Købe grafikkort nu eller vente ?
Fra : Hagman

Dato : 26-04-04 14:12

Hejsa.

Jeg ville gerne ha' et mega NICE grafikkort, og havde tænkt på et Radeon
9800 XT med 256 DDR RAM, til de omkring 3000,-.

Jeg hører så nye kort kommer, men hvor meget hurtigere er den, og hvormeget
er der at spare hvis man venter ?

Takker på forhånd.
Hagman.

Fra : Mythos

Dato : 26-04-04 14:18

"Hagman" <michael@FJERNmpetersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 9800 XT med 256 DDR RAM, til de omkring 3000,-.
>
> Jeg hører så nye kort kommer, men hvor meget hurtigere er den, og

Hvis du venter til de nye kommer, så kan du vente igen til de nye kommer.
Der kommer hele tiden nye grafikkort til, så det er håbløst at købe det
nyeste. Men venter du i længere tid, så kan du få dem der er nye i dag til
en billigere penge. Det er en ond cirkel.

Kim Larsen

Fra : Hagman

Dato : 26-04-04 14:23

Tak for hurtigt svar.
Dvs. du ville opgradere nu ?

....og kan overnænvte kort klare det hele ?
http://www.prcdata.dk/ProduktFrame.asp?Produktid=32806739
Er det ikke et mega godt godt eller hvad ?

Hagman.

Fra : Jakob

Dato : 26-04-04 14:32

In article <408d0a9c$0$18697$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
michael@FJERNmpetersen.dk says...
> Hejsa.
>
> Jeg ville gerne ha' et mega NICE grafikkort, og havde tænkt på et Radeon
> 9800 XT med 256 DDR RAM, til de omkring 3000,-.

Jeg er pricipielt enig med at man kan blive ved med at vente, men er der
ikke noget med at ati kommer med nye produkter i denne eller næste
måned, så det var måske værd at vente på, specielt når du roder rundt i
den ende af skalaen

Fra : Hagman

Dato : 26-04-04 14:38

> [...]
> ikke noget med at ati kommer med nye produkter i denne eller næste
> måned, så det var måske værd at vente på, specielt når du roder rundt i

Men hvor meget mere performence, eller hvor meget kan man spare ved at vente
?

Fra : Zulu

Dato : 26-04-04 14:50

Hagman wrote:

> Men hvor meget mere performence, eller hvor meget kan man spare ved
> at vente ?

Der er ingen grund til at smide +3k for et XT, når man kan få et R9800Pro
til ca. 1800,-

ATi er holdt op med at producere R350 chips (dem, der sidder på R9800Pro),
så alle nyere R9800Pro leveres med R360 chips (R9800XT)!
Dvs. at de kan clockes til mindst samme hastigheder som XT kortene.

Mit eget R9800Pro med R350 chip kører 432/358. Til sammenligning kører Pro:
378/338 og XT: 412/365.

Prøv også at kikke her en gang:
http://www.tomshardware.com/graphic/20031229/index.html

Zulu

Fra : Saitek

Dato : 26-04-04 14:52

> [...]
> 9800 XT med 256 DDR RAM, til de omkring 3000,-.
>
> Jeg hører så nye kort kommer, men hvor meget hurtigere er den, og

Man skal da ikke købe et grafikkort lige nu, men absolut vente, det drejer
sig jo kun om en månedes tid. De nye kort er så hurtige at alle de andre
(hurtige) rykker ned i mellemklassen. Der er tale om et enormt ryk faktisk i
ydelse.

Og prisen på de kort der lige nu er "hurtige" vil falde stærkt i pris i den
nærmeste tid, hvordan skulle det kunne være anderledes?

Du skal da lige vente! I det her tilfælde er det efter min opfattelse ikke
rigtigt at der hele tiden vil komme noget nyt som man så kan vente på. Men
det er selvfølgelig rigtig i mange sammenhæng, det er klart. Men ikke her.

Vi ved jo allerede gennem test hvor stor forskellen vil være, så der er jo
ikke nogen usikkerhed, vel? 40-120% taler vi om i forhold til til et 9800xt
kort, det er altså meget. Desuden har Gforce 3.0 pixelshaders. Det er ikke
kun speed vi snakker om.

Fra : Nic

Dato : 26-04-04 15:20

> [...]
> (hurtige) rykker ned i mellemklassen. Der er tale om et enormt ryk faktisk

Mere korrekt kan det ikke siges.

Fra : iddqd

Dato : 26-04-04 16:05

Saitek wrote:
> [...]
> (hurtige) rykker ned i mellemklassen. Der er tale om et enormt ryk faktisk i

En månedes tid er nok lidt optimistisk. Nivida har fremvist deres
kommende, men derfra og så til at det kan købes går lidt tid. Mit gæt er
2 måneder i US og 3-4 måneder herhjemme!

ATI har skudt deres kommende til Juni, så dem skal vi nok heller ikke
regne med at kunne købe før tidligst til August og nok snarer primo
september. Sådan var det jo med 9700 Pro da det kom, det tog sin tid og
de nye kort tegner til at blive lige så "revolutionerende".

Som sædvanlig kan man dog nok spare 1-2 måneders ventetid ved selv at
importere, og måske endda nogle kroner

Uanset ovenstående så ville jeg ikke købe nu, men vente til at jeg
ihvertfald havde set sammenligninger mellem Nvidia og ATI. Omvendt så
sidder jeg også nogenlunde lunt allerede med mit ATI Radeon 9700 Pr

> [...]
> kort, det er altså meget. Desuden har Gforce 3.0 pixelshaders. Det er ikke

Så er der så lige den med om Nvidia snyder igen, de har ihvertfald været
ret kreative!

http://www.driverheaven.net/articles/driverIQ/
http://www.theinquirer.net/?article=15502

Mvh

Bruno

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 26-04-04 16:40

> Hejsa.
>
> Jeg ville gerne ha' et mega NICE grafikkort, og havde tænkt på et Radeon
> 9800 XT med 256 DDR RAM, til de omkring 3000,-.

Der kommer ca. nye kort fra Nvidia og ATI èn gang årligt - og de er netop
nu på vej ud, så lige nu vil det faktisk være en god idè at vente.

Man kan altid ventew og få det billigere i EDB verdenen, men man er dum,
hvis man køber nyt kort 1 månded før de helt nye kommer ud.
Lige nu er det værst tænkelig tidspunkt at købe nyt kort.
Vent 2 måneder til de nye kommer ud i butikkerne - de gamle kort vil falde
øjeblikkelig med op til 25 %.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph