Setup til gammel bærbar (Epson 286)
Fra : karamel

Dato : 02-04-04 19:03

Hej

Jeg ejer en ældgammel bærbar Epson 286 (vistnok 8/12 MHz). Jeg har lige
tændt for den og den virker fint, men jeg kan huske, at jeg var nødt til
at installere BIOS'sen fra en diskette, som det lykkedes mig at få af en
på internettet, der også havde sådan en computer. Uden denne BIOS kan
computeren slet ikke se harddisken.

Nu er denne diskette selvfølgelig blevet væk, så jeg har den paranoia,
at når backup-batteriet bliver fladt, så kan jeg ikke starte computeren
op mere. Denne PC kan stort set kun bruges som samlingsobjekt, men det
er selvfølgelig ærgerligt, hvis den ikke virker.

Er der nogen, der ved, hvordan jeg kan få fat i denne setup-diskette?
Skal jeg henvende mig til Epson med det sandsynlige resultat, at de
griner ad mig?

I kan se et billede af denne computer her (3.sidste billede nederst på
siden, mærket "EPSON PC AX portable"):

http://www.digidome.nl/epson.htm

På forhånd tak
Karamel

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 03-04-04 07:04

On Fri, 02 Apr 2004 20:02:58 +0200, karamel
<karamel@REMOVETHISkabelnettet.dk> wrote:

> [...]
>griner ad mig?
>
> I kan se et billede af denne computer her (3.sidste billede nederst på

Det du har brug for er et lille program med atsetup.com
der sætter de ting du kan sætte i bios, selve biosen ligger på
maskinen, det er kun indholdet af cmos'en dette lille program sætter.

Du skulle kunne skifte batteri, uden at du mister cmos'en, hvis du
skifter hurtigt 5-10 sekunder.

Jeg har dette lille program et eller andet sted men hvor ?
det er nok 10 år siden jeg har brugt det.

Med venlig hilsen
Lars (København nord) complexFJERNES@pc.dk