Web server og mail server vejledning
Fra : Sam

Dato : 22-04-04 13:20

Hej gruppe.

Vi ville få bred bånd i vores ejendom og har planner om at lave vores egen
web server, mail server og meget andet. Vi er 250 beboer, fleste af dem har
allerede deres hjemme side klar. Alle har forskellige forventninger til
vores web server og Internet forbindelse. Mange ville have musik, video,
billede på deres hjemmeside og nogle få ville have en simple hjemmeside.

Føre vi investerer masse penge på nogen maskine ville vi undersøge og ved
lidt om web server og mail server og FTP server. Jeg ved det godt vi kan
henvender os til eksperter og lade dem klare det hele, men håber I ville
give lidt vejledning og tips

Jeg har følgende spørgsmål:

1- Skal man købe de store og speciale computer som SuperMicro server for at
have web server, mail server .. ?

2.- Hvad for en software produkter findes der til web, mail og ftp server
hvis vi vælge Microsoft og Linux løsning?

3- Hvordan kan man sikre sig at nogle få personer ikke bruger alle båndbred
med deres hjemme side eller Internet forbindelse?

4- Kan I anbefale nogle link, vejledning eller nogle bog der giver en
overordnet introduktion til server (Web, mail, ftp og ..)?

På forhånd tak

Sam

Fra : Peter Nilsson

Dato : 22-04-04 20:01

Hej, det måske ikke helt den rigtige gruppe at skrive i, men ok jeg vil da
gerne svare

;-Peter
Yanet.dk

"Sam" <sam_cph2300@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> give lidt vejledning og tips
>
> Jeg har følgende spørgsmål:
>

> 1- Skal man købe de store og speciale computer som SuperMicro server for

nope, men skal der være video skal der nok være god plads, man kan godt
sætte en server op på en gammel maskine, men det er helt sikkert bedre at
købe en lille nu og så smide en stor disk i, man kan idag få ok pcér for
næsten ingen penge

> 2.- Hvad for en software produkter findes der til web, mail og ftp server
> hvis vi vælge Microsoft og Linux løsning?

Til Microsoft løsning vil jeg anbefale, Serv-U FTP server fra
http://www.serv-u.com/, webserver ville jeg vælge apache til win32 fra
www.apache.org og mailserver kunne godt være merak fra icewarp.com eller en
billigere kunne være argosofts mailserver fra http://www.argosoft.com/, den
sidste mailserver er økonomisk overkommelig

Man kan også vælge sambars webserver, som også har indbygget mailserver og
ftp server, det er en ret god løsning se (www.sambar.dk)

Til linux løsningen vil jeg anbefale at man ser på Linux bogen fra
www.sslug.dk og så prøver sig frem for at se hvad man har held med, selv
benytter jeg Qmail (qmail.org), vpopmail, sqwebmail, qmailadmin fra (
www.inter7.com ), vsftpd ( http://vsftpd.beasts.org/ ) , apache fra
(apache.org)

> 3- Hvordan kan man sikre sig at nogle få personer ikke bruger alle
båndbred
> med deres hjemme side eller Internet forbindelse?

det kan man ved at installere et modul til apache
(http://www.snert.com/Software/mod_throttle/ ) hvis det er linux, mener ikke
man kan bruge det til win32, serv-u understøtter det, hvis du skal have lidt
styring på båndbredden så du sikrer dig mod for meget download så kan man
styre det via iptables, men der skal man lige vide hvordan man styrer det,
det kaldes QoS dvs Quality of Service, søg på google læs lidt og så finder
du nok ud af det, ellers tror jeg at nogle konsulent penge til en som har
styr på netværk er givet godt ud.

> 4- Kan I anbefale nogle link, vejledning eller nogle bog der giver en
> overordnet introduktion til server (Web, mail, ftp og ..)?

www.sslug.dk se linuxbog (ved linux) eller www.sambar.dk (windows)

Håber du kan bruge disse info

Fra : Allan

Dato : 08-05-04 10:05

vil anbefale til windovs miljø
serv-u til ftp
omnihttpd til web = gratis
mdaemon til mail.

-Allan

"Are you still wasting your time with spam?...
There is a solution!"

Protected by GIANT Company's Spam Inspector
The most powerful anti-spam software available.
http://mail.spaminspector.com