Opgradering af CPU
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 29-03-04 22:47

Jeg søger den billigste måde at få lidt mere power ud af mit system.

Systemet består i dag af følgende;

ECS K7S5A Motherboard
AMD Athlon XP 1600+
512 Mb DDR Ram
NVidia Riva TNT2 Model64
Soundblaser Live 5.1
80Gb Seagate

Nu ved jeg godt, at jeg bedre grafikkort sikkert ville hjælpe en hel
del, men da jeg tidligere har forsøgt at installere et PalitDaytona
GeForce4 Ti4200 kort uden nogen form for held, har jeg ikke umiddelbart
lyst til at prøve den vej igen.

Jeg tænker mere på at sætte en anden CPU på, men hvad kan board'et klare?
Hvis jeg ser på ECS' hjemmeside, så ser det ud til at kunne klare en
Athlon XP 2100+ eller en Athlon XP 2600+ hvis det er 0.13my - Er denne
sidste en Thoroughbred? Eller har jeg totalt misforstået?

Og kan det i det hele taget betale sig at bruge omkring kr. 600,- på
f.eks. en Athlon XP 2400+ (PIB)?
Vil jeg kunne lægge mærke til nogen særlig forskel i det hele taget?
Vil det evt. kunne have betydning for, om jeg så måske kunne bruge mit
GeForce kort?

Mvh. Jan

Fra : Christian Mygind

Dato : 29-03-04 23:04

Jan Allan Andersen wrote:
> Jeg søger den billigste måde at få lidt mere power ud af mit system.
>
> Systemet består i dag af følgende;
>
> ECS K7S5A Motherboard
> AMD Athlon XP 1600+
> 512 Mb DDR Ram
> NVidia Riva TNT2 Model64
> Soundblaser Live 5.1
> 80Gb Seagate

Dit absolut største flaskehals er grafikkortet. Det ligger ydelsesmæssigt
flere generationer tilbage (det er et skrabet TNT2-kort). Du vil få langt
højere ydelse af en rent GF2 eller GF4TI4x00-kort end en cpu-opgradering på
et par hundre mhz.

/Chr

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 29-03-04 23:14

Christian Mygind skrev:

> [...]
> højere ydelse af en rent GF2 eller GF4TI4x00-kort end en cpu-opgradering på

Det er jeg jo, som jeg vist også skrev, også godt klar over, men jeg har
jo på et tidspunkt prøvet med et GF4Ti4200 kort som jeg bare ikke fik
til at virke i min PC - Derfor er jeg en smule "pas" på at prøve med et
nyt grafikkort, især da af GF4Ti4x00 typen.
Men hvis jeg skulle forsøge mig md et grafikkort igen, hvad så med et
GF3Ti500 kort? Skulle/burde det ikke være kraftigere(/bedre?) end et GF2
kort?

Mvh. Jan

Fra : Christian Mygind

Dato : 30-03-04 15:18

Jan Allan Andersen wrote:
> [...]

> Men hvis jeg skulle forsøge mig md et grafikkort igen, hvad så med et
> GF3Ti500 kort? Skulle/burde det ikke være kraftigere(/bedre?) end et

Jeg får 2 tanker:

1) Er din strømforsyning stor/god nok til det øgede forbrug? Et GF4TI bruger
væsentligt mere strøm end et TNT-kort

2) Kører du muligvis Win98? Gør du det, skal du installere bundkortets
AGP-drivere. Kører du XP behøver du ikke.

Du behøver ikke "nøjes" med et GF3 - dit system KAN godt trække et GF4 - når
vi får isoleret fejlen.

/Chr

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 30-03-04 15:28

Christian Mygind skrev:

> 1) Er din strømforsyning stor/god nok til det øgede forbrug? Et GF4TI bruger
> væsentligt mere strøm end et TNT-kort

Den burde den så absolut være - Jeg købte, lige netop fordi andre
dengang også påpegede dette evt. problem, en Chieftec 360W PSU, der
skulle kunne levere den nødvendige strøm i alle V.

> 2) Kører du muligvis Win98? Gør du det, skal du installere bundkortets
> AGP-drivere. Kører du XP behøver du ikke.

Nej, jeg bruger WinXP Pro.

> Du behøver ikke "nøjes" med et GF3 - dit system KAN godt trække et GF4 - når
> vi får isoleret fejlen.

Det burde det jo kunne, men det fungerer bare ikke.
Kan dog huske at jeg har hørt/læst om, at mit bundkort kunne have
problemer med et så "kraftigt" grafikkort, så det er måske i
virkeligheden der den hænger - og er uløselig.

Mvh. Jan

Fra : Christian Mygind

Dato : 30-03-04 15:36

Jan Allan Andersen wrote:

> Nej, jeg bruger WinXP Pro.

