Maksimal teoretisk hastighed på stofanet?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-04-04 11:27

Hvad er den maksimale teoretiske hastighed på stofanet?

mvh Frank

Fra : Bo Hansen

Dato : 21-04-04 11:55

Hvis det er deres flexrate
1024/256mbit --> 128/32kbyte

/Bo

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-04-04 12:19

"Bo Hansen" <obo74[fjern dette]@hotmail.com> wrote in message
> Hvis det er deres flexrate
> 1024/256mbit --> 128/32kbyte

Jeg mener den maksimale teoretiske hastighed på den teknik som stofanet
bruger.

mvh Frank

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-04 16:14

"Frank K. Jensen" <fkj@_nospam_phys.au.dk> wrote in message
> Jeg mener den maksimale teoretiske hastighed på den teknik som stofanet
> bruger.

Generelt for kabelnet:
www.makr.dk/?docsis

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-04-04 10:20

> "Frank K. Jensen" <fkj@_nospam_phys.au.dk> wrote in message
>
> Generelt for kabelnet:
> www.makr.dk/?docsis

Takker

mvh Frank

Fra : Kaare

Dato : 21-04-04 16:27

> [...]
> "Bo Hansen" <obo74[fjern dette]@hotmail.com> wrote in message
>
> Jeg mener den maksimale teoretiske hastighed på den teknik som stofanet

Øhm... nu er det jo et godt spørgsmål hvad du umiddelbart tænker på.

De fleste StofaNet kunder benytter et modem der kører DOCSIS 1.1 - og disse
modemer vil typisk kunne have en max download på 38Mbit/s og en upload på
10Mbit/s. Nogle kunder har modemer der er DOCSIS 2.0 kompatible, og disse
kan levere op til 38Mbit/s i _begge_ retninger. For at dette kan lade sig
gøre skal der selvfølgelig tages en masse forbehold i netværket... men du
spørger efter en teoretisk hastighed.

Det må jo siges at skulle være nok til at kunne holde et stykke tid.

Problemet er dog blandt andet den modulation der så skal bruges i netværket
for at kunderne skal have chance for at udnytte det til noget. I disse
kabelTVsystemer kører man mellem forskellige standarder, som feks QPSK eller
QAM16 til upload, og QAM64 eller QAM256 til download. Alt afhængig af
hvilken standard der benyttes, vil give øgede hastighedsmuligheder i
netværket.
- dertil kommer selvfølgelig opbygningen af hele netværket - og hvor mange
der deler hvad.

Jeg ved ikke noget brugbart om hvordan StofaNet opbygger deres specifikke
netværk - så jeg kan ikke fortælle dig noget om hvad mulighederne rent
faktisk ville være på StofaNet... men det er i hvert fald det teknologien
giver mulighed for. Du kan jo prøve at skrive til StofaNet - selvom de dog
nok næppe ville svare dig på sådanne spørgsmål om deres netværk. :)

Jeg håber at du kan bruge det til noget... men hvorfor spurgte du egentlig?

/Kaare

Fra : Kaare

Dato : 21-04-04 16:51

"Kaare" <nothing@nonews.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok næppe ville svare dig på sådanne spørgsmål om deres netværk. :)
>
> Jeg håber at du kan bruge det til noget... men hvorfor spurgte du

- Jeg ville nok anbefale dig at læse det link Martin har skrevet i sit
indlæg. Det er væsentligt mere detaljeret (og skrevet af en væsentligt
dygtigere mand). :)
Jeg var bare lidt lang tid om at gøre mig færdig med indlægget... telefonen
ringer, man skal på toilettet og alt det der sker når man endelig vil skrive
et indlæg. :)

/Kaare

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-04-04 10:38

"Kaare" <nothing@nonews.spam> wrote in message
> "Kaare" <nothing@nonews.spam> skrev i en meddelelse

> disse

> netværket
> eller

> egentlig?

Jeg ville gerne vide hvor stor båndbrede, man som kunde kunne forvente i den
nærmeste fremtid. Er der nogle, der kan komme med et skøn over dette?

Jeg går udfra at de store fine tal, ikke gælder for de enkelte kunder. Der
sidder vel nogle fordelerbokse, hvor der så måske er tilsluttet 50-100
kunder, som så skal dele båndbreden, eller tager jeg fejl her?

