$REMOTE_ADDR
Fra : Mickey

Dato : 28-04-01 14:44

hvordan kan det være at $REMOTE_ADDR sommetider giver en subnet-addr istedet
for en "rigtig" IP ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.susie.dk - mickey(at)susie.dk

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 28-04-01 16:32

On Sat, 28 Apr 2001 15:43:42 +0200, Mickey wrote:
> hvordan kan det være at $REMOTE_ADDR sommetider giver en subnet-addr istedet
> for en "rigtig" IP ?

Når du nu siger subnet-adresse, mener du så broadcast-adressen, netid'et,
eller noget helt tredie?

--
Søren O.

Bedøm din edbforhandler på http://edbforhandlere.dk/

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 28-04-01 17:05

On Sat, 28 Apr 2001 15:43:42 +0200, "Mickey" <news002@susie.dk> wrote:

>hvordan kan det være at $REMOTE_ADDR sommetider giver en subnet-addr istedet
>for en "rigtig" IP ?

Undersøgte det lige lidt (via ping -a 194.255.255.205) og den resolver
således:
t4o102p85.telia.com

Så det er altså bare en IP... Jeg troede bare ikke IP'er gik op i 255
området.

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 28-04-01 17:34

On Sat, 28 Apr 2001 18:04:35 +0200, Stefan Bruhn wrote:

> Så det er altså bare en IP... Jeg troede bare ikke IP'er gik op i 255
> området.

Kommer jo an på størrelsen af det net adressen er en del af.

--
Søren O.

There are no stupid questions, only inquisitive idiots

Fra : Mickey

Dato : 28-04-01 19:18

"Søren Boll Overgaard" <boll@fw1.dk> skrev i en meddelelse

> Kommer jo an på størrelsen af det net adressen er en del af.

hmm, hvor skiller det mellem IP og subnetmasker ?

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 28-04-01 19:25

On Sat, 28 Apr 2001 20:18:19 +0200, Mickey wrote:

> hmm, hvor skiller det mellem IP og subnetmasker ?

Huh?
Din subnetmaske definerer størrelsen af dit net, og dermed hvad der er
broadcast-adresse og netid.

Fra : Mickey

Dato : 28-04-01 21:35

> Huh?
> Din subnetmaske definerer størrelsen af dit net, og dermed hvad der er
> broadcast-adresse og netid.

jeg ikke forstå...

- kan du ikke lige forklare den en gang til ?

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 28-04-01 22:56

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 28-04-01 23:01

On 28 Apr 2001 21:56:18 GMT, boll@fw1.dk (Søren Boll Overgaard) wrote:

>Din subnetmaske definerer størrelsen af dit net, og dermed hvad der er
>broadcast-adresse og netid.

Men det er vel kun lokalt man kan styre det?

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 28-04-01 23:04

On Sun, 29 Apr 2001 00:01:22 +0200, Stefan Bruhn wrote:

> Men det er vel kun lokalt man kan styre det?

Øh, ja, naturligvis.
Det kommer helt an på det netværk du sidder på.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 28-04-01 23:14

On 28 Apr 2001 22:03:49 GMT, boll@fw1.dk (Søren Boll Overgaard) wrote:

>Øh, ja, naturligvis.
>Det kommer helt an på det netværk du sidder på.

Godt.
For det her var jo netop ikke en lokal IP.
Jeg troede ikke globale IP'er gik op i 255 rangen, men jeg tog jo
åbenbart fejl.

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 28-04-01 23:23

On Sun, 29 Apr 2001 00:13:36 +0200, Stefan Bruhn wrote:

> For det her var jo netop ikke en lokal IP.

Det har intet som helst med private eller offentlige ip-adresser at gøre.
10.0.0.0/8 nettet er et offentligt net, med _noget_ mere end 254 ip-adresser
i.

> Jeg troede ikke globale IP'er gik op i 255 rangen, men jeg tog jo
> åbenbart fejl.

Du må lige forklare mig hvad en global ip-adresse er.

--
Søren O.

Ja, ja, den er god med dig.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 28-04-01 23:32

On 28 Apr 2001 22:22:39 GMT, boll@fw1.dk (Søren Boll Overgaard) wrote:

>Det har intet som helst med private eller offentlige ip-adresser at gøre.
>10.0.0.0/8 nettet er et offentligt net, med _noget_ mere end 254 ip-adresser
>i.

Øh ja... Du ved jo godt hvad jeg mente ikke? Det håber jeg da.
255 as in i hvert tal, troede ikke at x.x.x.x et af nogen af x'erne
kunne være 255. Troede det var reserveret til subnet's (a la
255.255.255.0)

>Du må lige forklare mig hvad en global ip-adresse er.

Det modsatte af en lokal...
Hvis en fyr i holland indtaster 192.168.0.1 vil han pt. ikke se min
hjemmeside fordi det er en lokal IP. Tastede han derimod 212.242.236.23
ville han se den tone from, fordi det er en offentlig/global IP.

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 28-04-01 23:48

On Sun, 29 Apr 2001 00:31:34 +0200, Stefan Bruhn wrote:

> Øh ja... Du ved jo godt hvad jeg mente ikke? Det håber jeg da.

Nope.

> 255 as in i hvert tal, troede ikke at x.x.x.x et af nogen af x'erne
> kunne være 255. Troede det var reserveret til subnet's (a la
> 255.255.255.0)

Ok, men det er altså ikke tilfældet.

> [...]
> hjemmeside fordi det er en lokal IP. Tastede han derimod 212.242.236.23
> ville han se den tone from, fordi det er en offentlig/global IP.

Der er ikke netværksmæssigt noget der gør at 192.168/24 er et lokalt net.
Det er ren konvention (der så iøvrigt har ført til at routere på Internet
ikke vil route pakker til/fra 192.168/24).

Men lad det nu ligge, jeg tror vi er er enige.

--
Søren O.

Ja, ja, den er god med dig.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-04-01 18:02

<if.you.want.my.e-mail.look@my.message.headers.ghashul.dk> wrote:

> [...]
>255 as in i hvert tal, troede ikke at x.x.x.x et af nogen af x'erne
>kunne være 255. Troede det var reserveret til subnet's (a la

Glem at der er tale om "a.b.c.d"-net. En IP-adresse er blot et tal
mellem 0 og 2^32-1 - og normalt fremstillet med fire "cifre" i
256-tals-systemet.

Som sådan er det heller ikke noget problem at have en IP-adresse, der
slutter på .0; det vil blot afhænge af netmasken.

http://www.net-faq.dk/ har en sjat mere information.

--
- Pede
Professionel nørd