Kan XP finde *skærmen* korrekt? Lav "fejlsikret-lignende" tilstand kan også
skyldes fejl i skærmdriveren.

> [...]
> problemer med et så "kraftigt" grafikkort, så det er måske i
> virkeligheden der den hænger - og er uløselig.

Nej - har selv haft et GF4TI4200 i et ECS K7S5A - det kan man godt. Dvs. -
jeg havde det i et rev.3 - er dit kort meget gammelt (rev.1) kunne det måske
være problemet.

/Chr

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 30-03-04 16:14

Christian Mygind skrev:

> Kan XP finde *skærmen* korrekt? Lav "fejlsikret-lignende" tilstand kan også
> skyldes fejl i skærmdriveren.

Ikke hvis jeg forsøger at køre med GF4 kortet - Ellers kan XP godt.

> Nej - har selv haft et GF4TI4200 i et ECS K7S5A - det kan man godt. Dvs. -
> jeg havde det i et rev.3 - er dit kort meget gammelt (rev.1) kunne det måske
> være problemet.

Se, damn, det kan jeg jo ikke huske.
Men måske er det et rev. 1 bundkort - Vil ikke lige her og nu begynde at
flå ud og checke

Mvh. Jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-04 16:23

Jan Allan Andersen skriver:

> Se, damn, det kan jeg jo ikke huske.
> Men måske er det et rev. 1 bundkort - Vil ikke lige her og nu begynde at
> flå ud og checke

Vær doven, find programmet "wcpuid", det kan fortælle dig det.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 30-03-04 20:44

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Vær doven, find programmet "wcpuid", det kan fortælle dig det.

Det var da en rigtig god ide

Iflg. WCPUID er det et rev. 1.0 board jeg har - Det kan jeg bare ikke
lige finde hos ECS hvis jeg skal finde driver - Jeg kan finde K7S5A
(rev. 1.1), K7S5A (rev. 3.1), K7S5A (rev. 3.1B), K7S5A Pro (rev. 5.0),
K7S5A+ (rev. 1.0) og endeligt K7S5A2 (rev. 1.0A).

Jeg kan heller ikke lige finde ud af BIOS informationen. Iflg. WCPUID
har jeg AMI BIOS version string 07.00T, release date 04/02/01 - Det kan
jeg slet ikke finde ud af ift. ECS' driver-hjemmeside

Men jeg fandt så også ud af noget andet interessant.
Under AGP information står der:

AGP Spec. Revision 2.0   Disabled
Data Rate 1x 2x 4x

Hvis jeg læser ovenstående korrekt, så er min AGP port åbenbart disabled
- Selvom jeg er ret sikker på, at den står som enabled i BIOS (Checker
jeg lige her bagefter).

Kan noget af ovenstående give nogen hjælp overhovedet?

Mvh. Jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-04 22:02

Jan Allan Andersen skriver:

> Det var da en rigtig god ide

Dovenskaben den... hurra

> Jeg kan heller ikke lige finde ud af BIOS informationen. Iflg. WCPUID
> har jeg AMI BIOS version string 07.00T, release date 04/02/01 - Det kan
> jeg slet ikke finde ud af ift. ECS' driver-hjemmeside

Se det, næste gang du booter din pc

> [...]
>
> AGP Spec. Revision 2.0 Disabled
> Data Rate 1x 2x 4x
>
> Hvis jeg læser ovenstående korrekt, så er min AGP port åbenbart disabled

Åbenbart, men kører dit TNT2 ikke på AGP ?

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 30-03-04 22:47

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Se det, næste gang du booter din pc

Den siger jo noget helt andet - Release 10/29/2002 - Kan man i det hele
taget stole på WCPUID så?

> Åbenbart, men kører dit TNT2 ikke på AGP ?

Se, det forstår jeg jo ikke.
Når jeg går ind i BIOS kan jeg se følgende:

AGP 4X Control         Enable
Primary Graphics Adapter   AGP
Allocate IRQ to PCI VGA      Yes
PCI IDE BusMaster      Disabled

Så skulle min AGP vel være enabled eller hvad?

Så igen, kan man overhovedet stole på WCPUID?

Og nej, min TNT2 er et PCI kort.

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-03-04 22:56

In article <c4cppm$174$1@news.net.uni-c.dk>, akkernospam@ofir.dk
says...

> Allocate IRQ to PCI VGA      Yes

Dén der er vigtig for at AGP virker på det bundkort. En kammerat havde
samme problem for nogle år siden.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 31-03-04 03:29

Jesper G. Poulsen skrev:

> Dén der er vigtig for at AGP virker på det bundkort. En kammerat havde
> samme problem for nogle år siden.

