kan det passe?
Fra : Kenneth Fritz

Dato : 27-03-04 20:28

Kan det virkelig passe at Western Digital diske bruger mere end dobbelt så
meget strøm som andre mærker?

Jeg har en pc med en 450w strømforsyning. Den havde før 8 harddiske. (2 ibm,
2 quantum, 3 maxtor, 1 seagate). Så futtede 4 af pg.a. varme. Jeg skiftede
så de defekte (1 quantum 60gb, 1 maxtor 120gb, 1 ibm 60gb og 1 seagate
60gb), med 2 nye 250gb WDer. Derefter får jeg blå skærm under boot nogle
gange, og ved hård belastning genstarter maskinen bare. Jeg skiftede diverse
stumper, og satte på et tidspunkt en gammel 230w AT strømforsyning til de 2
nye diske. Det hjalp, men kan det virkelig passe at de sluger så meget ? de
bliver jo ikke varmere end de andre diske.

ps. der er også 7 blæsere, et ti4600 og lidt andet i maskinen, så at 6diske
måske er lidt meget ved jeg godt, men at de 2 wd'er bruger mere end 4 andre?

Kenneth

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-03-04 20:43

On Sat, 27 Mar 2004 20:28:26 +0100, "Kenneth Fritz"
<kfsoft@mobilixnet.dk> wrote:

>Kan det virkelig passe at Western Digital diske bruger mere end dobbelt så
>meget strøm som andre mærker?

Nope, moderne hardiske bruger i størrelsesorden 8 - 12 W, og Western
Digital ligger generelt i den lave ende....

> [...]
>nye diske. Det hjalp, men kan det virkelig passe at de sluger så meget ? de
>bliver jo ikke varmere end de andre diske.

Fire diske der 'futter' af på en gang - Så vil jeg mene din PSU er
syg. Udskift den inden al hardwaren gå til de evige elektronskyer.

<mlr>

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 27-03-04 23:51

> Nope, moderne hardiske bruger i størrelsesorden 8 - 12 W, og Western
> Digital ligger generelt i den lave ende....

Nu ved jeg i hvert fald at da en ven smed 2 160gb WD'er i sin pc kunne den
ikke trække det der lysstofrør noget mere, så 8 watt holder nok ikke.

> Fire diske der 'futter' af på en gang - Så vil jeg mene din PSU er
> syg. Udskift den inden al hardwaren gå til de evige elektronskyer.

Min fejl. De futtede ikke af på een gang. Det var over et par måneder. Og
det er med sikkerhed varme, idet jeg kan se den sorte lak på siden af den
ene disk er smeltet. Desuden blev processoren 85 grader varm (amd). Efter en
rengøring af maskinen er det dog 55-65 grader på cpuen. Så det ER varme. der
killede dem.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-03-04 01:29

On Sat, 27 Mar 2004 23:51:23 +0100, "Kenneth Fritz"
<kfsoft@mobilixnet.dk> wrote:

>Nu ved jeg i hvert fald at da en ven smed 2 160gb WD'er i sin pc kunne den
>ikke trække det der lysstofrør noget mere, så 8 watt holder nok ikke.

Det er i hvert fald hvad Western Digital specificerer, check selv på
http://www.wdc.com.

<mlr>