Egenlig står jeg og overvejer ADSL i stedet for Stofanet, som er ved at
blive for dyrt og for langsomt i forhold til ADSL. Jeg vil gerne have
flatrate med en hastighed i retningen af 1024/512 Mbps, men har fået den
opfattelse at hastigheden på Stofa ikke kan blive større pga. tekniske
begrænsninger. Faktisk vil jeg godt kunne klare mig med 512/256 Mbps lidt
endnu, hvis prisen så bare var derefter, men Stofa vil ikke tilbyde flat
rate med en upstream over 128 Mbps, hvilket igen tyder på begrænsning på
udstyrret.

> - Jeg ville nok anbefale dig at læse det link Martin har skrevet i sit
> indlæg. Det er væsentligt mere detaljeret (og skrevet af en væsentligt
> dygtigere mand). :)

Lidt mere teknisk måske, men ovenstående var nu også fint

mvh Frank

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-04-04 13:12

> Jeg vil gerne have
> flatrate med en hastighed i retningen af 1024/512 Mbps

Hvis ville ikke det...

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-04-04 14:05

> "Frank K. Jensen" <fkj@_nospam_phys.au.dk> wrote in message
>
> Hvis ville ikke det...

Ja ok, men så kan jeg da godt nøjes med 1024/512 kbps

Og det skal vist rettes et par gange... :-/ Hmm... må hellere gå hjem og
holde weekend nu

mvh Frank

Fra : Kasper Bergh

Dato : 23-04-04 14:04

> [...]
den
> nærmeste fremtid. Er der nogle, der kan komme med et skøn over dette?

Næppe - det ved kun Stofa for det er alene en businessbeslutning (op til de
hastigheder du allerede har fået som teoretisk max). Men mit personlige bud
er at der ikke sker nogen ændringer på det område.

> Jeg går udfra at de store fine tal, ikke gælder for de enkelte kunder. Der
> sidder vel nogle fordelerbokse, hvor der så måske er tilsluttet 50-100
> kunder, som så skal dele båndbreden, eller tager jeg fejl her?

De fine store tal kan fint gælde for enkelte kunder i teorien. Men i praksis
ville investeringen i at nå derop være "ganske voldsom" på godt jysk.

> [...]
> endnu, hvis prisen så bare var derefter, men Stofa vil ikke tilbyde flat
> rate med en upstream over 128 Mbps, hvilket igen tyder på begrænsning på

Nej - begrænsning i Stofa's forretningsplaner. Det er alene et spørgsmål om
man 1) Finder det investeringen værd i støjminimering på nettet og 2) Finder
det økonomisk rentabelt med kundebasen til andre (hurtigere) hastigheder.Der
er ikke meget ved at lave en 4mbit symmetrisk og så få 1-3 kunder på den
fordi den koster for meget.

mvh
/Kasper

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-04-04 14:07

"Kasper Bergh" <kaz@want-no-spam-own.web.id> wrote in message
> [...]
praksis
> ville investeringen i at nå derop være "ganske voldsom" på godt jysk.

Men så skal der vel trækkes mange nye kabler, ikke?

mvh Frank

Fra : Kaare

Dato : 24-04-04 16:21

> Der

> praksis
>
> Men så skal der vel trækkes mange nye kabler, ikke?
>
> mvh Frank

Der skal nok ikke trækkes så mange kabler. Det man skal tænke på er at de
kører over et større område. Det område skal selvfølgelig deles om sine
frekvenser. Hvis Stofa lavede en masse hovedstationer, og dermed kunne bruge
alle frekvenserne på mindre områder ville det give mulighed for langt højere
hastigheder. De høje tal er selvfølgelig mulige per kunde. Men det ville
kræve at det blev i meget mindre grupper. Det er nok ikke ret rentabelt -
men det er selvfølgelig muligt. Jeg tror faktisk ikke at det er så umuligt
endda.

Problemet med den højere upload er at upload på assymetriske systemer (hvor
upstream ligger i lave frekvenser, og downstream i højere) er at der ikke
findes så meget upstream i forhold til downstream. Lad os sige at et netværk
er sat op i kvarteret. Der ville måske være mulighed for (vildt skud fra
hoften) 400Mb/s i download, men kun ca 75Mb/s i upload. Eftersom at alle jo
skal dele det, ville det være meget upraktisk at give alle kunder
symmestriske hastigheder. Man ville hurtigt løbe tør for upload, og dermed
ikke kunne udnytte sin download.

Hvis Stofa en dag skifter til DOCSIS 2.0, er fordelen at den er symmetrisk.
Dvs at upstream kanalerne ligger også oppe i de høje frekvenser, sammen med
downstream. Så ville det pludselig være lige så smart at give alle kunderne
1024/1024 kbit/s linier. Ligegyldigt måske, da de færreste bruger det... men
der ville ikke være noget teknisk problem med det. Af samme grund koster
linier med højere upload hastighed væsentligt mere - de forringer muligheden
for flere linier, da man så ikke kan udnytte download hastigheden så meget.

Jeg håber at det giver lidt mening.

I hvert fald var min dybere pointe, at du nok skal regne med at Stofa kan
øge hastighederne (følge med) i ret lang tid fremover. Deres fordel er jo
selvfølgelig at vente. Jo længere tid de venter, jo mere sparer (tjener) de.

/Kaare

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 25-04-04 10:49

> [...]
> selvfølgelig at vente. Jo længere tid de venter, jo mere sparer (tjener)

Ok, mange tak

mvh Frank

Fra : Amazing_Pudding

Dato : 21-04-04 22:01

> Hvad er den maksimale teoretiske hastighed på stofanet?

I de gode gamle dage, dengang man ville sælge sin mor for at få StofaNet,
var hastigheden faktisk på 3 mbit.
Ok, det besvarer egentlig ikke dit spørgsmål, men det viser da at der er
mulighed for at skrue op for hastigheden.

M.v.h.
A.P.

Fra : Kaare

Dato : 22-04-04 22:02

"Amazing_Pudding" <the_amazing_pudding@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ok, det besvarer egentlig ikke dit spørgsmål, men det viser da at der er
> mulighed for at skrue op for hastigheden.

I de gamle-gamle dage var hastigheden 512/512... men da DOCSIS som du jo så
mener blev udrullet, var der faktisk ingen grænse på modemerne. Så man delte
simpelthen den båndbredde der var til stede i sit område. Nogle fik MEGET
høje hastigheder, som du skriver (også nogle der fik højere end 3Mbit/s).
Det var ret vildt dengang... det er trods alt mellem 3 og 6 år siden! :)

Det var tider. :)

/Kaare

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-04 12:39

> [...]

> Det var ret vildt dengang... det er trods alt mellem 3 og 6 år siden! :)

Det er nok lige omkring 5 1/2 år siden, ikke mellem 3 og 6 :)

Og det var ikke da Docsis kom, det var lang lang tid før.... det var
allerede i de gode gamle proprietær Com21 dage, men det er rigtigt at de
første net var Zenith med 512/517 symmetrisk...

> /Kaare

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-04 12:42

"Lars Jensen" <lars [snabela] zulfo [punktum] dk> skrev i en meddelelse
> "Kaare" <nothing@nonews.spam> skrev i en meddelelse
> > >
> første net var Zenith med 512/517 symmetrisk...

512/517!?!? Hvad tænker mine fingre på!?!? 512/512...

Lars B

Fra : Kaare

Dato : 24-04-04 16:10

"Lars Jensen" <lars [snabela] zulfo [punktum] dk> skrev i en meddelelse
> 512/517!?!? Hvad tænker mine fingre på!?!? 512/512...
>
> Lars B

Ja, det var ikke så symmetriske tal. :)

Hvad angår hastighederne, ja så var det også i Com21 systemets dage. Jeg
tænkte nu mere på at hastighedsgrænserne på modemerne vist blev sat for ca 3
år siden - hvis jeg husker korrekt. Før det var der frit slag. Det var dog
nok ikke alle steder at hastighederne var lige ekstreme. Men jeg synes
stadig at det var sejt at private mennesker fik 512/512kbit/s engang i
'96-'97. Det var dengang hvor mange stadig overvejede om det overhovedet gad
at købe et 33,6kbaud modem. :)

/Kaare

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 18:50

> [...]
> tænkte nu mere på at hastighedsgrænserne på modemerne vist blev sat for ca

Du husker forkert :)

Det er i hvert tilfælde 5 år siden....

> [...]
> stadig at det var sejt at private mennesker fik 512/512kbit/s engang i
> '96-'97. Det var dengang hvor mange stadig overvejede om det overhovedet

Ja, det var vildt :)

> /Kaare

Lars B