Vi dette, sammenholdt med det du skriver til Kurt B. Andersen, sige, at
jeg skal sætte ovenstående til 'No' hvis jge skal have AGP til at være
enabled?

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-03-04 08:09

In article <c4da9b$5jg$1@news.net.uni-c.dk>, akkernospam@ofir.dk
says...

> Vi dette, sammenholdt med det du skriver til Kurt B. Andersen, sige, at
> jeg skal sætte ovenstående til 'No' hvis jge skal have AGP til at være
> enabled?

Den skal stå til Yes, ellers kommer det aldrig nogen sinde til at
virke.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 31-03-04 08:14

Jesper G. Poulsen skrev:

> Den skal stå til Yes, ellers kommer det aldrig nogen sinde til at
> virke.

Jamen, det gør den jo allerede, men det virker alligevel ikke?
Så er der jo ikke løst noget som helst alligevel
Øv, nu troede jeg ellers lige.

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-03-04 15:18

In article <c4dr0l$9b2$1@news.net.uni-c.dk>, akkernospam@ofir.dk
says...

> Jamen, det gør den jo allerede, men det virker alligevel ikke?

Hmmm...

> Så er der jo ikke løst noget som helst alligevel

Jeg prøver lige at forhøre mig - har en kammerat som ikke kunne få et
AGP-kort til at virke i et bundkort mage til.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-03-04 20:38

In article <MPG.1ad4f171f8c8b60c98a031@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Jeg prøver lige at forhøre mig - har en kammerat som ikke kunne få et

Doh - jeg glemte at spørge ham (jeg snakkede endda i telefon med ham i
20 min). Men jeg skal besøge ham imorgen sidst på eftermiddagen, så
undersøger jeg de nærmere omstændigheder...

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 01-04-04 20:19

Jesper G. Poulsen skrev:

> Doh - jeg glemte at spørge ham (jeg snakkede endda i telefon med ham i
> 20 min). Men jeg skal besøge ham imorgen sidst på eftermiddagen, så
> undersøger jeg de nærmere omstændigheder...

Nu ikke fordi jeg skal presse dig på nogen som helst måde, meeeen.......
Fik du snakket med ham din kammerat og fandt han en løsning?

Damn, hvis jeg kunne få mobo'en til at acceptere mit grafikkort ville
det jo være totalt godt

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-04-04 07:41

In article <c4hprn$n4e$1@news.net.uni-c.dk>, akkernospam@ofir.dk
says...

> Fik du snakket med ham din kammerat og fandt han en løsning?

Min hukommelse er ikke for god for tiden...

Nu sender jeg ham en mail

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-04-04 18:28

In article <MPG.1ad72970a454d3f098a05b@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Nu sender jeg ham en mail

Der kom svar

"Man skal assign IRQ to VGA PCI i BIOS"

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 04-04-04 19:09

Jesper G. Poulsen skrev:

> Der kom svar

Og du skal have rigtigt mange tak for dine svar og al din hjælp.
Og agså en stor tak til alle andre der har svaret i denne tråd.

> "Man skal assign IRQ to VGA PCI i BIOS"

Hmmm ..... Jeg må vist desværre efterhånden konkludere, at det må være
AGP porten i bundkortet der er i u'du.
Ovenstående er sat 'Enabled' i BIOS - og så vidt jeg kan se er alle
øvrige funktioner der har betydning for AGP også sat korrekt - og
alligevel siger f.eks. AIDA32 at AGP er Frakoblet.

Hvilken anden konklusion kan jeg efterhånden nå til? Jeg kan i hvert
fald ikke se nogen anden, og det er måske ikke så forkert igen når der
er tale om et ECS K7S5A rev. 1.0

Men igen, mange tak for hjælpen alle.

Mvh. Jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-04 05:35

Jan Allan Andersen skriver:

> Den siger jo noget helt andet - Release 10/29/2002 - Kan man i det hele
> taget stole på WCPUID så?

I det store hele - ja

> AGP 4X Control Enable
> Primary Graphics Adapter AGP
> Allocate IRQ to PCI VGA Yes
> PCI IDE BusMaster Disabled
>
> Så skulle min AGP vel være enabled eller hvad?

Ja, men IRQ brugt til AGP porten har du sendt videre til PCI bussen, så
virker den ikke

> Og nej, min TNT2 er et PCI kort.

Uha, trode kun at de kom som AGP.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 31-03-04 06:00

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Ja, men IRQ brugt til AGP porten har du sendt videre til PCI bussen, så
> virker den ikke

Okay - Jamen, så fik jeg jo svar på mit spørgsmål til Jesper G. Poulsen
fra i nat (min mindste ville ikke lige sove)

Så skal jeg lige have tingene helt på det rene:

1.   Jeg downloader nyeste driver (Forceware 56.64)
(Gør jeg andet med denne fil? Skal den udpakkes eller noget?)

2a.   Fjerner den gamle driver
2b.   Fjerner kortet i Endhedshåndtering
2c.   Sletten mappen "NVidia"
(Så skulle jeg vel have fjernet alt af den gamle driver, eller skal jeg
gøre yderligere?)

3.   Slukker PC'en

4a.   Fjerner rent fysisk TNT2 kortet
4b.   Installerer rent fysisk GF4 kortet

5a.   Tænder PC'en
5b.   I BIOS ændrer jeg den nævnte indstilling til 'No'

6.   Systemet finde GF4 kortet og drivere installeres
(Jeg fortæller hvor de ligger på PC'en?)

7.   Herefter skulle og burde kortet fungerer efter en genstart af
   PC'en.

Noget jeg har glemt i ovenstående, eller er det 'pindet' godt nok ud?

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-03-04 08:11

In article <c4dj4b$71f$1@news.net.uni-c.dk>, akkernospam@ofir.dk
says...

> 5b.   I BIOS ændrer jeg den nævnte indstilling til 'No'

Nej. Den skal stå til Yes.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-04 09:06

"Jesper G. Poulsen" skriver:

> Nej. Den skal stå til Yes.

Måske

Der er lidt forskellig indstilling til, havd den skal stå til. Det
lader til at BIOS ikke er så god til at tildele IRQ.
http://www.dooyoo.de/computer/mainboards/elitegroup_k7s5a/782361/
Anbefaler at den står til ja

http://www.ghostadmin.org/hardware/k7s5a/k7s5a_bios.htm
Anbefaler at den står til ja (gog siger at den også gælder for AGP)

http://home.t-online.de/home/h.-p.schulz/compend/befa.htm
Anbefaler at man starter ud med den disabled

Jeg ville nok flå alle indstikskort ud af maskinen, og finde "reset
configuration data" for at få BIOS til at glemme, hvad den ved.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-03-04 15:20

In article <406A7BDD.FFECC9C1@du.kan.finde.den>,
Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den says...

> Måske

Jeg fik et "hak i tuden" efter at jeg påpegede det overfor en kammerat
med et bundkort mage til. Den skal stå til Yes, fik jeg at vide.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 31-03-04 10:44

Jesper G. Poulsen skrev:

> Nej. Den skal stå til Yes.

Men var udførelse og rækkefølge af denne ellers ganske korrekt?
Omend måske noget "PC for Dummies" agtig

Mvh. Jan

Fra : Christian Mygind

Dato : 31-03-04 09:53

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Ja, men IRQ brugt til AGP porten har du sendt videre til PCI bussen,
> så virker den ikke

Det er forkert.
Det kan lyde sådan - og det kunne formuleres bedre i BIOS - men der SKAL IRQ
til PCI for at AGP får den.

/Chr

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-04 10:04

Christian Mygind skriver:

> Det er forkert.

Det forstår jeg (efterhånden)

> Det kan lyde sådan - og det kunne formuleres bedre i BIOS - men der SKAL IRQ
> til PCI for at AGP får den.

Ikke nødvendigvis.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 31-03-04 10:47

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Åbenbart, men kører dit TNT2 ikke på AGP ?

Eller måske siger WCPUID simpelthent bare sådan, fordi der ikke er et
kort i AGP-porten?

Mvh. Jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-04 10:51

Jan Allan Andersen skriver:

> Eller måske siger WCPUID simpelthent bare sådan, fordi der ikke er et
> kort i AGP-porten?

Måske, har ikke prøvet det på maskiner med AGP port, uden at der har
været et AGP grafikkort i.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-03-04 15:23

In article <c4e3uj$c2k$2@news.net.uni-c.dk>, akkernospam@ofir.dk
says...

> Eller måske siger WCPUID simpelthent bare sådan, fordi der ikke er et
> kort i AGP-porten?

Hvad siger AIDA32 ?

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 31-03-04 20:35

Jesper G. Poulsen skrev:

> Hvad siger AIDA32 ?

Fuldstændigt det samme - AGP Status Frakoblet

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-03-04 15:42

In article <c4c027$nun$1@news.net.uni-c.dk>, akkernospam@ofir.dk
says...

> Kan dog huske at jeg har hørt/læst om, at mit bundkort kunne have
> problemer med et så "kraftigt" grafikkort, så det er måske i

Jeg har oplevet et større Radeon på et tilsvarende bundkort. Det
virkede fint.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-04 16:15

Jan Allan Andersen skriver:

> [...]
> problemer med et så "kraftigt" grafikkort, så det er måske i
> virkeligheden der den hænger - og er uløselig.

Intet er uløseligt !!

Problemerne med bundkort og grafikkort er (var) at grafikkortene trak
for meget strøm i forhold til, hvad bundkortet kunne levere gennem
soklen. Derfor ses mange grafikkort i dag med direkte strømtilslutning.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 30-03-04 20:47

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Problemerne med bundkort og grafikkort er (var) at grafikkortene trak
> for meget strøm i forhold til, hvad bundkortet kunne levere gennem
> soklen. Derfor ses mange grafikkort i dag med direkte strømtilslutning.

Som skrevet et andet sted i denne tråd, så købte jeg en PSU der burde
skulle kunne trække bl.a. grafikkortet.

Mvh. Jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-04 22:03

Jan Allan Andersen skriver:

> Som skrevet et andet sted i denne tråd, så købte jeg en PSU der burde
> skulle kunne trække bl.a. grafikkortet.

Jeps, men det nytter ikke noget, hvis flaskehalsen rent strømmæssigt er
mainboardet.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 30-03-04 22:50

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Jeps, men det nytter ikke noget, hvis flaskehalsen rent strømmæssigt er
> mainboardet.

Ups, der fik jeg vist ikke lige læst dit forrige indlæg omkring dette
grundigt nok - Det beklager jeg meget.
Men hvordan kan man checke det, hvis man overhovedet kan, og kan man
rette det på nogen måde såfremt bundkortet ikke kan levere nok strøm
gennem soklen?

Mvh. Jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-04 05:35

Jan Allan Andersen skriver:

> Systemet består i dag af følgende;
>
> ECS K7S5A Motherboard
> AMD Athlon XP 1600+
> 512 Mb DDR Ram
> NVidia Riva TNT2 Model64

Av av av

> [...]

> del, men da jeg tidligere har forsøgt at installere et PalitDaytona
> GeForce4 Ti4200 kort uden nogen form for held, har jeg ikke umiddelbart

Du ville mærke en væsentlig forbedring med med bedre grafikkort. Selv
mit tussegamle TNT2 Ultra ville hæve din performance.

Hvad gjorde dit GeForce 4 siden det ikke virkede ?

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 30-03-04 08:09

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Av av av

> Du ville mærke en væsentlig forbedring med med bedre grafikkort. Selv
> mit tussegamle TNT2 Ultra ville hæve din performance.

Jeg ved det, jeg ved det, men det kniber en hel del med modet til at gå
den vej igen - Har ikke lyst til igen at ofre op mod en tusse (og
GF4-kortet kostede faktisk også lidt mere dengang da jeg købte det) for
ikke at kunne få "lortet" til at virke. Det var nemlig 2nd gang sådan
noget skete for mig (første gang var med et lydkort jeg bare heller
aldrig fik til at virke).
Og det er ikke fordi jeg er et totalt fjols til at rode med hardware -
PC'en her har jeg nemlig selv samlet, så helt ueffen kan jeg vist ikke
være

> Hvad gjorde dit GeForce 4 siden det ikke virkede ?

Det kørte simpelthent bare ikke
Kortet blev fuldt korrekt genkendt i systemet når jeg installerede det
(derfor går jeg stærkt ud fra at der ikke var/er noget galt med hverken
kortet eller min AGP port), men drivere blev aldrig nogensinde godkendt
til det i systemet, og derfor kørte kortet på nogle standard Win
møj-drivere eller lignende, hvor jeg kun kunne have maks. 8-bit farver
og en 640x480 skærm - Endnu dårligere end TNT2-kortet.
Blandt de ting jeg prøvede dengang, var bl.a. at købe en ny og stærkere
PSU, men det hjalp heller ikke noget, gav mig bare en fornemmelse af at
have kastet gode penge efter dårlige - Ikke nogen særlig god fornemmelse
skal jeg hilse og sige.

Sjovt nok kører TNT2-kortet på nøjagtigt de samme drivere (selvfølgeligt
WHQL certified) som ikke ville accepteres til GF4-kortet.

Derfor er jeg temmelig forbeholden overfor ideen om at bruge flere penge
endnu på grafikkort - Sporene skræmmer må jeg jo nok indrømme.
Derfor tænkte jeg om der kunne være andre måder at forbedre ydelsen på,
til en temmelig rimelig penge - Er jo trods alt familiefar med 4 børn og
en kæreste på nedsatte barselspenge, så jeg kan jo (desværre ) ikke
bare bruge løs af penge til min hobby

Men selvfølgelig, hvis et nyere grafikkort virkeligt vil være det eneste
der kan give en bare rimelig ydelsesforbedring til en rimelig penge, så
er det jo nok det jeg alligevel burde kigge en lille smule nærmere på -
Medmindre man måske kunne forestille sig, at på en eller anden obskur
måde, så havde det alligevel noget med CPU'en at gøre, at jeg ikke kunne
bruge mit GF4-kort?

