Helt død komputer, hvad er der sket ?
Fra : Jørn Peter Sørensen

Dato : 27-03-04 22:01

Hej
Hvad er der sket min komputer er helt død, den ca 1,5 år gammel,.
Jeg startede komputeren som jeg plejer, og arbejde lidt på den som helt
normalt, så gik jeg fra den og lod den være tændt, da jeg så kom tilbage til
den efter en timestid, så var billedet stadig på skærmen som da jeg gik fra
den, ( jeg har slået pause skærm fra ), men intet fungerede, billedet var
helt fråsset, hverken mus eller tastatur reagerede den på, så jeg tog reset
knappen, det virkede, men den startede ikke igen, skærmen viser intet, der
er ingen biblyde, kun diverse blæsere fortæller at der er strøm på, og
lysene på DVD drevet og brænder drevet kommer med nogle blink en en gang
hver tiende sekundt ca.
Jeg ville jo tro at det er BIOS der har mistet programmet, men batteriet er
ikke fladt, jeg har haft det ude og målt en spænding på 3,2 volt, men hvad
mere kan jeg prøve.?

Mvh Jørn

Fra : Anders Pedersen

Dato : 27-03-04 23:15

On Sat, 27 Mar 2004 22:01:20 +0100, "Jørn Peter Sørensen"
<skovsborg@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>ikke fladt, jeg har haft det ude og målt en spænding på 3,2 volt, men hvad

Prøv med at sætte en anden skærm på kører den der har du øgelagt
skærmen

hvorfor har du slået pauseskærm fra?
du har nok øde lagt din skærm

fortæl lige noget om dit system og hvilken skærm det er
og hvilket styresystem du har

Med Venlig Hilsen
Anders Bøgh Pedersen
Ved epost fjern NOSPAM

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-04 23:54

Anders Pedersen skriver:

> hvorfor har du slået pauseskærm fra?
> du har nok øde lagt din skærm

Næppe.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-03-04 23:58

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev:

>Anders Pedersen skriver:

>Næppe.

Det tror jeg heller ikke, den sammenhæng er vist en gammel myte ...

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Leony

Dato : 28-03-04 11:07

In news:tm1c60d184vlh9enepru5jkiorm2h1vljv@4ax.com,
Peter Loumann typed:

> Det tror jeg heller ikke, den sammenhæng er vist en gammel myte ...

Det mener http://www.it-leksikon.dk/ også:

"pauseskærm
lille program, der oprindeligt blev udviklet for at beskytte tidligere
tiders skærme, de tog skade af at vise et statisk billede for længe.
Efter et bestemt antal minutter med inaktivitet startede pauseskærmen
for at beskytte skærmen.
Skærmene i dag har ikke længere dette problem, men pauseskærme er stadig
populære, måske fordi de nu kun skal underholde."

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 31-03-04 23:23

Leony skrev:

> [...]
> Skærmene i dag har ikke længere dette problem, men pauseskærme er stadig
> populære, måske fordi de nu kun skal underholde."

Jeg tror ikke at it-leksikon har ret.
Jeg har set en CRT skærm der havde stået tændt i månedsvis og hvor man ret
tydeligt kunne se at loginbilledet havde brændt sig fast.
Det er nogle år siden og skærmen var måske ikke helt ny, men det var vist
trods alt en trinitronskærm, der kørte 1280x1024 så det er vel ikke helt
tidligere tiders.

Men det er naturlig ikke det er tale om her.
--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Leony

Dato : 01-04-04 13:45

In news:1080771810.984017@gombert.agol.dk,
Niels Elgaard Larsen typed:

> Jeg har set en CRT skærm der havde stået tændt i månedsvis og hvor
> man ret tydeligt kunne se at loginbilledet havde brændt sig fast.
> Men det er naturlig ikke det er tale om her.

Det tror jeg heller ikke.
Jeg har selv set en skærm som stod ved en maskine på et trykkeri.
Selvom den blev slukket, virkede det stadig som om, at den var tændt,
billedet var brændt fast, klart og tydeligt.
Du har ret at situationen er lidt ekstrem og at det nok ikke er den som
der er tænkt på.

I øvrigt gør det jo heller ikke noget at billedet er brændt fast, bare
skærmen kun skal vise det ene billede.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-04-04 15:52

Leony skriver:

> Jeg har selv set en skærm som stod ved en maskine på et trykkeri.
> Selvom den blev slukket, virkede det stadig som om, at den var tændt,
> billedet var brændt fast, klart og tydeligt.

Billedet er ikke brændt fast, men forsforlaget i skærmen brændt af

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-04 23:55

"Jørn Peter Sørensen" skriver:

> Jeg ville jo tro at det er BIOS der har mistet programmet, men batteriet er
> ikke fladt, jeg har haft det ude og målt en spænding på 3,2 volt, men hvad
> mere kan jeg prøve.?

Den sædvanleige kur:

Sluk på bagpladen, adskil _alt_ hardware fra hinanden og byg det sammen
igen lige så stille.

Mit bud er defekt bundkort eller processor.

Had består dit system af ??

Fra : Jørn Peter Sørensen

Dato : 28-03-04 09:17

">
> Sluk på bagpladen, adskil _alt_ hardware fra hinanden og byg det sammen
> igen lige så stille.
>
> Mit bud er defekt bundkort eller processor.
>
> Had består dit system af ??

Hej
Mit system består af K7S5A bundkort, Geforce 4 Ti4200 grafikkort,og jeg har
fjernet alt det externe udstyr så kun skærm er på.som er en 19" Samsung 1 år
gammel.

Mvh Jørn

Fra : Kim Hansen

Dato : 28-03-04 09:50

On Sun, 28 Mar 2004 10:16:36 +0200, "Jørn Peter Sørensen"
<skovsborg@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>fjernet alt det externe udstyr så kun skærm er på.som er en 19" Samsung 1 år

Prøv at sætte et andet grafikkort i, jeg havde samme problem, havde
kørt med den, den ene dag, næste dag var den bare død.
Og det var også et gf ti 4200, de har vist nok et ry for at kunne
brænde af sådan bare uden grund.
Jeg har efterfølgende testet kortet i andre maskiner, og det virker
ikke.

M.V.H

Kim Hansen

Ved reply slet "fjern" i Mailadressen.

Fra : JBH

Dato : 28-03-04 10:20

"Kim Hansen" <kshfjern@postzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kørt med den, den ene dag, næste dag var den bare død.
> Og det var også et gf ti 4200, de har vist nok et ry for at kunne

Ja, der er et par transistorer som kortslutter og afhængigt af hvor kraftig
strømforsyning man har i sin PC er, brænder der også en printbane.

> Jeg har efterfølgende testet kortet i andre maskiner, og det virker
> ikke.

Har du det endnu ? og hvad skal det koste.

mvh
JBH

Fra : Kim Hansen

Dato : 28-03-04 10:37

>Ja, der er et par transistorer som kortslutter og afhængigt af hvor kraftig
>strømforsyning man har i sin PC er, brænder der også en printbane.

>Har du det endnu ? og hvad skal det koste.

Ja jeg har det endnu, men det lyder som om du kan lave det, så jeg vil
hellere give dig lidt for at lave det
Eller hvis du kan fortælle mig hvor de transistorer sidder, så kan jeg
selv prøve at skifte dem, be om.
Jeg har en knægt der slås med et gf2ti, og han kunne godt bruge et
større.
Hvis du bor på fyn eller i nærheden vil jeg godt levere og evt kigge
over skulderen

Fra : Mathias

Dato : 28-03-04 09:41

Jørn Peter Sørensen wrote:
> Jeg ville jo tro at det er BIOS der har mistet programmet, men
> batteriet er ikke fladt, jeg har haft det ude og målt en spænding på
> 3,2 volt, men hvad mere kan jeg prøve.?

Har du prøvet at tage strømmen HELT fra - hive stikket ud af kontakten i 20
sek.? Det er nogle gange alt der skal til :)
Se også efter om din reset knap har sat sig fast eller er kortsluttet, så
gør den nemlig præcis det du siger.
Ellers prøv at resette BIOS...

-Mathias

Fra : Jørn Peter Sørensen

Dato : 28-03-04 19:49

Hej

> Har du prøvet at tage strømmen HELT fra - hive stikket ud af kontakten i
20
> sek.? Det er nogle gange alt der skal til :)
Jeg plejer at slukke ved kontakten, efter at have lukket for komputeren.

> Se også efter om din reset knap har sat sig fast eller er kortsluttet, så
> gør den nemlig præcis det du siger.
det er heller ikke reset knappen

> Ellers prøv at resette BIOS...
Er det ikke gjort ved at fjerne batteriet ? i så fald er det også prøvet,
jeg målte jo spændingen på batteriet.

Mvh Jørn

Fra : Søren Christensen

Dato : 28-03-04 10:22

"Jørn Peter Sørensen" <skovsborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> ikke fladt, jeg har haft det ude og målt en spænding på 3,2 volt, men hvad

En virus evt?
Jeg fik selv ødelagt en computer d 26/april for 3 år siden. Det var en virus
der angreb på årsdagen for tjernobyl katastrofen og den slettede min bios.
Der var flere maskiner på mit arbejde der måtte lide samme skæbne den dag.

Venligst

Fra : John

Dato : 28-03-04 13:32

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:40669938$0$501$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> Der var flere maskiner på mit arbejde der måtte lide samme skæbne den dag.

Jo tak, den fik vi også på mit arbejde. En totaldød maskine og en halvdød af
slagsen var resultatet.

Det meste var der heldigvis taget backup af, men der går alligevel meget
spildtid med, at få tingene til at køre normalt igen.

Mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 14:12

Søren Christensen wrote:

> [...]
> Der var flere maskiner på mit arbejde der måtte lide samme skæbne den dag.

Det er W32.CIH, men den kan fjernes (og skaden kan genoprettes):

http://grc.com/cih.htm

Fra : Søren Christensen

Dato : 28-03-04 15:59

"Jens C. Hansen [Odense]" <"Jens C. Hansen [Odense]"> skrev i en meddelelse

> Det er W32.CIH, men den kan fjernes (og skaden kan genoprettes):
>
> http://grc.com/cih.htm

Den er vel ikke sådan lige at oprette hvis ens bios er væk?

Venligst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-04 16:56

"Søren Christensen" skriver:

> Den er vel ikke sådan lige at oprette hvis ens bios er væk?

Pjat, læs:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/hotswap.html

Fra : Leony

Dato : 28-03-04 19:00

In news:4066F58F.4B2062A4@du.kan.finde.den,
Klaus D. Mikkelsen typed:

> Pjat, læs:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe/hotswap.html

Cowboytricket

Nils Emil er jo også en mulighed:
http://www.bios-flash.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-04 19:09

Leony skriver:

> Cowboytricket

Jep, hvad skal man gøre når nu fyren var "uheldig".

> Nils Emil er jo også en mulighed:
> http://www.bios-flash.dk/

Puha bwadr, det koster penge........
(selvom det nu ikk er meget)

Fra : Leony

Dato : 29-03-04 12:56

In news:406714A4.47FA428D@du.kan.finde.den,
Klaus D. Mikkelsen typed:

> Puha bwadr, det koster penge........
> (selvom det nu ikk er meget)

Nogle gange er sidste mulighed at betale sig fra det.
Den beskedne sum er givet godt ud (med mindre man selvfølgelig ser en
BIOS meltdown som en glimrende mulighed for at købe ny, men det er helt
klart dyrere end et bISO flash).

Fra : Coach [4130]

Dato : 28-03-04 21:24

> [...]
er
> ikke fladt, jeg har haft det ude og målt en spænding på 3,2 volt, men hvad

Jeg har til tider været heldig at få liv i en ellers død computer, ved at
holde "Insert" tasten nede mens jeg starter computeren op.
Hold den nede inden du trykker på power knappen og hold den nede indtil du
står inde i Bios opsætningen.
Vælg minimal (default) opsætningen og genstart.

Prøv om du kan få liv i den på denne facon. Det virker desværre ikke på alle
maskiner.

Mvh
Bri@n

Fra : Thunder

Dato : 29-03-04 00:11

Kan du høre om diskettedrevet forsøger at finde en diskette?

Der sidder en AMI bios på dit bundkort (motherboard) og den kan redes med en
boot diskette med en bios fil.

du kan hente en pdf fil her, der forklarer hvordan.

http://www.ami.com/support/doc/AMIBIOS8-Flash-Recovery-Whitepaper.pdf

Skal lige siges at det ikke nødvendigvis behøver at være din bios der er
stået af, det kan også være din strømforsyning der er blevet "træt". Det
sker nogen gange hvis der har været et "fall out" i strømmen som dog ikke
har slået HFI relæet fra. Jeg mistede et bundkort på dette for godt 2 år
siden.
Seas mente dog at siden det var under 5000 kr. så skulle de ikke dække det,
selvom det blev forårsaget af at de var ved at lægge kabler i jorden og
lavede en fejl. Min genbo havde i en uge kun 180 volt i huset. Han var nødt
til at spise alt det der var i hans fryser for at det ikke skulle smides ud.
Men det var en side bemærkning.

Prøv evt. at låne en anden strømforsyning fra en kammerat. MEN før du gør
det skal du lige kigge på eloktrolytterne på dit bundkort, det er de små
sorte tingester der står lodret og har et kryds i toppen. Hvis dette kryds
ikke er fladt men buler opad ligesom en raket, så skal du ikke sætte den
strøm forsyning i. Så er dit bundkort gået, du skal have et nyt bundkort +
strømforsyning. Sætter du strømforsyningen i alligevel risikerer du at
brænde den af.

Du kan så hive fat i dit forsikringsselskab og de skal tage fat i din
elforsyning (SEAS eller NESA eller hvem det nu måtte være) og de skal dække
det. Hjælper dog ikke hvis du har en stor selvrisiko.

Med venlig hilsen

Jan Johansson

Fra : Jørn Peter Sørensen

Dato : 29-03-04 21:01

Hej
Jeg har erkendt at det ikke bare lige er et problem der er til at løse, men
jeg har også fundet ud af at jeg faktisk stadig har garanti på maskinen, så
jeg gik til forhandleren med den, han koblede den til en skærm med det
samme. Efter at have skiftet grafikkortet ud og derefter at trække stikkene
ud af alle drevene, stadig uden at det mindste livstegn viste sig, dommen
over den kunne så ikke være andet end bundkortet eller CPUen, jeg fik så i
løbet af en halv time monteret et nyt bundkort, men ikke af den gamle model
for den have han ikke, de blev ikke produceret mere, men jeg fik nyt og
bedre kort med usb2, navnet på kortet kan jeg ikke lige huske, jeg fik nu
heller ikke maskinen med hjem, kun fordi jeg ikke have tid til at vente den
halve time, men det må vist siges at være en ret godt og kvik service.
Det kan vist betegnes som en lykkelig afslutning på problemet, men jeg vil
da sige tak til alle der har forsøgt at hjælpe.

Mvh Jørn