. skal koste??
Nok mere end værdien af dimsen. Igang med multimeteret og koncentrer dig
om strømforsyningen og reguleringen hvor strømmen kommer ind i PC.

Med venlig hilsen

Christian Treldal

Fra : Morten Trab

Dato : 18-04-04 09:41

"Christian Treldal" <chris@fjernmig.taarnkammeret.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at måle om du har spænding på batteriet. Det kan meget vel være
> et problem med strømforsyningen. Blæserne går ikke igang før
> operativsystemet er oppe og styrer dem med ACPI.

Der er fuld skrue på batteriet, og den laver samme nummer på ren PSU...

> Nok mere end værdien af dimsen. Igang med multimeteret og koncentrer dig
> om strømforsyningen og reguleringen hvor strømmen kommer ind i PC.

Kan da godt finde ud af at bruge et multimeter, men er der nogle specielle
komponenter der er vitale, og kan spille så meget ind, på sådan en?? Eller
er det generelt på sådan en fætter at det kan være stort set alt??

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Fra : Morten Trab

Dato : 18-04-04 12:53

> [...]

> komponenter der er vitale, og kan spille så meget ind, på sådan en?? Eller
> er det generelt på sådan en fætter at det kan være stort set alt??

Fik nu lige skilt det sidste ad, og kom ind til printet til
strømforsyningen, og der er mindst 4 modstande der er svedent helt væk, og
printbanerne er væk også...

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Fra : Christian Treldal

Dato : 18-04-04 13:11

Den Sun, 18 Apr 2004 13:53:07 +0200. skrev Morten Trab:

> [...]
>
> Fik nu lige skilt det sidste ad, og kom ind til printet til
> strømforsyningen, og der er mindst 4 modstande der er svedent helt væk, og

Aha det totale Tjernobyl

Ohm om udgangen er kortsluttet, se efter elektrolytter i nærheden af
varme ting, (dem alle sammen), test dem med esr meter, eller skift hele
banden, er der gået ild i CPU?

Nu har du nok til de næste par timer.

God jagt

Chris

Fra : Morten Trab

Dato : 18-04-04 16:15

> Aha det totale Tjernobyl

Noget i den stil ;)

> Ohm om udgangen er kortsluttet, se efter elektrolytter i nærheden af
> varme ting, (dem alle sammen), test dem med esr meter, eller skift hele
> banden, er der gået ild i CPU?

CPU ser ikke ud til at fejle noget (bundkortet er sepereret i 2 print, selve
bundkortet og det print med strømdelen, som også indeholder USB, LPT og
TV-Out)...

Umiddelbart ser det ikke ud til at andet end den flok modstande har taget
skade, men printbaner er væk, og det samme er modstandene :(

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Fra : Morten Trab

Dato : 18-04-04 16:24

> Umiddelbart ser det ikke ud til at andet end den flok modstande har taget
> skade, men printbaner er væk, og det samme er modstandene :(

Skal lige op til mine forældre, og se om deres digi-cam kan fokusere på
meget små afstande, og så tager jeg en flok billeder og kaster på min
hjemmeside et eller andet sted...

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-04-04 12:02

> [...]
> Den tænder lige lamperne og hver 2. - 3. gang drejer blæserne 1/10
> eller 1/20 omgang, hvorefter den går i total balckout igen, HD'en når

Har du prøvet at tage HD'en ud af maskinen og se om det samme problem
stadig er der?
En HD der overbelaster forsyningen pga. en defekt kan godt forårsage den
opførsel, det har jeg oplevet før.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Trab

Dato : 18-04-04 12:18

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet at tage HD'en ud af maskinen og se om det samme problem
> stadig er der?
> En HD der overbelaster forsyningen pga. en defekt kan godt forårsage den
> opførsel, det har jeg oplevet før.

Har hørt det fra andre steder, så det var det første jeg prøvede, endda med
en helt anden HD, fra min egen bærbare...Men det var desværre ikke det... :(

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Fra : Morten Trab

Dato : 18-04-04 21:04

Printet kan ses på disse 2 billeder...

Undskyld at opløsningen er så høj på det første, ellers blev det efter min
smag ret kornet at se på...

http://www.blackchart.dk/rep/1.jpg
http://www.blackchart.dk/rep/2.jpg

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-04 21:40

Morten Trab skriver:

> Undskyld at opløsningen er så høj på det første, ellers blev det efter min
> smag ret kornet at se på...

Det er det nu stadigvæk !

> http://www.blackchart.dk/rep/1.jpg
> http://www.blackchart.dk/rep/2.jpg

Hvad med nummer 2, må vi ikke se det ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-04-04 21:49

Hej!

"Klaus D. Mikkelsen" wrote:

> Hvad med nummer 2, må vi ikke se det ?

Skriv med _stort_ "JPG" i URL'en :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-04 21:52

Kim Voss Schrader skriver:

> Skriv med _stort_ "JPG" i URL'en :)

Aaah, så mangler vi bare en oplysning fra Morten om, hvornår, hvordan
den brændte af.

Det ligner en gang "højspænding" på videoudgangen.

Fra : Morten Trab

Dato : 18-04-04 21:58

> Aaah, så mangler vi bare en oplysning fra Morten om, hvornår, hvordan
> den brændte af.

"Historien" lyder noget i stil af dette, i.flg. ejeren:

Den løb tør for strøm på batteriet en aften han sad og skrev noget, satte
den derefter til at lade op natten over, men dagen efter ville den ikke
starte og har ikke virket siden...

Har så fået at vide idag at det vist ikke er 1. gang at den har lavet det
nummer, men sidst fik han den selv til at virke igen, ved at være lidt
stædig og bare blive ved at trykke på power en masse gange efter hinanden...

Fra mit synspunkt tyder det på at den har været ved at stå af over en
længere periode...

Historien melder ikke noget om noget forsøg på at bruge TV-Out, da manden
slet ikke ved hvad denne bruges til ;)

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-04 05:08

Morten Trab skriver:

> Fra mit synspunkt tyder det på at den har været ved at stå af over en
> længere periode...

Okay, prøv at rens området forsigtigt med isopropylalkohol og tag
billede igen (gerne lidt skarpere, hvis du kan, du kender macrofuktion
på kameraet ??)

> Historien melder ikke noget om noget forsøg på at bruge TV-Out, da manden
> slet ikke ved hvad denne bruges til ;)

Okay.

Btw, lad os fortsætte kun i dk.teknik.elektronik...

Fra : Morten Trab

Dato : 18-04-04 21:54

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Skriv med _stort_ "JPG" i URL'en :)

Ja...Linux er lidt sippet med stor og små bogstaver...

http://www.blackchart.dk/rep/2.JPG ~virker :D

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Fra : Morten Trab

Dato : 21-04-04 08:41

Jeg har nu fået fat i et helt nyt USB daughterboard, som de kaldte det,
hvilket var hvad der efter sigende skulle være brændt af...

Men den virker stadig ikke, efter at det er sat i :(

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Fra : Morten Trab

Dato : 21-04-04 09:52

> Jeg har nu fået fat i et helt nyt USB daughterboard, som de kaldte det,
> hvilket var hvad der efter sigende skulle være brændt af...
>
> Men den virker stadig ikke, efter at det er sat i :(

En lille film over hvad der sker ved tryk på powerknappen:

http://www.blackchart.dk/rep/Hi-grade.avi

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab