Baggrundsbillede uden gentagelser
Fra : Jane Ewerty

Dato : 24-04-04 23:04

Hej i gruppen

Nu giver jeg op

Er der en i dette forum der kan hjælpe med følgende:

Jeg vil oprette en JPG fil som skal bruges til baggrundsbillede på min
hjemmeside.
det skal bare væren en grå baggrund med lidt sandstens prægning som jeg har
lavet i Adobe Photo + en tekst alle øverst.

Nu kommer jeg til problemet - hvordan undgår man at den tekst der er i
min JPG fil gentager sig ?.

Jeg har prøvet at lave en JPG fil som i oprettelse bliver så "lang" stor at
jeg undgår
gentagelse af teksten, men så fylder det ca. 160kb og det er liiiiiige
lovligt meget
syntes jeg.

Jeg kører stadigvæk ISDN så det tager jo en evighed at åbne 160kb.

Nogen der kan hjælpe.

MVH
JEK

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-04-04 00:25

"Jane Ewerty" <kneis@cool.dk> skrev :

> [...]
>jeg undgår
>gentagelse af teksten, men så fylder det ca. 160kb og det er liiiiiige

Du kan jo komprimere billedet i et grafikprogram.

Hvis du i FP indsætter et baggrundsbillede og sætter et flueben
ved watermark/vandmærke, så bliver det ikke gentaget.

Et link til siden ville sandsynligvis have givet et bedre svar.
--
Knud

Fra : Jane Ewerty

Dato : 25-04-04 22:11

Hej Knud

og tak for dit svar.

Jeg har selvfølgelig komprimerede mit billede så meget jeg kunne, hvis jeg
skal komprimere det
yderligere mister det "looket" det bliver grumset og det var jo ikke det jeg
ønskede.

Jeg har også prøvet med flueben i vandmærke, hmmmmm det kunne jeg åbenbart
ikke få til
at virke, det blev stadigvæk gentaget. Må heller læse lidt mere om vandmærke
i FP hjælp.

Det sidste du skriver om et link ? der hoppede tråden lige af for mig.
Hvordan vil du linke
et baggrundsbillede til samtlige sider ?
Jeg er gået ind på hver side og tilføjet min jpg. fil, det er måske her jeg
laver en fejl.

www.mc-onsdagsklubben.dk

MVH
JEK

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-04-04 00:40

"Jane Ewerty" <kneis@cool.dk> skrev :

>Det sidste du skriver om et link ? der hoppede tråden lige af for mig.

Et link til siden med problemet, når man kan se problemet, så er
det meget nemmere at svare.
--
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-04-04 00:44

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev :

>Et link til siden med problemet, når man kan se problemet, så er
>det meget nemmere at svare.

Hvis det er på undersiderne til linket i din signatur, f.eks.
http://onsdagsklubben.homepage.dk/Fotoarkiv.htm, så vil et
flueben ved vandmærke fjerne gentagelsen.

Eller hvis du vil skrive det i kode:

center no-repeat" link="#000066" vlink="#006600" topmargin="1">

--
Knud

Fra : Jane Ewerty

Dato : 26-04-04 19:15

Det er mest udbredt på http://onsdagsklubben.homepage.dk/turkalender2004.htm
og selvfølge måtte jeg
straks afprøve fluebenet i vandmærke, takker Knud, det var lige det jeg
skulle bruge, nu burde jeg
kunne lave mig et nyt JPG som ikke behøver være så langt at jeg undgår
gentagelser og dermed kan
jeg komme under de 160kb.

endnu engang tusinde tak for hjælpen
mvh
JEK

Fra : inga schmidt

Dato : 29-04-04 10:00

> [...]
> et baggrundsbillede til samtlige sider ?
> Jeg er gået ind på hver side og tilføjet min jpg. fil, det er måske her jeg

Med CSS kan du linke baggrundsbilledet til samtlige sider. Det er ikke engang
svært Klik her og se: www.html.dk/tutorials/css. I indhold finder du
'baggrunde og baggrundsbilleder.
Mvh Inga

- Pædagogiske tutorials på dansk