Clockwork Orange (Stanley Kubrick) på DR1 ~
Fra : Archangel

Dato : 28-04-04 21:37

Genial film, kan kun anbefales...

Arch

Fra : Peter Heide

Dato : 28-04-04 22:02

Jeps. Den er go' 100% !

.....men jeg tror jeg napper en omgang "Goat Fucking" istedet.

Short avi clip of me fucking a goat. Enjoy

Fra : vadmand

Dato : 28-04-04 22:34

"Archangel" <Arch@angel.com> skrev i en meddelelse
> Genial film, kan kun anbefales...
>
> Arch
En af den slags film, alle bør se én gang, men kun masochister kan holde ud
at gense.

Per V.

Fra : Peter Heide

Dato : 28-04-04 22:52

> En af den slags film, alle bør se én gang, men kun masochister kan holde
ud
> at gense.

Hvorfor ?

Fra : vadmand

Dato : 28-04-04 23:01

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> ud
>
> Hvorfor ?

Fordi den svælger i ækle voldsscener.

Per V.

Fra : Peter Heide

Dato : 29-04-04 21:22

> Fordi den svælger i ækle voldsscener.

helt ærligt. der er nok set det der er værre siden 1971. hva ?

filmen er en musikalsk enestående mesterværk.

fætter...er du hér ?

cut & paste :

Sidste (og eneste) gang jeg så den, syntes jeg den var jævnt kedelig. En
film der måske var åh så provokerende i '71, men jeg sad og faktisk og
kedede mig lidt. Synes ikke der var den store handling og så bliver en film
altså meget lang...

du må sgu' være totalt xxxxxxx når du kan skrive
at der ikke er den "store" handling i filmen. Hér taler
vi om en film hvor der NETOP er en handling og
en ide bag filmen.

Når man tænker på hvor meget tyndbenet lort der
bliver udgivet i disse år, der skal være åh så provokerende,
så er ACO stadigt et mesterværk. Som giver stof
til eftertanke....og den holder !

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 29-04-04 22:06

> helt ærligt. der er nok set det der er værre siden 1971. hva ?

Forskellen er jo, at A Clockwork Oranges gru består i, at den viser os,
hvor let vi kommer til at synes at vold er smuk - voldtægtsscener og
overfald akkompagneret af Bethoven - for så at insistere på, at vold er
grufuldt... Det er et chok som er langt mere provokerende og chokerende
for seeren end en dum action-volds-palle-film med udpenslede
voldsdetaljer. I øvrigt interessant at bogens sidste kapitel "I was
cured allright" (hoedpersonen får det godt igen!) ikke er med i den
amerikanse udgave af bogen - og heller ikke i filmen. Det gør det på
mange måder til en hel anden historie end Burgess oprindelige.

Mikkel

Fra : Fætter

Dato : 30-04-04 19:45

> [...]
> bliver udgivet i disse år, der skal være åh så provokerende,
> så er ACO stadigt et mesterværk. Som giver stof

Nu fik jeg set den igen, men jeg synes stadig ikke det er en fantastisk
film. Selve budskabet er skam tankevækkende nok, men det bliver leveret på
en langtrukken og, synes jeg, tildels kikset måde. "Fremtidssproget" de
snakker, synes jeg mere skader end gavner: En hel film hvor der tales Ned
Flanders-sprog ("okelidokeli") føles temmelig belastende.

Der er nogle interessante konflikter i filmen, men det alene gør den ikke
til et mesterværk.

Tykbenet lort

Fra : Thomas Pryds Laurits~

Dato : 30-04-04 21:23

Fætter wrote:
> En hel film hvor der tales Ned
> Flanders-sprog ("okelidokeli") føles temmelig belastende.

Det gør de vel også kun ca. den første tredjedel af filmen...

--
Thomas Pryds Lauritsen

Fra : Jim Andersen

Dato : 03-05-04 09:38

"Fætter" <faetter_jens*n*o*s*p*a*m*@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Fremtidssproget" de
> snakker, synes jeg mere skader end gavner: En hel film hvor der tales Ned
> Flanders-sprog ("okelidokeli") føles temmelig belastende.