Mvh. Jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-04 08:52

Jan Allan Andersen skriver:

> [...]
> (derfor går jeg stærkt ud fra at der ikke var/er noget galt med hverken
> kortet eller min AGP port), men drivere blev aldrig nogensinde godkendt

Drivere belv godkendt ??

Tog du ikke bare en detonator pakke og brugte den

> og derfor kørte kortet på nogle standard Win
> møj-drivere eller lignende, hvor jeg kun kunne have maks. 8-bit farver
> og en 640x480 skærm - Endnu dårligere end TNT2-kortet.

Underligt

> Sjovt nok kører TNT2-kortet på nøjagtigt de samme drivere (selvfølgeligt
> WHQL certified) som ikke ville accepteres til GF4-kortet.

Skide være med certificeringen, den kan du ikke bruge til noget
alligevel.

> Derfor er jeg temmelig forbeholden overfor ideen om at bruge flere penge
> endnu på grafikkort - Sporene skræmmer må jeg jo nok indrømme.

Du har ikke det gamel endnu ?

> Men selvfølgelig, hvis et nyere grafikkort virkeligt vil være det eneste
> der kan give en bare rimelig ydelsesforbedring til en rimelig penge, så
> er det jo nok det jeg alligevel burde kigge en lille smule nærmere på -

Det tror jeg

> Medmindre man måske kunne forestille sig, at på en eller anden obskur
> måde, så havde det alligevel noget med CPU'en at gøre, at jeg ikke kunne
> bruge mit GF4-kort?

Næppe.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 30-03-04 09:09

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Drivere belv godkendt ??

Bare en måde at skrive det på - Af en eller anden grund kunne jeg ikke
bruge dem til kortet.

> Tog du ikke bare en detonator pakke og brugte den

Jo da.

> Skide være med certificeringen, den kan du ikke bruge til noget
> alligevel.

Muligvis ikke, men så kunne man jo ikke komme og sige noget med, at
driverne jo heller ikke var certified, så jeg kan ikke bare regne med at
de skulle virke.

> Du har ikke det gamel endnu ?

Jo, for jeg tror jo (naivt?) på, at der i virkeligheden ikke er noget
galt med kortet - Det vil bare af en eller anden obskur grund ikke virke
i mit system.

> Næppe.

Regner jeg jo heller ikke med - Men på den anden side, der er, så vidt
jeg kan se, heller ikke nogen logisk grund til at grafikkortet ikke
skulle virke i mit system, men det gør det bare ikke alligevel.

Mvh. Jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-04 09:18

Jan Allan Andersen skriver:

> Bare en måde at skrive det på - Af en eller anden grund kunne jeg ikke
> bruge dem til kortet.

Okay

> Jo, for jeg tror jo (naivt?) på, at der i virkeligheden ikke er noget
> galt med kortet - Det vil bare af en eller anden obskur grund ikke virke
> i mit system.

Prøv igen

> Regner jeg jo heller ikke med - Men på den anden side, der er, så vidt
> jeg kan se, heller ikke nogen logisk grund til at grafikkortet ikke
> skulle virke i mit system, men det gør det bare ikke alligevel.

Prøv at juster AGP hastighed i BIOS. Husk at fjern driverne til det
gamle grafikkort, inden du installerer det ne.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 30-03-04 10:07

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Prøv igen
>
> Prøv at juster AGP hastighed i BIOS. Husk at fjern driverne til det
> gamle grafikkort, inden du installerer det ne.

Faktisk ikke lang tid siden jeg prøvede sidst Samme resultat
En af de ting jeg også prøvede, et par gange endda, var simpelthent at
formatere min HD, så jeg kunne være sikker på at slippe af med alle
rester af gamle drivere - Men fik det samme, sure resultat

AGP i BIOS har jeg også kigget på, og der er ikke mere jeg kan gøre dér.

Mvh. Jan

Fra : JK

Dato : 30-03-04 08:01

On Mon, 29 Mar 2004 23:47:00 +0200, Jan Allan Andersen
<akkernospam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>Vil jeg kunne lægge mærke til nogen særlig forskel i det hele taget?
>Vil det evt. kunne have betydning for, om jeg så måske kunne bruge mit

Maksimum cpu er den hurtigste fsb266'er du kan få. Det er xp2600+ i
fsb266 udgaven (sjælden) eller mere alm. en xp2400+. Så har du 2.0
GHz.
Det er en thoroughbred, 0.13 micron proces.

Det er klogt at opgradere bios først. Pas på at du finder den rigtige.
Læs på bundkortet om det er en rev. 3.0 eller hvad.

Med mindre ecs.com.tw skriver andet kan du godt se bort fra de nyere
cpu versioner som duron i fsb266 udgave og thorton.

Bundkortet er ikke nogen overclocker.

