Valg af CPU + MB når kvalitet og varmeudv
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 04-04-04 14:07

Hej i gruppen

Jeg regner med at skulle lave en mindre opgradering af MB, CPU og RAM indenfor de næste par måneder.
Mit nuværende system består bl.a. af følgende stumper:

Asus A7V133-C
Amd Thunderbird 1200MhZ
Twinmos 512Mb PC133 SDRAM

Jeg er egentlig nogenlunde tilfreds med hastigheden - bevares den må da gerne blive hurtigere men om
maskinen bliver 50% eller 200% hurtigere er egentlig ikke så vigtigt! Derimod vil jeg gerne have, at
opgraderingen medfører en køligere og dermed mere støjsvag maskine - derudover skal det også være
kvalitetskomponenter og budgettet er ikke kæmpe stort!

Jeg havde tænkt på at skifte til Pentium - mere præcist havde jeg haft kig på noget i retning af
følgende:

Asus P4PE Gold (http://www.asus.com/products/mb/socket478/p4pe/overview.htm)
Pentium 4 ca. 2.5GhZ @ 533MhZ FSB
512Mb PC2700 DDR-Ram - Kingston/Samsung måske...

Ovenstående - eller noget der er tæt på - kan sandsynligvis erhverves brugt i én af
markedsgrupperne. Spørgsmålet er så bare om det er nogle ok komponenter - skal jeg satse på en anden
processor eller er det et godt valg mine præferencer taget i betragtning? Og hvad med bundkort og
ram - er der nogle ting jeg skal være opmærksom på eller noget jeg har misset? Kom med jeres vise ord!

Mvh Tommy

Fra : Leony

Dato : 04-04-04 18:43

In news:4070085a@news.wineasy.se,
Tommy Ipsen typed:

> [...]
> opgraderingen medfører en køligere og dermed mere støjsvag maskine -
> derudover skal det også være kvalitetskomponenter og budgettet er

Køligere og støjsvag er 2 ting der sjældent hører sammen.
Hvis du vil køle systemet kræver det kraftige blæsere og de larmer.

> [...]
> Pentium 4 ca. 2.5GhZ @ 533MhZ FSB
> 512Mb PC2700 DDR-Ram - Kingston/Samsung måske...

Hvorfor skifte?
Du har gode RAM og du har et glimrende motherboard (går jeg ud fra,
ellers havde du vel skiftet for længe siden).

Hvis du kigger på hvilken processor dit bundkort understøtter:
http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx
så kan det faktisk tage en XP 2100+ Palomino.

Den er måske ikke lige så hurtig som en P4 2,5 GHz, men den løber
cirkler om din 1200 MHz Thunderbird:
http://www6.tomshardware.com/cpu/20030217/index.html

Sådan en processor kan du sikkert erhverve rimeligt billigt i
markedsgruppen. Du kan selvfølgelig også tjekke EDBpriser hvis du
hellere vil have en ny.
Sæt en Spire Whisperrock IV til 109 kr (glimrende køler prisen taget i
betragning) på den og du har en glimrende opgradering til 600 kr.
Du kan selvfølgelig også vælge et jern af en profil fra Alpha eller
Swiftech (Studiedata) og en Papstblæser.

Ovenstående er udelukkende baseret på at være økonomisk, der er ingen
grund til at købe en computer til nogle tusind, som du ikke udnytter
99%. Da du ikke skriver, hvad du bruger din computer til, så har jeg
taget udgangspunkt i, at du mener, at din T-Bird er hurtig nok til dit
behov.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Leony

Dato : 05-04-04 10:53

In news:tMXbc.134325$jf4.7238823@news000.worldonline.dk,
Leony typed:

> Køligere og støjsvag er 2 ting der sjældent hører sammen.
> Hvis du vil køle systemet kræver det kraftige blæsere og de larmer.

Læs også gerne news:dk.edb.hardware.stoej for lyddæmpningstips.

> Ovenstående er udelukkende baseret på at være økonomisk, der er ingen
> grund til at købe en computer til nogle tusind, som du ikke udnytter
> 99%.

Det skal selvfølgelig være "som du ikke udnytter 99% af tiden".

Fra : Thomas G

Dato : 04-04-04 21:48

> [...]
derudover skal det også være
> kvalitetskomponenter og budgettet er ikke kæmpe stort!

Som Leony skriver er lydløs og kold langt fra det samme.

Ud fra hvad du skriver gætter jeg på at dit primære formål er lydløs,
velfungerende og gerne lidt ekstra hastighed.

Hvis jeg var dig ville jeg gøre følgende

1) Skrifte strømforsyning da de fleste strømforsyninger larmer en del, ...
med mindre de netop er lavet til at være lydløse.

2) Skifte den køleprofil og blæser der sidder på CPU'en til en der kan klare
en hurtig CPU og samtidig vælge en der er lydløs og hvor det er muligt at
justerer på hastigheden på blæseren (når du ikke ønsker at den skal køle en
monster CPU kan du jo skrue helt ned og derved få en mere lydløs køling)

3) Se på om kabinettet kan lyd dæmpes (f.eks. filt måtter) ... eller om der
skal et helt nyt kabinet til. Jo mere lyd kabinettet dæmpe, jo mindre
slipper der ud og et godt kabinet mindsker også resonans.

4) Så på monteringen af din HD (man kan hænge dem op i elastikker) da HD'er
faktisk overfører en del svingninger til kabinettet (lig med lyd)

5) Opgraderer din CPU med en XP 2100+ Palomino (eller noget lidt mindre ...
af hensyn til varmen)

Gør du ovenstående i den rækkefølge (eller springer et par trin over
får du en PC der larmer væsentligt mindre og performer lidt bedre.

.... jeg har slet ikke skrevet noget om grafikkort da jeg ikke forventer at
du har en køler på det kort du har nu (eftersom hastighed ikke virker så
vigtig for dig). Har du en køler på grafikkortet kunne det også fjerne en
hel del lyd at bruge et par 100 kr på et nyt kort med passiv blæser.

Jeg kan anbefale at se på de 2 nedenstående butikker (har selv handlet der
for at få en mere lydløs PC)

www.studiedata.dk
eller
www.webconsult.dk

mvh Thomas G

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-04-04 23:59

In article <c4psa9$2pcc$1@news.cybercity.dk>, thgo@vip.cybercity.dk
says...

> 3) Se på om kabinettet kan lyd dæmpes (f.eks. filt måtter) ... eller om der
> skal et helt nyt kabinet til. Jo mere lyd kabinettet dæmpe, jo mindre
> slipper der ud og et godt kabinet mindsker også resonans.

Jo mere et kabinet er lyddæmpet, desto højere bliver temperaturen inde
i kassen. Det kræver mere køling i form af ekstra blæsere.

Det er meget oppe at vende i dk.edb.hardware.stoej

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 05-04-04 15:20

On Mon, 5 Apr 2004 00:59:05 +0200, Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
>
>Jo mere et kabinet er lyddæmpet, desto højere bliver temperaturen inde
>i kassen. Det kræver mere køling i form af ekstra blæsere.

Øeh, der findes stadig støjsvage blæsere - det behøver ikke at være en
220V vifte der går 4500rpm.

Kan kun tilslutte mig Leonys foreslag ... en god stor køleprofil (gerne en
der er certificeret til en større processor) og man kan klemme en mere
støjsvag blæser på, der holder vand, selv i sommervarmen.

Har selv isat en Phapst til at køle mine faste diske (Gummiopspændte
Cuda'er) og en Zalman til at skabe vind i nærheden af bundkortet (Hvad der
gør hvad er tilfældigt) - det skal lige nævnes at jeg har valgt et
full-tower. Har ligeledes smidt en Thermalright SLK-900-U med en Phapst
på min Barton 2500+ (Sidste sommer kravlede den op på 57grader ved full
load i sommervarmen) og en Zalman heatpipe på mit lille Radeon og en
nogenlunde støjsvag Antec PSU - ellers er kabninettet foret med blygummi
der fjerner trommeskindseffekten, for det er noget af nogle bongoer der
udgør siderne .... men jeg har ikke fået foret kassen med støjdæmpende
materiale (Selvom det blev indkøbt) - måske jeg gør det engang i år, siden
jeg har vænnet mig til det nye støjniveau (Vel omkring 1/3 af det gamle).

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Pro is to con as progress is to Congress.

Fra : Brian Lund

Dato : 05-04-04 11:23

> hel del lyd at bruge et par 100 kr på et nyt kort med passiv blæser.

Heh, hvor finder man sådan en fætter? ;)

> Jeg kan anbefale at se på de 2 nedenstående butikker (har selv handlet der
> for at få en mere lydløs PC)
>
> www.studiedata.dk

Ja, de har da et udvalg, men de er ret dyre, desværre er der ikke altid så
mange alternativer...

Brian

Fra : Thomas G

Dato : 05-04-04 15:19

> Heh, hvor finder man sådan en fætter? ;)

hmmmm måske brugt ... det jeg mente var f.eks. en Gforce MX440 eller
noget i den stil, fint til kontor brug men skod til spil ... men med passiv
køler. Det koster nok lidt mere end et par 100 måske nærmere 400 ... men jeg
håber han fangede min point

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-04-04 05:21

Tommy Ipsen skriver:

> [...]
> ram - er der nogle ting jeg skal være opmærksom på eller noget jeg har misset? Kom med jeres vise ord!

Hvorfor ikke købe en hurtigere processor end den du har nu og så
undercloke den ??

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Leony

Dato : 05-04-04 10:57

> [...]

> opgraderingen medfører en køligere og dermed mere støjsvag maskine -
> derudover skal det også være kvalitetskomponenter og budgettet er

Hvorfor en køligere maskine?
Det er ligegyldigt om din computer er 32 eller 59 grader, bare den er
stabil (hvilket jeg går ud fra den er, ellers havde du vel ønsket en
stabil maskine som det første).
Din processor holder måske 2 år længere hvis den kun er 32 grader. Som
det ser ud lige nu, så er det vel ligegyldigt om den 10 eller 12 år, den
er højest sandsynligt udskiftet inden 3 år alligevel.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 11:13

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> In news:4070085a@news.wineasy.se,
> Tommy Ipsen typed:

> Hvorfor en køligere maskine?

Med køligere mente Tommy nok "en processor der ikke kræver så meget køling,
og dermed kan bruge en mindre hidsig og langt mindre støjende blæser"...

Jeg støtter ellers ideen om en ny strømforsyning, da netop strømforsyningen
er den de fleste hører tydeligst.
Hvis det skal være bedre, så mener jeg også at step 2 må være en (eventuelt
underclocket) Palomino.

> Det er ligegyldigt om din computer er 32 eller 59 grader, bare den er
> stabil (hvilket jeg går ud fra den er, ellers havde du vel ønsket en
> stabil maskine som det første).

Kunne ikke være mere enig!
Jeg fatter ikke folk der kæmper med alskens krumspring og gigablæsere for at
sænke temperaturen i deres computer fra 35 til 32 grader.
Så hellere en lydsvag maskine.

Min processor er typisk 55 grader, men til gengæld 100% lydløs ( en Calm )
Og den har kørt klippestabilt 24/7 i over to år.
Jeg ville ikke bytte for noget i verdenen

Rune

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 05-04-04 14:43

Hej alle

Jeg valgte at lave et kombineret svar til alle, da mange af de samme punkter alligevel var blandet
sammen:

Leony wrote:

> Køligere og støjsvag er 2 ting der sjældent hører sammen.
> Hvis du vil køle systemet kræver det kraftige blæsere og de larmer.

Det hænger da netop sammen - sammenhængen er bare omvendt - og jeg vil gerne opnå et resultat der er
tilpas køligt, til at maskinen fungerer stabilt og samtidig tilpas støjsvagt, så jeg også fungerer
stabilt

> Hvorfor skifte?
> Du har gode RAM og du har et glimrende motherboard (går jeg ud fra,
> ellers havde du vel skiftet for længe siden).

Vil godt have en maskine der er lidt hurtigere - men det essentielle er blot, at det ikke medfører
en maskine der bliver varmere eller mere støjende - dvs. skiftet skal være til en processor der
afgiver mindre end den nuværende! En anden ting er også, at jeg begynder at savne nogle "basale"
ting såsom USB2, FireWire, Surround lyd og SATA - jeg er klar over, at alle disse ting kan erhverves
uden skift af MB, CPU og RAM - men jeg synes det vil være smartere blot at lave en opgradering, når
man nu kan slå så mange fluer med ét smæk!

> [...]
> Du kan selvfølgelig også vælge et jern af en profil fra Alpha eller
> Swiftech (Studiedata) og en Papstblæser.

Jeg har i forvejen en Noisecontrol Silverado cpu-køler siddende i maskinen - den er ok.

Thomas G wrote:
> 1) Skrifte strømforsyning da de fleste strømforsyninger larmer en del, ...
> med mindre de netop er lavet til at være lydløse.

Jeg har i forvejen en speciel støjsvag strømforsyning fra Enermax - den er desuden "moddet" med
papst blæsere efterhånden, så det er ikke meget jeg hører til den.

> [...]
> monster CPU kan du jo skrue helt ned og derved få en mere lydløs køling)

Har i forvejen en Silverado, som er fin til jobbet.

> 3) Se på om kabinettet kan lyd dæmpes (f.eks. filt måtter) ... eller om der
> skal et helt nyt kabinet til. Jo mere lyd kabinettet dæmpe, jo mindre
> slipper der ud og et godt kabinet mindsker også resonans.

Har i forvejen en støjdæmpet Luxus Big Tower fra NoiseControl med ekstra kabinetblæsere fra Papst.

> 4) Så på monteringen af din HD (man kan hænge dem op i elastikker) da HD'er
> faktisk overfører en del svingninger til kabinettet (lig med lyd)

Jeg hører ikke noget til mine harddiske medmindre jeg sætter dem til en heftig gang defragmentering
eller noget i den retning - det er Seagate Barracuda diske.

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Hvorfor ikke købe en hurtigere processor end den du har nu og så
> undercloke den ??

Det var måske en idé - hvor meget kan man "vinde" ved det og er der nogen som helst risiko mht.
stabilitet eller er det snarere det modsatte der gør sig gældende?

Rune Friis Jørgensen wrote:

> Med køligere mente Tommy nok "en processor der ikke kræver så meget køling,
> og dermed kan bruge en mindre hidsig og langt mindre støjende blæser"...

Det er korrekt - jeg vil ikke lave en opgradering der øger støj eller temperatur i computeren!

Korte facts om maskinen:
NoiseControl Luxus Big Tower med støjdæmpende måtter fra NoiseControl
Støjsvag strømforsyning fra Enermax suppleret med papst-blæsere
NoiseControl Silverado CPU-køler der kører med 1600RPM (så vidt jeg husker)
3 stk. 80mm Papst 12db kabinetblæsere
chipsætblæser erstattet af passiv køleprofil fra Zalman
Asus GeForce 3 TI500 moddet med Zalman ZM80A-HP køleprofil
Nogle af blæserne har indbygget temperaturstyring for yderligere at tilpasse kølingen.

Jeg er klar over, at det er muligt, at få maskinen endnu mere støjsvag end den er nu - men det vil
også være en omkostningsfyldt affære og jeg er nogenlunde tilfreds med det nuværende støjniveau -
det skal dog ikke blive værre!! Mit umiddelbare ønske er at få lavet en mindre hardwareopgradering
der giver nogle ekstra features og lidt ekstra hastighed - men samtidig vil det være fint, hvis
opgraderingen samtidig medfører en maskine der er en anelse mere støjsvag - og der burde da være
nogle processorer som ville være oplagte valg under disse kriterier?

Glæder mig til at høre flere kommentarer til projektet

Mvh Tommy

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-04-04 14:48

Tommy Ipsen skriver:

> Det var måske en idé - hvor meget kan man "vinde" ved det og er der
> nogen som helst risiko mht.
> stabilitet eller er det snarere det modsatte der gør sig gældende?

Netop det modsatte, en 3 liters motor, der kun kører ved 3/4
omdrejninger går aldrig i stykker !

Desuden bliver den kun halvt så varm.

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 06-04-04 15:11

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Netop det modsatte, en 3 liters motor, der kun kører ved 3/4
> omdrejninger går aldrig i stykker !
>
> Desuden bliver den kun halvt så varm.

Det lyder jo slet ikke tosset - hvis jeg så begynder at savne lidt hastighed, kan jeg jo blot skrue
op for motoren igen - Tak for forslaget!

Mvh Tommy

Fra : Leony

Dato : 05-04-04 15:32

In news:40716275$1@news.wineasy.se,
Tommy Ipsen typed:

> [...]
> vil gerne opnå et resultat der er tilpas køligt, til at maskinen
> fungerer stabilt og samtidig tilpas støjsvagt, så jeg også fungerer

Tja, jeg kan godt se hvad du mener, men det er noget kryptisk.

Kan vi ikke bare sige du vil have en støjsvag maskine, det er vel
underforstået, at den skal være stabil (hvis den er stabil, så er den
kølig).

> Korte facts om maskinen:

Så kom facts'ne på bordet bordet.
Hvorfor nævner du ikke dette i din oprindelige post?

> Glæder mig til at høre flere kommentarer til projektet

Køb det hardware du selv foreslår og sæt en 12 dB MIST Black Silence på
processoren (fåes bl.a. hos Studiedata).
Så burde du blive tilfreds.

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 06-04-04 15:19

Leony wrote:

> [...]
> kølig).

> Så kom facts'ne på bordet bordet.
> Hvorfor nævner du ikke dette i din oprindelige post?

Fordi jeg ikke synes det var nødvendigt med de informationer for at kunne udpege en processor der
var nogenlunde billig, udviklede mindre varme end min nuværende samtidig med at den var hurtigere -
i den sammenhæng er det irrelevant, hvordan mit nuværende system ser ud! Efter alle de svar jeg fik
som fokuserede på støjdæmpning i stedet for valg af ny processor, kan jeg godt se det var nødvendigt
- folk kunne selvfølgelig ikke vide, at systemet i forvejen var støjdæmpet...

> Køb det hardware du selv foreslår og sæt en 12 dB MIST Black Silence på
> processoren (fåes bl.a. hos Studiedata). Så burde du blive tilfreds.

Jeg har hørt om MIST køleren og tror også det er et godt valg - men hvad med processoren - udvikler
den rent faktisk mindre varme end min nuværende og findes der evt. andre Intel eller AMD processorer
der udvikler endnu mindre varme samtidig med at de ikke koster en bondegård? (Glæder mig til Pentium
M processorerne bliver "standard" - det er dejligt, at de bliver "portet" fra de bærbare til
stationære!)

Mvh Tommy

Fra : Leony

Dato : 07-04-04 11:58

In news:4072bc55$1@news.wineasy.se,
Tommy Ipsen typed:

> Fordi jeg ikke synes det var nødvendigt med de informationer for at
> kunne udpege en processor der var nogenlunde billig, udviklede mindre
> varme end min nuværende samtidig med at den var hurtigere - i den

Selv de ubetydeligste ting kan være relevante.

> [...]
> for valg af ny processor, kan jeg godt se det var nødvendigt - folk
> kunne selvfølgelig ikke vide, at systemet i forvejen var

I sammenhæng med processorvalg har du ret, men du skrev selv, at du
ønskede en støjsvag og køligere maskine.
Da de 2 ting ikke hører sammen (som jeg allerede har skrevet), så bliver
der fokuseret på støjsvag.

> [...]
> bondegård? (Glæder mig til Pentium M processorerne bliver "standard"
> - det er dejligt, at de bliver "portet" fra de bærbare til

Du kan kigge lidt på:
http://users.erols.com/chare/elec.htm
der står "maximum heat dissapation" listet.

Thunderbirden er svjv en af de varmeste processorer der findes på
markedet.
Barton kan svjv holdes omkring 45 grader med rimelig stille køling.

Fra : Thunder

Dato : 05-04-04 18:37

Hvis det skal være billigt men stabilt, foreslår jeg dette:

ECS K7S5A pro MB (USB2.0)
http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Products/ProductsDetail.aspx?CategoryID=1&TypeID=4&DetailID=269&DetailName=Specification

Hvis du skal køre Win9x eller WinME så husk at hente en USB 2.0 driver fra
Aopen (Ja du læste rigtigt. Hverken Microsoft, SiS, eller ECS kan finde ud
af at gøre den tilgængelig for deres kunder. Men det har Aopen så gjort).
http://drivers.soft32.com/driver/download-AOPEN_Motherboard_SiS_USB_2_0-22357.html

Kører du XP så er der intet problem USB 2.0 Hentes fra Windows Update.

AMD XP 2400+

GlobalWin CBK58-II (så lydløs at det eneste du nu hører er din PSU blæser).
Kan købes fra www.morgen.dk

Du kan stadig bruge dine gamle RAM og alt andet HW. Ville dog anbefale DDR
RAM PC2100.

Med venlig hilsen

Jan Johansson

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 06-04-04 15:10

Thunder wrote:
> Hvis det skal være billigt men stabilt, foreslår jeg dette:
>
> ECS K7S5A pro MB (USB2.0)
> http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Products/ProductsDetail.aspx?CategoryID=1&TypeID=4&DetailID=269&DetailName=Specification

Jeg mangler noget USB2, Firewire, SATA og Surround?

> AMD XP 2400+

Afgiver en AMD XP 2400+ mindre varme end en 1200MhZ Thunderbird?

Mvh Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 09:27

Tommy Ipsen wrote:

> Afgiver en AMD XP 2400+ mindre varme end en 1200MhZ Thunderbird?

T-Bird 1200: 66 Watt
T-Bred 2400+
Vcore= 1,6 : 65,3 Watt
Vcore= 1,65: 68,3 Watt

Mobile, Vcore= 1,45: ? (jeg kan ikke finde Watt-angivelsen nogen steder).

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-04-04 12:34

In article <4073bad7$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> T-Bird 1200: 66 Watt
> T-Bred 2400+
> Vcore= 1,6 : 65,3 Watt
> Vcore= 1,65: 68,3 Watt
>
> Mobile, Vcore= 1,45: ? (jeg kan ikke finde Watt-angivelsen nogen steder).

Den nye AMD64 3000+ bruger kun 20-25W når den er idle.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-04-04 14:36

In article <slrnc77pq4.h5.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>,
povlhp@povl-h-pedersens-computer.local says...

> Den nye AMD64 3000+ bruger kun 20-25W når den er idle.

Athlon 64?
AMD64 er instruktionssættet.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-04-04 22:42

In article <4070085a@news.wineasy.se>, Tommy Ipsen wrote:
> [...]
> kvalitetskomponenter og budgettet er ikke kæmpe stort!

Jeg opgraderede til AMD64 3000+. Folk har som regel problemer med
at grille på den, da det er svært at presse tempereatur over 30 grader
selv ved fuld belastning. Og den kan gå i dvale som en bærbar CPU
når den ikke har noget at lave

Intels AMD64 er også snart på gaden, men den er ukendt på mange områder-

Fra : Peter Jespersen

Dato : 06-04-04 19:47

On Mon, 5 Apr 2004 21:42:06 +0000 (UTC), Povl H. Pedersen wrote:

<snip>

>Intels AMD64 er også snart på gaden, men den er ukendt på mange områder-

Der kommer server-rettede IA32E (De nægter at kreditere AMD, derudover er
IA32E ikke fuldt ud AMD64 kompatibel) processorer. Deres 64-bit ydelse vil
dog nok være endnu dårligere end deres 32-bit ydelse.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Debugging¾moving bugs. Programming®tting them in.