Det er jo ikke fremtidssprog. Det er slang.

Jeg har det på samme måde når jeg ser en neger-film. Men hvis det skal være
"realistisk" nytter det vel heller ikke at 15-årige dope-dealing negere med
en hængerøv der slasker ned til fortovet taler Oxford engelsk.

/jim

Fra : Jesper

Dato : 29-04-04 22:27

vadmand <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote:

> "Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi den svælger i ækle voldsscener.
>
> Per V.

"A Clockwork Orange" er nærmest at betragte som en familiefilm, prøv at
sammenligne den med "Last House On the Left", "Ilsa-Shewolf of the SS",
"Salo Or the 120 Days of Sodom".
--
Love never dies, although it may smell like it from time to time.
- Archibald Q. Stanton

Fra : vadmand

Dato : 29-04-04 23:45

"Jesper" <pletfjerner@kaffefilter.invalid> skrev i en meddelelse

> "A Clockwork Orange" er nærmest at betragte som en familiefilm, prøv at
> sammenligne den med "Last House On the Left", "Ilsa-Shewolf of the SS",
> "Salo Or the 120 Days of Sodom".

Den slags film er jo ikke for normale mennesker. Du kan ikke sammenligne et
uomtvisteligt kunstværk som ACO med den slags klamme makværker. Jeg skrev jo
netop, at alle bør se ACO én gang, men at man sksal være selvplager for at
se den mere end én gang.

Per V.

Fra : Jesper

Dato : 30-04-04 05:34

> [...]

> netop, at alle bør se ACO én gang, men at man sksal være selvplager for at

Du har tilsynelandende ikke forstand på hvad du taler om: Salo er skam
et blåstemplet mesterværk af den nu afdøde instruktør Pier Paolo
Pasolini og er i England udsendt på DVD af det statslige britiske
filminstitut, BFI. Last House... deler kritikerne mens de alle tager
afstand fra SS Ilse.
--
Love never dies, although it may smell like it from time to time.
- Archibald Q. Stanton
Krigsmodstanderne burde tvinges til at se denne site:
http://www.9neesan.com/massgraves/

Fra : Bo Warming

Dato : 01-05-04 07:18

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message
> "Jesper" <pletfjerner@kaffefilter.invalid> skrev i en meddelelse

Det eneste ulækre ved filmen er dens ANTI- SELVSTYRE BUDSKAB

Man bør lade livstidsindespærrede voldspsykopater få FRIT VALG netop som i
Clockworkorangefilmen
mht om de vil prøveløslades med overvågning efter et medicinsk indgreb der
gør dem ufarlige, fx kemisk kastration ("Androkur - ferie fra kønsdriften" )

Nul testosteron giver også nul voldslyst

Filmen er genial mht brug af syntheziser musik og meget andet. Jeg så den
lige før fire års ulandsarbejde og den bidrog til at jeg ville hjem hvor
tingene sker (vigtigst var dog at al ulandshjælp er korrupt og skader og at
Glistrup var kommet på banen så det var værd at melde sig under hans faner.)

Filmens behandler-påfund "behaviour therapi" med kvalmemedicin, altså
Skinner og Watson metodik, har vist sig upålidelig, men det gir en
tankevækkende filosofisk film

Alle, incl fanger, bør have selvstyre mht de muligheder, der ikke er farlige
for omverdenen og ikke alt for dyre. Vælger de kemisk kastration for at
kunne slippe ud af et fængsel uden udgangstilladelser, så er ydmygelsen, der
måske opleves ved nul forplantningsmulighed, vurderet som en bagatel af den
eneste person der her er væsentlig.

Idag er fængsler jobskabelse for fangevogtere. Privatiser - lad danske
voldsmænd slave i et Utzbekistan fængsel som giver overskud, så de
kompenserer for den ulykke de har begået. Samfundstjeneste er også godt -
men smadres af dumme pampere der ikke gør det overskudsgivende og dermed
sundt for fangen, som bør få selvtillid ved at lave meningsfuldt arbejde.

