Hvilket billigt grafikkort skal jeg købe t~
Fra : GRISEN

Dato : 24-04-04 15:37

Jeg skal ha opgraderet ungernes maskine...
De har pt. AMD Duron 700 med 256 Mb ram og GeForce2, og det er efterhånden lidt for lidt
til deres spil.

Det bliver opgraderet til AMD Athlon 1200-1400 med 512 Mb ram.
Hvad skal jeg finde af grafikkort til maskinen?
GeForce eller RADEON? Det må helst ikke koste noget...
Kan Radeon 7000 bruges?

Jeg har ikke noget imod brugt... det skal bare være noget der virker.
Jeg har lige afsluttet en 12 måneders kamp med et AOPEN MX440 kort, så jeg skal nok ikke
have flere MX440 kort...

På forhånd tak for alle gode råd.

*
Jan

Fra : Mythos

Dato : 24-04-04 16:10

"GRISEN" <grisen_fjern@grisen.org> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har ikke noget imod brugt... det skal bare være noget der virker.
> Jeg har lige afsluttet en 12 måneders kamp med et AOPEN MX440 kort, så jeg

Det er lidt af en religionskrig det med hvilket mærke man skal vælge, men
jeg syntes du skal kigge på Saphire Radeon kort, så kan du så selv bestemme
prisen. Det er gode kort til en billig penge.

Kim Larsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-04-04 19:00

In article <408a834e$0$238$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, mythoss_43
@hotmail.com says...

> jeg syntes du skal kigge på Saphire Radeon kort, så kan du så selv bestemme
> prisen. Det er gode kort til en billig penge.

Radeon 7000 er vel ikke bedre end GF2 ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 24-04-04 19:10

Jesper G. Poulsen mumbled his insignificant opinion in:
MPG.1af4c99510f0490c98a2d9@dtext.news.tele.dk

> Radeon 7000 er vel ikke bedre end GF2 ?

Det er vel noget i den stil, et 7200 svarer til noget i omegnen af et gf2
GTS/PRO kort. Men var det ikke lidt nogle gamle kort til spil at investere i
? Et radeon 9x00 koster ikke en bondegård, det gør Geforce 5200fx heller
ikke, jeg ville nok gå efter et af dem istedet, evt. brugt hvis det kniber
med $

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-04-04 10:39

In article <408aad84$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, speg-
fjern@mail.dk says...

> ? Et radeon 9x00 koster ikke en bondegård, det gør Geforce 5200fx heller

GF5200FX er da ikke hurtigere end GF2, er det?

Fra : GRISEN

Dato : 24-04-04 19:11

On Sat, 24 Apr 2004 20:00:12 +0200, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid>
wrote:

>Radeon 7000 er vel ikke bedre end GF2 ?

Okay, det er jo sådan noget info jeg skal bruge.
Hvad skal jeg op på før det er mærkbart bedre?

*
Jan

Fra : GRISEN

Dato : 24-04-04 21:59

On Sat, 24 Apr 2004 20:11:02 +0200, GRISEN <grisen_fjern@grisen.org> wrote:

Okay, det vil sige jeg skal lede efter noget brugt Radeon 9600, GeForce FX 5200 eller
Radeon 9200 - i den rækkefølge?

CPU'en har ingen indflydelse på, om jeg skal vælge Radeon eller GeForce?

*
Jan

Fra : N´far

Dato : 24-04-04 22:09

> [...]
5200 eller
> Radeon 9200 - i den rækkefølge?
>
> CPU'en har ingen indflydelse på, om jeg skal vælge Radeon eller GeForce?

Nej, CPU`en er ligeglad med om du køber Radeon eller GForce.

Jeg vil starte lede efter ATI 9500 og højere eller GF FX5700 og højere.

En test af mange grafikkort:

http://www.tomshardware.com/graphic/20031229/index.html#participants

For priser:

www.edbpriser.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-04-04 10:40

In article <k5ll801u33lp01917a5ai1u1hkf1dmujjq@4ax.com>,
grisen_fjern@grisen.org says...

> Okay, det vil sige jeg skal lede efter noget brugt Radeon 9600, GeForce FX 5200 eller
> Radeon 9200 - i den rækkefølge?

Så vidt jeg husker er GF 5200FX ydelsesmæssigt ikke bedre end GF2.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-04-04 11:54

> [...]
wrote:

> Okay, det vil sige jeg skal lede efter noget brugt Radeon 9600, GeForce FX

Den rækkefølge ville jeg lave om:

Radoen 9600, hvis du vil have ordenlig grafik med god fart på.
Radeon 9200, hvis du vil have pæn grafik der bliver tegnet med nogenlunde
hastighed, ikke det bedste kort til dagens spil
FX 5200, hvis du har meget tid i overskud til at vente på grafikken. (Mit
GF3 ti200 er hurtigere)

Kig lidt rundt på brugtmarkeds grupperne, der kan du ofte finde et godt og
billigt kort, jeg fandt f.eks mit til 275,-
Når du så har fundet noget der vækker din nysgerrighed så søg på
www.google.dk efter en anmeldelse af kortet og se om det lever op til dine
forventninger til et grafikkort.
Derefter smutter du forbi:
www.edbpriser.dk
www.gate2prices.dk
og ser på dagsprisen så du har noget at gå ud fra når/hvis du vil byde på et
kort.

Mvh
Benjamin

Fra : Jan Diamant

Dato : 25-04-04 09:42

Geforce 3 ?????

Billigt og væsentlig bedre end dit MX kort

Fra : Brian Lund

Dato : 25-04-04 16:35

> [...]
>
> Jeg har ikke noget imod brugt... det skal bare være noget der virker.
> Jeg har lige afsluttet en 12 måneders kamp med et AOPEN MX440 kort, så jeg

Radeon 8500 og opefter vil være hurtigere end dit GF2 kort :)

Ellers kan du se på et GF4 Ti-4200 brugt, det kan sikkert fås billigt og
yder rigtigt godt til prisen, faktisk mener jeg selv at det er bedre til DX8
grafik end Radeon 9500/9600 serien (Hastighedsmæssigt)!

Et GF3 Ti kort er også hurtigere end et GF2...

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-04-04 19:16

In article <408bdaad$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, geronimo@-
ABCDE-mobilixnet.dk says...

> Et GF3 Ti kort er også hurtigere end et GF2...

GF3 er da ikke blevet lavet i skrabeudgaver, er den?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-04-04 19:52

> In article <408bdaad$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, geronimo@-
> ABCDE-mobilixnet.dk says...

> GF3 er da ikke blevet lavet i skrabeudgaver, er den?

GF3 ti200 er langsommere end et rent GF3, men det kan så tilgengæld clockes
op til at køre hurtigere.

GF3 ti200 = 175 Mhz Core / 200 Mhz memory (effektivt 400 Mhz)
GF3 = 200 Mhz Core / 230 Mhz memory (effektivt 460 Mhz)
GF3 ti500 = 240 Mhz Core 250 Mhz memory (effektivt 500 Mhz)

ti200 er lavet på nøjagtig samme kerne som ti500 og kan derfor clockes
derefter, med rette køling se'fø'li

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-04-04 23:01

In article <408c08b1$0$269$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
laziter@NOSPAMgamebox.net says...

> GF3 ti200 er langsommere end et rent GF3, men det kan så tilgengæld clockes

Men ikke skrabe-model sådan som GF2 MX-serien og GF4 MX-serien.

> ti200 er lavet på nøjagtig samme kerne som ti500 og kan derfor clockes

Fælles for alle GF3'erne er vel at busbredden er den samme for alle
versioner...?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 26-04-04 06:36

> Fælles for alle GF3'erne er vel at busbredden er den samme for alle
> versioner...?

Ja, faktisk er der ikke nogen forskel på nogen af GF3 modellerne andet end
hastigheden, selve GPU'en (VPU'en vil nogen rette mig til) er den samme. Der
kan så være nogle forskellige BIOS opsætninger på de forskellige kort, men
det er ikke noget jeg kender det store til.

Mvh
Benjamin