Jeg vil nok, ligesom visse andre, mene, at du ikke vil mærke ret meget
til en cpu opgradering.

Kan du sælge bundkort + cpu + ram til en eller anden samlet, så var
det nok det allerbedste. Og så købe noget pc3500/pc3200 ram og en
athlon64 og et nyt grafikkort.

mvh

John

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 30-03-04 08:37

JK skrev:

> Maksimum cpu er den hurtigste fsb266'er du kan få. Det er xp2600+ i
> fsb266 udgaven (sjælden) eller mere alm. en xp2400+. Så har du 2.0
> GHz.
Okay, så havde jeg forstået oplysningerne på ECS' hjemmeside, det er jo
meget rart at vide

> Det er en thoroughbred, 0.13 micron proces.

Ah, det hedder micron - Den kunne jeg ikke lige huske og de brugte et
eller andet special-tegn hos ECS.

> Jeg vil nok, ligesom visse andre, mene, at du ikke vil mærke ret meget
> til en cpu opgradering.

Så det ville måske i virkeligheden faktisk være lidt spild af penge?

> Kan du sælge bundkort + cpu + ram til en eller anden samlet, så var
> det nok det allerbedste. Og så købe noget pc3500/pc3200 ram og en
> athlon64 og et nyt grafikkort.

Okay, kan da godt se det jo nok ville være den allerbedste løsning, men
så kommer vi jo uundgåeligt et godt stykke op over hvad jeg ville kunne
forsvare(/presse igennem herhjemme ).
Bare for et bundkort + AMD64 CPU + 2x 256Mb ram nærmer vi os jo kr.
3.500. De par få hundrede jeg ville kunne få for mit bundkort/cpu/ram
tæller vist ikke meget her så

Men selvfølgelig, hvis jeg alligevel stort set ikke vil kunne få nogen
ydelsesforbedring i mit nuværende system (måske især med mit nuværende
grafikkort), så er det jo nok spild af penge på nuværende tidspunkt, og
nok bedre at vente til jeg kan ofre noget mere.

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-03-04 09:24

In article <c4b7vm$g08$1@news.net.uni-c.dk>, akkernospam@ofir.dk
says...

> Ah, det hedder micron - Den kunne jeg ikke lige huske og de brugte et
> eller andet special-tegn hos ECS.

Et tegn der ligner et 'u' ?
Det er det græske bogstav micron - i SI betyder det mikro.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 30-03-04 10:08

Jesper G. Poulsen skrev:

> Et tegn der ligner et 'u' ?

Lige netop

> Det er det græske bogstav micron - i SI betyder det mikro.

Se, det var lige dét jeg ikke kunne huske - Vidste godt jeg havde set
tegnet før

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-03-04 09:28

In article <c4a5dg$802$1@news.net.uni-c.dk>, akkernospam@ofir.dk
says...

> Jeg søger den billigste måde at få lidt mere power ud af mit system.

Hvad bruger du den til?

Som mange har påpeget, så er dit graffikort den umiddelbare flaskehals,
men hvis du ikke anvender din PC til graffiktunge opgaver, så er det
det forkerte sted at bruge pengene.

> f.eks. en Athlon XP 2400+ (PIB)?

Det kan ikke betale sig at købe en PIB-udgave, da den medfølgende
kølerløsning ikke er ret god. Brug istedet pengene på en Spire
WhisperRock IV.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 30-03-04 10:16

Jesper G. Poulsen skrev:

> Hvad bruger du den til?

Jeg bruger den mest til surf, bl.a. netbank, til mail og news og
kontoropgaver.
Faktisk, hvis det stod til mig, så brugte jeg slet ikke Windows men en
Linux i stedet.
Men det står ikke kun til mig, jeg har jo også nogle børn
Og da de jo gerne vil kunne spille på PC'en (det er den eneste PC vi
har), så er jeg nødt til at bruge windows.

> Som mange har påpeget, så er dit graffikort den umiddelbare flaskehals,
> men hvis du ikke anvender din PC til graffiktunge opgaver, så er det
> det forkerte sted at bruge pengene.

Der er jo lige dét med ungernes spil
Der er jo desværre en del spil der ikke kan køre her, og jeg plejer også
at sige til dem at det er pga. grafikkortet - Det var jo derfor jeg i
sin tid købte det GF4Ti4200 der bare ikke vil.

> Det kan ikke betale sig at købe en PIB-udgave, da den medfølgende
> kølerløsning ikke er ret god. Brug istedet pengene på en Spire
> WhisperRock IV.

Så synes jeg da det er underligt de leverer det sådan - Det burde da
være med en ordentlig køler så.
Selv købte jeg en Global WIN da jeg satte mit system sammen - Det ville
måske ligefrem næsten være bedre end at bruge køleren fra en PIB løsning?