Fra : Fætter

Dato : 29-04-04 13:37

> [...]

kedede mig lidt. Synes ikke der var den store handling og så bliver en film

Men jeg vil da prøve at få den set igen, så kan det være jeg finder den mere
interessant. Måske.

Fra : Pipeline

Dato : 30-04-04 08:25

"Archangel" <Arch@angel.com> skrev i en meddelelse
> Genial film, kan kun anbefales...
>
> Arch

Hmm, jeg så ca. en halv time, sikke dog noget l*rt! Kedelig handling og
elendigt skuespil IMHO. Og det dér pussenusse engelsk de taler, var da til
at få flip af. Det kan da godt være den har været chokerende og nyskabende
dengang den kom frem, men den holder da ikke en meter idag, til at man kan
kalde den en klassiker (igen IMHO). Men sådan er vi jo så forskellige.

MVH
Pipeline

Fra : Kim2000

Dato : 30-04-04 08:43

> Hmm, jeg så ca. en halv time, sikke dog noget l*rt! Kedelig handling og
> elendigt skuespil IMHO. Og det dér pussenusse engelsk de taler, var da til

Jeg holdt ud en time før jeg faldt i søvn, og ærgerede mig, jeg synes den
var rigtig god, skuespillet var måske ikke ligefrem prangende men dog til at
leve med. Handling synes jeg godt nok der var, endda en af de bedre. Nu ved
jeg da, at jeg skal have købt den på et tidspunkt, den er sikkert til at
finde på vhs til 30-40 kr....

Kim

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 30-04-04 21:57

> [...]
> dengang den kom frem, men den holder da ikke en meter idag, til at man kan
> kalde den en klassiker (igen IMHO). Men sådan er vi jo så forskellige.

Muligvis spoilers!!

Jeg ved ikke hvad du har forventet da du satte dig ned og se en film fra
1970'erne. Hvis du skal være helt ærlig så nævn en eneste film fra 1970 som
du kan sige er virkelig suveren og stadigvæk 101% holdbar i alle detaljer!
Det er ikke så nemt som det umidelbart lyder.

Forstå mig nu ikke på denne måde at jég ikke syntes A Clokwork Orange er
suveren. Det syntes jeg netop den er! I alt sin enkelthed en genial
klassiker. Det som blot skal forbigås når man ser den i år 2004 er at
fremtiden er skildret ved forskellige Sci-fi møbler mens tapetet i husene
stadig er 70'agtige grønne og røde. Desuden er scenen omkring slutningen ved
havnemolen også blot noget man skal overse da skibet i baggrunden ikke er
særligt passende for en - nær fremtids film. Desuden er dette "pudsenusse"
engelsk et relativt godt forsøg på at give en udgave af et nærfremtidigt
Engelsk-ungdoms sprog.
-Det kan godt være det lyder irreterende nok! Men jeg trør gætte på at en
ældre herre fra 1970 også ville finde en ung knægt fra londons sprog i år
2004 for _YDERST_ irreterende at høre på

Dét jeg vil sige er absolut genialt ved filmen er ikke så at sige en slags
"Kejserens nye klæder" hvor folk blot mener den er genial fordi det er
Stanley Kubrick.
Det der er genialt ved den er (måske fordi jeg selv ikke helt er gammelt nok
til at have oplevet 70'er tendensen) at problemstillingerne stadig er
relevante!
Jeg kan sidde som (i ca. samme alder som vores hovedperson) og på en måde
tvinges til at tænke som han gør. Ikke at jeg i daligdagen tænker og føler
på nogen som helst måde som han gør, men at jeg i de knap 2 timer jeg ser
filmen tvinges, måske i form at hjernevask, til at gennemgå de samme faser
som hovedpersonen - mentalt.

Måske fordi man (jeg) selv som ung i et samfund kan/vil tvinges til tider
til at undre sig over ordenen i samfundet. Hvad er rigtigt, hvad er forkert?
Er film "rigtige" når de viser os noget der er "forkert" for at lære os det
er "forkert". Eller er det muligvis "forkert" at vise os noget "rigtigt" for
at lære os det er "rigtigt" ?

Det er netop dér genialiteten findes. Desuden så forstår jeg ikke
holdningerne som lyder på at billederne er "kedelige". Filmen er netop
filmet i god SK stil (præcist som evt. The Shining) hvor billeder der
egenligt ikke er "uhyggelige" bliver "uhyggelige", delvist pga. de meget
specielle klippeteknik. Det er ikke altid det folk lægger mærke til ved en
film, men hele klippeteknikken er der Instruktøren kan lægge sin kunst, sin
æstetik, sin personlighed.

Mvh. Martin

Fra : Jensen

Dato : 30-04-04 22:09

On Fri, 30 Apr 2004 22:56:42 +0200, "Martin Ohlsson"
<prodox_dk@FJERNSPAMhotmail.com> wrote:

> [...]
>du kan sige er virkelig suveren og stadigvæk 101% holdbar i alle detaljer!
>Det er ikke så nemt som det umidelbart lyder.

Jeg synes følgende holder den dag i dag.

Alien
Deliverance
Gøgereden
Apocalypse Now
Godfather1+2

Fra : ML-78

Dato : 01-05-04 11:38

Martin Ohlsson skrev:

> [...]
detaljer!
> Det er ikke så nemt som det umidelbart lyder.

Det ved jeg nu ikke. Jeg kan nævne langt flere fremragende film fra
1970'erne end jeg ville kunne med film lavet inden for de sidste 10 år.

ML-78

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-05-04 13:43

Martin Ohlsson escribió / skrev

> [...]
> film fra 1970'erne. Hvis du skal være helt ærlig så nævn en eneste
> film fra 1970 som du kan sige er virkelig suveren og stadigvæk

Hvad med:

Dirty Harry
American Graffiti
The Godfaher
Star Wars
Monty Python and the Holy Grail
rocky
The outlaw Josey Wales
The Blues Brothers
MASH
The Deer Hunter

--
Publica fotos de tu Cine en Casa en
http://www.intercambiodvd.com/CineEnCasa

Fra : Rune Zedeler

Dato : 01-05-04 15:06

Martin Ohlsson wrote:

> [...]
> du kan sige er virkelig suveren og stadigvæk 101% holdbar i alle detaljer!
> Det er ikke så nemt som det umidelbart lyder.

Duel
Alle Olsen Banden-filmene fra perioden
En masse tegnefilm

-Rune

Fra : Pipeline

Dato : 01-05-04 15:07

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@FJERNSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> du kan sige er virkelig suveren og stadigvæk 101% holdbar i alle detaljer!
> Det er ikke så nemt som det umidelbart lyder.

Der er da masser af film fra 1970 som stadig holder i dag bla. Little Big
Man, Catch-22 og Kelly's Heroes.
ACO var måske nyskabende og chokerende dengang, men jeg tror at den eneste
grund til at den idag bliver kaldt kult og klassiker, er at det er Kubrick
der har lavet den. Ganske som filmen Bad Taste af Peter Jackson.

> [...]
> ældre herre fra 1970 også ville finde en ung knægt fra londons sprog i år
> 2004 for _YDERST_ irreterende at høre på

Nu er jeg selv fra 1971, så jeg regner ikke med at jeg hører under
beskivelsen "ældre herre"
Men jeg priser mig da lykkelig over at de unge i dag ikke taler som Kubrick
forventede dengang.

> Det er ikke altid det folk lægger mærke til ved en
> film, men hele klippeteknikken er der Instruktøren kan lægge sin kunst,
sin
> æstetik, sin personlighed.

Enig. Jeg synes nu også at brugen af slowmotion og den klassiske musik
tilføjede et spændende element, men det var bare ikke nok til at holde mig
fanget.

MVH
Pipeline

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 01-05-04 15:28

> [...]
> beskivelsen "ældre herre"
> Men jeg priser mig da lykkelig over at de unge i dag ikke taler som

Misforstå mig nu ikke

Jeg formulerede mig måske lidt skidt, men jeg mente en "ældre herre" i tiden
i 1970'erne, der skulle blive konfronteret med en ung person fra år 2004.

Mvh. Martin