Hvor meget strøm?
Fra : Thomas Hansen

Dato : 17-04-04 16:57

Hej NG...

Er der nogen der har en anelse om, hvor kraftig en strømforsyning, der skal
til for at trække følgende konfiguration:

ASUS P4S800-D bundkort
P4 2,8 Prescott CPU
512 MB PC3200 RAM
Maxtor DiamondMax plus 9 fluid 120 GB SATA
MSI GeforceFX 5900XT graf. kort
+ det sædvanlige udenoms-halløj som lyd, lan, cd-drev mv.

På forhånd tak
Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-04-04 09:11

In article <4081537c$0$487$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, thomas-
h@mobilixnet.dk says...

> Er der nogen der har en anelse om, hvor kraftig en strømforsyning, der skal
> til for at trække følgende konfiguration:

Uden at ha' regnet vildt på det, vil jeg skyde på en PSU der leverer
25-30A på +12V, 15-20A på +5V og ca. 15-20A på 3.3V - så er det op til
dig at finde en PSU med de data.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-04 13:18

> [...]
> Maxtor DiamondMax plus 9 fluid 120 GB SATA
> MSI GeforceFX 5900XT graf. kort
> + det sædvanlige udenoms-halløj som lyd, lan, cd-drev mv.

Ved ikke præcis hvad du skal have, men jeg kører på 300W med en 2.4GHz og
Radeon 9500PRO (resten ligner dit). Det kører fint, ingen probs.

Men husk når du køber strømforsyning, at vælge en der kan levere en bid mere
end du skal bruge. Ligesom du også skal undgå de billigste modeller, de
leverer ikke hvad de reklamerer med.

Min gav jeg vist omkring 700 for hos webconsult.dk. Desuden har haft
fingrene i den her: http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=315 og
kan kun rose den. Ingen lyd, masser af køling. Ellers kan jeg af hvad jeg
har hørt fra mine venner og bekendte kun rose webconsult's PSU'er.

Christian

Fra : Thomas Hansen

Dato : 19-04-04 13:14

I relation til emnet fandt jeg et link til en test på Tom's hardware, der
antyder at en 300-350 Watt PSU skulle kunne gøre tricket...

http://www.tomshardware.com/graphic/20040405/index.html

Tak for de gode svar...
Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-04-04 08:43

In article <4083c251$0$518$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, thomas-
h@mobilixnet.dk says...

> I relation til emnet fandt jeg et link til en test på Tom's hardware, der
> antyder at en 300-350 Watt PSU skulle kunne gøre tricket...

Det er stadig et skud i blinde. Gør dig selv den tjeneste at finde den
_rigtige_ PSU, så du er sikker på at du ikke kommer i bekneb.

edbpriser.dk og Google er dine venner
- Der er nemlig stor forskel på PSU'er, selvom de har samme effekt (det
er nemlig ikke effekten der driver din PC, men derimod strømmen).

Fra : N_B_DK

Dato : 21-04-04 10:06

In news:MPG.1af0446096dbc95298a243@dtext.news.tele.dk,Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:
> - Der er nemlig stor forskel på PSU'er, selvom de har samme effekt
> (det er nemlig ikke effekten der driver din PC, men derimod strømmen).

Men da effekt og strøm hænger sammen, er det jo lidt noget ævl at sige, det
er mere korrekt at sige, at det ikke er ligegyldigt hvilken
spændigsforsyning der kan give så og så meget strøm (eks. 10A på -5V
forsyningen er jo ikke til nogen nytte, når det er +3.3V, +5V og +12V som er
de egenlige stor forbrugere af strøm)

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 10:20

N_B_DK wrote:

> [...]
> spændigsforsyning der kan give så og så meget strøm (eks. 10A på -5V
> forsyningen er jo ikke til nogen nytte, når det er +3.3V, +5V og +12V som er

Hvis man sammenholder Jesper G's første svar med hans andet svar, så
ser det for mig ud som om, at I egentlig er enige, I snakker bare hver
sin "dialekt" =)

Fra : N_B_DK

Dato : 21-04-04 11:00

In news:40863c5e$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,Jens C. Hansen
[Odense]" <"Jens C. Hansen [Odense] <"Jens C. Hansen [Odense]"> wrote:
> Hvis man sammenholder Jesper G's første svar med hans andet svar, så
> ser det for mig ud som om, at I egentlig er enige, I snakker bare hver
> sin "dialekt" =)

Du har ret, han plejer heller ikke at vrøvle når det kommer til
elektricitet, så mon ikke det er en formulerings fejl fra hans side :)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-04-04 18:29

In article <ZDrhc.146941$jf4.7773746@news000.worldonline.dk>,
n_b_dk@SPAMhotmail.com says...

> Du har ret, han plejer heller ikke at vrøvle når det kommer til
> elektricitet, så mon ikke det er en formulerings fejl fra hans side :)

Jo, det kunne nok formuleres bedre... Det var blot for at slå fast at
man ikke skal kigge på en PSU's effekt, men derimod dens strømformåen
ved de aktuelle spændinger.

Jeg har lige siddet og kigget på PSU'er til mig selv (eller rettere til
min PC). Jeg har ikke fundet en PSU under 500,- der kunne levere mere
end 20A ved 12V (PSU'er fra 300W til 520W). Jeg ender nok med at koble
en PSU til diskene alene og en PSU til resten.

Fra : N_B_DK

Dato : 21-04-04 19:36

In news:MPG.1af0cdd71c57ddeb98a25a@dtext.news.tele.dk ,
Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:
>Jeg ender nok med at
> koble en PSU til diskene alene og en PSU til resten.

Bruger den metode pt, og der er ingen problemer med det.(men som du sikkert
ved, så forbind en stel, fra begge PSU til hinanden for at udligne en evt.
forskel)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-04-04 08:07

In article <Eezhc.147562$jf4.7790086@news000.worldonline.dk>,
n_b_dk@SPAMhotmail.com says...

> Bruger den metode pt, og der er ingen problemer med det.(men som du sikkert

Det har jeg gjort på en anden maskine i mange år. Det er dog første
gang jeg skal prøve det med en ATX-forsyning. Med jeg ved jo heldigvis
hvor man gør
Kortslut ben 14 i ATX-stikket med et ground-ben.

> ved, så forbind en stel, fra begge PSU til hinanden for at udligne en evt.
> forskel)

Selvfølgelig. Man kan dog være heldig at det virker uden

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-04-04 18:32

In article <YRqhc.146930$jf4.7773110@news000.worldonline.dk>,
n_b_dk@SPAMhotmail.com says...

> spændigsforsyning der kan give så og så meget strøm (eks. 10A på -5V
> forsyningen er jo ikke til nogen nytte, når det er +3.3V, +5V og +12V som er

Det var egentligt ikke min tanke. Min tanke var at gøre opmærksom på at
effekten i en PSU ikke er udtryk for dens strømformåen ved de
spændinger hvor de store strømtræk ligger. Effekten er dermed en "død"
oplysning.