Støjsvag blæser med 2 pins stik
Fra : Broder Thomsen

Dato : 27-03-04 22:44

Hej i gruppen

Jeg skal bruge 80mm blæsere som skal være meget støjsvage. Jeg har været ude
på forskellige forhandleres hjemmesider og fundet at Pabst nok er det bedste
valg.

Mit problem er at jeg i mine strømforsyninger hvor de skal bruges har stik
med kun 2 ben. På alle Pabst blæserne er der 3 leninger, og også 3 ben.

Kan nogle hjælpe med at opspore disse for mig?

/Thomsen

Fra : Vega

Dato : 27-03-04 22:51

"Broder Thomsen" <Broder_Thomsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med kun 2 ben. På alle Pabst blæserne er der 3 leninger, og også 3 ben.
>
> Kan nogle hjælpe med at opspore disse for mig?

Prøv at kigge her:
http://www.bsmultimedia.dk/category.phpcat=28&PHPSESSID=53fd9a2417171b90c3c6bdb5de3b0e8d

Mvh. Vega.

Fra : Broder Thomsen

Dato : 27-03-04 23:08

> Prøv at kigge her:

http://www.bsmultimedia.dk/category.phpcat=28&PHPSESSID=53fd9a2417171b90c3c6bdb5de3b0e8d

Det link ender vist dødt. Jeg har dog kigget BS multimedias hjemmeside
igennem, uden at finde en støjsvag 80mm blæser med 2 pins tilslutning.

Vil du prøve igen med linket?

-og tak for hjælpen i øvrigt.
/Thomsen

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 27-03-04 23:54

Du kan ikke bare skifte stikket eller lodde ledningen fast hvor strømmen
skal tages fra?
I de 3 stiks blæsere er der jo 2 ledninger til strøm og 1 til omdrejnings
information, hvilket du bare kan ignorere.

Fra : Broder Thomsen

Dato : 28-03-04 08:31

"Kenneth Fritz" <kfsoft@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan ikke bare skifte stikket eller lodde ledningen fast hvor strømmen
> skal tages fra?

Det har du ret i at jeg "bare" kan. Jeg ejer ikke en loddekolbe, og selv
hvis jeg gjorde, så anede jeg ikke hvordan jeg skulle bruge den.

Men at skifte stikket var til gengæld en god ide. Kan disse stik købes løs,
og er de til at betale sig fra?

Allerhelst ville jeg nu hellere købe mine blæsere med de rette stik på (hvis
de findes).

/Thomsen

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 28-03-04 10:53

> Allerhelst ville jeg nu hellere købe mine blæsere med de rette stik
> på (hvis de findes).

Så køb blæserne med 3 pins stik og så køb samtidig en 3 pins -> 4 pins
adapter, så du kan sætte dem på et alm. molex stik (sådan et som harddiske
osv bruger).

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : Leony

Dato : 28-03-04 11:04

In news:c45us0$uh8$1@news.net.uni-c.dk,
Broder Thomsen typed:

> Det har du ret i at jeg "bare" kan. Jeg ejer ikke en loddekolbe, og
> selv hvis jeg gjorde, så anede jeg ikke hvordan jeg skulle bruge den.

Du behøver ikke at lodde.
Skil strømforsyningen, tag den blæser ud som sidder der nu, klip stikket
af den (sørg for at der er 7-8 cm ledning på stikket), klip sikket af
Papst'en, afisoler ledninger på stik og blæser, sno ledningerne sammen
og som prikken over i får samlingerne en gang isolerbånd eller
isolertape.

> Allerhelst ville jeg nu hellere købe mine blæsere med de rette stik
> på (hvis de findes).

Du behøver ikke bruge strømkilden i strømforsyningen.

3 pins stikkene kan bruges på bundkortet.
Hvis ledningerne er lange nok, så kan du bruge de stik.

Du kan købe en adapter som laver 3 pins stik til 4 pins stik - 4 pins
stik er dem som bruges til harddiske, cd-rom drev osv.
Adapteren koster 10 kr hos Studiedata, men kan sikkert købes i de fleste
computerforretninger:
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=CAES200&Fane=

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Brian Lund

Dato : 28-03-04 15:04

> [...]
løs,
> og er de til at betale sig fra?
>
> Allerhelst ville jeg nu hellere købe mine blæsere med de rette stik på

Jeg må hellere skynde mig at svare inden du "dummer dig" og følger leonys
råd (undskyld leony)...