Selvom jeg jo efterhånden er ved at komme til den erkendelse, at der nok
ikke er meget ide i at købe bare en hurtigere CPU.
Det kan nok bedst betale sig for mig at vente til jeg kan bruge nogle
flere penge ned jeg kan nu.

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-03-04 11:16

In article <c4bdps$hqm$1@news.net.uni-c.dk>, akkernospam@ofir.dk
says...

> Der er jo lige dét med ungernes spil

Jamen, det er jo så nemt, så nemt... De kommer ikke til at spille.
Færdigt arbejde

> at sige til dem at det er pga. grafikkortet - Det var jo derfor jeg i
> sin tid købte det GF4Ti4200 der bare ikke vil.

Har du prøvet kortet i en anden maskine?

> Så synes jeg da det er underligt de leverer det sådan - Det burde da
> være med en ordentlig køler så.

De leverer en nem løsning, ikke en god løsning (de støjer, siges det).
Det nemme består i at du ikke selv skal ud og finde en køler.

> Selv købte jeg en Global WIN da jeg satte mit system sammen - Det ville
> måske ligefrem næsten være bedre end at bruge køleren fra en PIB løsning?

Hvis din nuværende kan klare at køle en kraftigere CPU, så brug den da.
En ikke-PIB er også billigere. Alene prisforskellen er det meste af en
WhisperRock IV
(SHG-priser).

> Selvom jeg jo efterhånden er ved at komme til den erkendelse, at der nok
> ikke er meget ide i at købe bare en hurtigere CPU.

En hurtigere disk vil nok gøre mere i dit setup - og så se om det
grafikkort overhovedet virker. Evt. se om et andet kan komme til at
virke istedet.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 30-03-04 15:19

Jesper G. Poulsen skrev:

> Jamen, det er jo så nemt, så nemt... De kommer ikke til at spille.
> Færdigt arbejde

Hæ, bare det var så nemt - Du har ikke børn, vel?

> Har du prøvet kortet i en anden maskine?

Nej, det har jeg ikke - Selvom jeg godt ved at jeg burde.

> De leverer en nem løsning, ikke en god løsning (de støjer, siges det).
> Det nemme består i at du ikke selv skal ud og finde en køler.

Ville da personligt hellere have en god løsning fremfor bare end nem
løsning - Selvfølgelig allerhelst en løsning der er både nem og god

> Hvis din nuværende kan klare at køle en kraftigere CPU, så brug den da.
> En ikke-PIB er også billigere. Alene prisforskellen er det meste af en
> WhisperRock IV
> (SHG-priser).

Det kan den vist så ikke, så vidt jeg husker.

> En hurtigere disk vil nok gøre mere i dit setup - og så se om det
> grafikkort overhovedet virker. Evt. se om et andet kan komme til at
> virke istedet.

Nu var det vist en rimelig hurtig disk da jeg købte den her for et lille
år siden, så den er nok ikke helt langsom selv i dag.
Grafikkortet er jo nok der jeg ville få mest for pengene - Ved bare ikke
om jeg tør

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-03-04 15:41

In article <c4bvhp$npg$1@news.net.uni-c.dk>, akkernospam@ofir.dk
says...

> løsning - Selvfølgelig allerhelst en løsning der er både nem og god

Så er en WhisperRock IV nok sagen. Den er nem at sætte på. Mit sidste
processorskift foregik mens kabinettet stod på sin plads på
skrivebordet (miditower).

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-03-04 23:07

"Jan Allan Andersen" <akkernospam@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> år siden, så den er nok ikke helt langsom selv i dag.
> Grafikkortet er jo nok der jeg ville få mest for pengene - Ved bare ikke

Jeg har lige samlet en pc med samme mb bare i pro versionen. Der sidder en
standard 300 w psu og den trækker fint et ti4200 kort.
Men det lyder til, at det har du ikke meget fidus til. Så hop ned i en af
markedsgrupperne og find et andet Geforce kort. GF4 kort med 64 mb sælges
for ca. 200 kr. Det vil være et stort skridt frem for dig. Jeg er ikke stødt
på et spil endnu, som ikke kan køre på disse kort.
Det er selvfølgelig ikke samme kvalitet som et ti4200, men det virker.
Hvis du stadig har dit ti4200, så kunne du også se om ikke du kunne få et
brugt nyere mb af samme slags. De sælges også til rimelige penge. Det ville
for mig være den bedste løsning, for at få udnyttet at du evt. har så godt
et kort liggende.

Kurt

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-03-04 00:09

In article <4069ef84$0$277$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
kurtnospam@portalen.no says...

> Men det lyder til, at det har du ikke meget fidus til. Så hop ned i en af

Vi har lige fundet fejlen: