trådløs netkort og MAC ændring
Fra : Rasmus

Dato : 11-04-04 20:05

Jeg skal bruge et trådløst netkort som jeg kan ændre MAC-adresse på. Jeg
skal teste sikkerhed på mit trådløse netværk, så derfor.
Kan du ændre MAC-adressen på dit trådløse netkort, vil jeg gerne hvis du
lige skriver, hvilken type trådløs netkort du bruger, samt hvordan du gjorde
for at ændre MAC-adressen.

vh Rasmus

Fra : Jan Bachman

Dato : 11-04-04 21:17

> [...]
>lige skriver, hvilken type trådløs netkort du bruger, samt hvordan du gjorde
Hvad tilslutning sigter du efter? PCMCIA, USB, PCI eller via ethernet.

/Jan

Fra : Jan Bachman

Dato : 11-04-04 22:19

>Hvad tilslutning sigter du efter? PCMCIA, USB, PCI eller via ethernet.
Bare for at starte et sted. Jeg bruger Linksys WET11. Det tilsluttes
via ethernet. Man kan ikke ændre dets MAC, men man kan via dets
indbyggede website sætte det til at klone den MAC, som benyttes på ens
alm. netkort.

MAC på mit alm. netkort (3Com) kan ændres i Win2000 under:
- Egenskaber for LAN-forbindelse
- Knappen 'Konfigurer'
- Faneblad 'Avanceret'
- Vælg 'Netværksadresse' på listen.
- Indtast valgfri MAC.

/Jan

Fra : Henning

Dato : 11-04-04 21:44

On Sun, 11 Apr 2004 21:05:15 +0200, "Rasmus" <darkblue@myorange.dk>
wrote:

>Jeg skal bruge et trådløst netkort som jeg kan ændre MAC-adresse på. Jeg

En MAC-adresse er world-wide uniq - det bør derfor ikke være muligt at
ændre MAC-adressen! Kan det alligevel lade sig gøre "uden videre" er
kortet defekt, og bør kasseres!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Zulu

Dato : 11-04-04 21:54

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> En MAC-adresse er world-wide uniq - det bør derfor ikke være muligt at
> ændre MAC-adressen! Kan det alligevel lade sig gøre "uden videre" er
> kortet defekt, og bør kasseres!

Og det tror du selv på?
Det er kun i teorien at det er sådan. Selv Intels egen driver til deres
10/100 ethernet kort tillader at man skifter/ spoofer MAC-adressen.

Zulu

Fra : Kanser

Dato : 11-04-04 21:57

Henning wrote:

> En MAC-adresse er world-wide uniq - det bør derfor ikke være muligt at
> ændre MAC-adressen! Kan det alligevel lade sig gøre "uden videre" er
> [...]

Mener da man kan ændre mac-adressen i FreeBSD (nok også Linux) med
ifconfig. Men er ikke 100% sikker. Har ikke lige en maskine jeg kan
teste det med.

Fra : chr

Dato : 11-04-04 22:13

"Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message

> En MAC-adresse er world-wide uniq - det bør derfor ikke være muligt at
> ændre MAC-adressen! Kan det alligevel lade sig gøre "uden videre" er
> kortet defekt, og bør kasseres!

Det er rigtigt, men hvorfor ændre det på hardware, når man kan gøre det med
SW, man kan indsætte en MAC adresse i window registry,-det virker fra 95 op
til XP, har selv prøvet det flere gange. Man kan også ændre MAC addressen i
linux med software.

Windows 98:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\Net\0000]
lav en ny 'String Value' der hedder 'NetworkAddress' (no space) giv den
værdien af ny MAC addresse som 'XXXXXXXXXX'

Gem og reboot....

Windows 2000/XP
der er det samme procedure som ovenfor.:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E972-E325-11
CEBFC1-08002bE10318}\0001]

glo selv lidt rundt i '{4D36E972-E325-11CEBFC1-08002bE10318}' området og
find din ethernet kort, hvis du har flere.

gem,-reboot.

Chr.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-04-04 23:05

On Sun, 11 Apr 2004 22:44:25 +0200, Henning <nomail@all.invalid>
wrote:

> En MAC-adresse er world-wide uniq - det bør derfor ikke være
> muligt at ændre MAC-adressen!

Sludder.

Et Ethernet netkort skal være *født* med en unik adresse, men der
er intet som helst, der forhindrer at brugerne selv kan ændre den
til noget andet, og rigtig mange operativsystemer og drivere til-
lader da også dette.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Torkil Halvorsen

Dato : 12-04-04 06:58

> [...]
>
> En MAC-adresse er world-wide uniq - det bør derfor ikke være muligt at
> ændre MAC-adressen! Kan det alligevel lade sig gøre "uden videre" er

Ovenstående er korrekt, - hvis man læser det som den i netkortets hardware
indbyggede MAC-adresse.
Meen - i mange tilfælde bruger man en software styret MAC-adresse,
dette er f.eks. tilfældet når man kører Cluster eller teamer flere netkort,
her anvender man en såkaldt Virtuel MAC-adresse, som netop er
softwarestyret.
mvh.
Torkil