Du kan tage ledningerne ud af stikket, og sætte dem i det andet stik! Det
kræver ikke meget andet end en skruetrækker eller en nål...

På den ene side af stikket kan du se metallet i stikket, hvis du trykker det
ind kan du trække ledningen ud!
Gør det ved begge stik og byt om! :)

Brian

Fra : Leony

Dato : 28-03-04 15:21

In news:4066db46$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Brian Lund typed:

> Jeg må hellere skynde mig at svare inden du "dummer dig" og følger
> leonys råd (undskyld leony)...

Det er da helt i orden, at du synes, det er dumt.
Jeg synes til gengæld ikke det er i orden, at du ikke begrunder det +
uddyber hvilket af rådene der er tale om.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 28-03-04 19:15

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg synes til gengæld ikke det er i orden, at du ikke begrunder det +
> uddyber hvilket af rådene der er tale om.

Nok fordi du råder ham at købe en 3 pin -> 4 pin adapter.
Men nu har blæseren altså kun 2 ben og vil være dumt at købe denne adapter.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Leony

Dato : 29-03-04 12:34

In news:TBE9c.1067$tH7.319@news.get2net.dk,
Stig Sørensen typed:

> Nok fordi du råder ham at købe en 3 pin -> 4 pin adapter.
> Men nu har blæseren altså kun 2 ben og vil være dumt at købe denne
> adapter.

I første post skriver Broder Thomsen:
"Mit problem er at jeg i mine strømforsyninger hvor de skal bruges har
stik
med kun 2 ben. På alle Pabst blæserne er der 3 leninger, og også 3 ben."

Problemet er netop at han gerne vil finde en 2 bens blæser, men
umiddelbart kun kan finde 3 bens blæsere.
3 -> 4 pins adapter løser dette problem.
Sådan læser jeg i hvert fald posten.

Fra : Brian Lund

Dato : 28-03-04 22:33

> Brian Lund typed:

> Det er da helt i orden, at du synes, det er dumt.
> Jeg synes til gengæld ikke det er i orden, at du ikke begrunder det +
> uddyber hvilket af rådene der er tale om.

At klippe ledningerne over og vikle dem sammen, jeg synes det virker
uholdbart - Men nu er jeg også en kræsen elektronikmand ;) - Og det jeg
foreslog er absolut også lettere vil jeg mene...

Det med 3-4 adaptoren er måske ikke så dumt endda, andet end at der skal gå
en ledning ud af PSUen et sted, og det er måske også en fordel at tilslutte
den inde i PSUen da mange har temperatur-regulerings kredsløb så den skruer
op eller ned alt efter belastning af PSUen!

Brian

Fra : Leony

Dato : 29-03-04 12:53

In news:406744a8$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Brian Lund typed:

> At klippe ledningerne over og vikle dem sammen, jeg synes det virker
> uholdbart - Men nu er jeg også en kræsen elektronikmand ;) - Og det
> jeg foreslog er absolut også lettere vil jeg mene...

Om det er uholdbart kommer vel an på hvordan det laves.
Ok, det var måske lige avanceret nok i dette tilfælde.
Hvis stikkene passer, så er din metode lettere det er vi enige om - jeg
var lige i kælderen og teste. Jeg fandt en PSU blæser hvor ombytning var
mulig og en hvor det ikke var muligt, stikket til PSUblæseren var for
stort i forhold til 3 pins stikket.
(Jeg har aldrig tænkt over, at stikkene kunne tages ud af et 3 pins,
ligesom man kan på et 4 pins - så jeg lærte det, takker).

> [...]
> fordel at tilslutte den inde i PSUen da mange har
> temperatur-regulerings kredsløb så den skruer op eller ned alt efter

Om der går 38 eller 40 ledninger ud af PSUen betyder vel ikke så meget.
Om man er til temperaturregulering er en individuel ting - selv bryder
jeg mig ikke om det.
Personligt føler jeg helt klart at disse PSUer er i klart mindretal.
Hellere en konstant larm end en pludselig larm hvert 5. minut (de 5
minutter er et eksempel, der kan gå længere eller kortere tid).