PARTITIONERING AF HD ?
Fra : PM

Dato : 12-04-04 07:44

Jeg har xp og en 250 Gb harddisk. Lige fåët

At opdele i flere drev skulle være det bedste, men hvordan gør man det?
Og hvilke størrelser kan anbefales ??

Er der noget med filnavnene man skal være opmærksom på Fat eller andet ??

PM

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-04-04 08:16

In article <c5ddt5$65q$1@sunsite.dk>, ps98@Zteliamail.dk says...

> At opdele i flere drev skulle være det bedste, men hvordan gør man det?

Hvis du kan undgå at opdele din disk er det faktisk det bedste.
Hvor skal den sidde i forhold til dit system. Skal dit OS ligge på den
eller er det en ekstra disk.
Hvis dit OS skal ligge på den, vil jeg anbefale en lille partition i
starten på ca 10GB. Der skal OS'et ligge. Resten lader du være i ét.
Er det en ekstra disk - lad den være som ét stort stykke. Det giver den
bedste ydelse.

http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : PM

Dato : 12-04-04 08:28

Hej Jesper
Tak for svar.
Det er een disk og jeg mener at have set, at det er bedst at lægge en disk
ud i flere da man således bedre kan regenerere hvis der sker nedbrud. Men
kan være jeg tager fejl

PM

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-04-04 08:54

In article <c5dgfo$qcb$1@sunsite.dk>, ps98@Zteliamail.dk says...

> Det er een disk og jeg mener at have set, at det er bedst at lægge en disk
> ud i flere da man således bedre kan regenerere hvis der sker nedbrud. Men
> kan være jeg tager fejl

Hvis disken fejler er det ét fedt om den er i ét stykke eller i 17.

Hvis OS'et fejler, så er det en fordel at det ligger på en separat
partition. Der er ikke behov for mere end 10GB til OS'et.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-04-04 08:57

In article <c5dgfo$qcb$1@sunsite.dk>, ps98@Zteliamail.dk says...

> Det er een disk og jeg mener at have set, at det er bedst at lægge en disk
> ud i flere da man således bedre kan regenerere hvis der sker nedbrud. Men

Du øger risikoen ved fragmentering ved at dele disken op. Din mængde af
spildplad bliver større for hver ekstra prtition du deler den op i. Jeg
vil vove den påstand at en 250GB disk delt i 4 stykker reelt giver den
samme brugbare plads som en 200GB disk i ét stykke.

Fra : PM

Dato : 12-04-04 09:19

Tak endnu engang for råd som jeg vil følge

PM

Fra : Jens Jensen

Dato : 12-04-04 09:25

Du har helt ret.

Windows bliver med tiden slidt og en ominstallering fx en gang om året er en
god ting. Så er det rart at kunne rydde C-drevet (på 10 eller 20 GB) og
installere Windows, mens dokumenter, billeder, film osv bliver liggende på
D-drevet.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-04-04 09:51

In article <407a526c$0$282$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
hansemannæluchter@mail.dk says...

> Windows bliver med tiden slidt og en ominstallering fx en gang om året er en

Windows bliver i sig selv ikke slidt. Men kan man ikke finde ud af at
holde sin Windows vedlige, så dør den. Det er brugeren der er en sk*vl
- Windows kan ikke klandres for det.

Fra : PM

Dato : 12-04-04 10:58

Har kigget via Google.. ka det passe jeg skal købe et program til 900 kr for
at partitionere ?? Maskinen er leveret med OS lagt på.

Er der en farbar og anden vej ??

PM

Fra : Vega

Dato : 12-04-04 11:15

> Har kigget via Google.. ka det passe jeg skal købe et program til 900 kr
for
> at partitionere ?? Maskinen er leveret med OS lagt på.
>
> Er der en farbar og anden vej ??

Jeg har et program hvis du er interesseret.

ICQ: 107583450

Vega.

Fra : Henning

Dato : 12-04-04 11:16

On Mon, 12 Apr 2004 11:58:09 +0200, "PM" <ps98@Zteliamail.dk> wrote:

>Har kigget via Google.. ka det passe jeg skal købe et program til 900 kr for
>at partitionere ?? Maskinen er leveret med OS lagt på.

Brug Windows diskmanager

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-04-04 12:28

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> wrote in news:c5dp94$62$1@sunsite.dk:

> Har kigget via Google.. ka det passe jeg skal købe et program til 900
> kr for at partitionere ?? Maskinen er leveret med OS lagt på.
>
> Er der en farbar og anden vej ??

Hvis det er Windows XP så er der under Administration i kontrol panelet et
ikon ved navn Computeradministration. Derunder er der et punkt der hedder
Diskhåndtering som tillader dig at partitionere din HD.

Alternativt kan jeg anbefale Partition Magic - men det koster penge.

Mvh.
Flemming

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-04-04 13:49

In article <c5dp94$62$1@sunsite.dk>, ps98@Zteliamail.dk says...

> Har kigget via Google.. ka det passe jeg skal købe et program til 900 kr for
> at partitionere ?? Maskinen er leveret med OS lagt på.

Fotæl hvad du vil, så skal jeg fortælle dig hvor billigt det kan gøres

Fra : Peter Jespersen

Dato : 12-04-04 16:01

On Mon, 12 Apr 2004 10:25:09 +0200, Jens Jensen wrote:

> [...]
>installere Windows, mens dokumenter, billeder, film osv bliver liggende på

Men det meste software skal geninstalleres alligevel, så hvad med at smide
dokumenter på en seperat volume...

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
"I get no kick from champagne, wooooo. Mere alcohol doesn't thrill me

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-04-04 14:13

In article <syljurrygvfpnyvqqx.hw2nhh0.pminews@news.tele.dk>,
flywheel@tiscali.ddk says...

> Men det meste software skal geninstalleres alligevel, så hvad med at smide
> dokumenter på en seperat volume...

Hvis man laver behørig backup af nøglerne i registreringsdatabasen er
det faktisk unødvendigt med reinstall af software.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 12-04-04 15:28

"Jens Jensen" <hansemannæluchter@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> installere Windows, mens dokumenter, billeder, film osv bliver liggende på

Hvad med øvrige programmer man normalt lægger på "C:\Programmer", vil det være
en fordel at lægge dem på samme drev som styresystemet eller vil det være
smartest at lægge alle (øvrige) programmer på D:\Programmer i stedet?

Jeg kunne have lyst til at lægge styresystemet på C, øvrige programmer på D og
data mv. på E. Er det en god idé?

Claus

Fra : Jens Jensen

Dato : 12-04-04 19:09

Ja.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-04-04 06:34

In article <407adb53$0$264$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
hansemannæluchter@mail.dk says...

> Ja.

Hvad svarer du på?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-04-04 06:38

In article <c5e91t$kk4u$1@ID-62896.news.uni-berlin.de>,
cebeyer@hotmail.com says...

> [...]
> en fordel at lægge dem på samme drev som styresystemet eller vil det være
> smartest at lægge alle (øvrige) programmer på D:\Programmer i stedet?

Jeg har _kun_ OS på min OS-partition. Alt hvad jeg installerer og som
jeg selv kan bestemme placeringen af, er endt på en anden partition
(MouseWare er en undtagelse).

> Jeg kunne have lyst til at lægge styresystemet på C, øvrige programmer på D og
> data mv. på E. Er det en god idé?

Kun hvis du har 3 separate diske i maskinen. Har du ikke det, bør du
nøjes med 2 partitioner og så lægge programmer og data på den samme. Du
få et unødigt pladsspild ved at dele en disk op i flere dele - et
ydelsestab du ikke henter hjem i andre fordele.