"Sten Bo" <skrivtilgoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4085b8d3$0$23078$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Henrik Lynge wrote:
> > Kan jeg f.eks. benytte en elektrolytkondensator som den der er
> > angivet i anden række, sidste kolonne (pris 15,-) på følgende side :
> >
http://www.brinck.dk/kondensa.asp
> > V / µF 16st./10000
> >
> > Kan strømforsyningen også være forklaringen på at mit køleskab køler
> > godt på 220 V, men ikke nok på 12 V.
> >
> > Hvor kan jeg købe en ny stømforsyning og hvor stor skal den være....
> >
> > Forbrug: Autoradio, belysning, køleskab, gasalarm,
> > antenneforstærker....
> >
> > mvh. Henrik
> >
>
> Der kan vel ikke ha været 10,8 volt fra begyndelsen? Men det er
> almindeligt med spændingsfald ud af lange ledninge med forbrug. Er der
> tynde ledninger i vognen? Klart at køleskabet virker dårligt med
> underspænding. Kik på omformeren, hvor mange A og volt den er mærket til
> at gi. Skal stå et eller andet sted. Regn forbruget ud og se om det
> er inden for rammerne.
>
> Køleskabet bruger formentlig 8-10 A på 12 volt og pærene, lys dividerer
> du volt i watt og får A
> Gasalarm og og antenneforstærker betyder kun noget hvis i ikke bor i
> vognen og de tapper et evt batteri.- og radioen - tja hvor højt spiller
> i. Dæmpet er den vel på -2-3 A i gennemsnit.
>
> Mål V på udgangen på forsyningen med det hele tændt og derefter slukket
> og forskellen på V forskellige steder f.eks. ved radioen med og uden
> køleskabet tilsluttet 12 Volt. . Det fortæller lidt om forsyning,
> ledninger og samlingers kvalitet.
>
> Lyder som om anlæget er forbundet lidt tosset. Selvfølgelig skal være 12
> volt fra bilen til køl, men ikke nødvendigvis fra omformeren til køl -
> der bør køres direkte på 230 eller gas når det er muligt og batteri
> kortvarigt på en færge eller tank.
>
> Er der et akumulatorbatteri et eller andet sted? Hvis Ak. er deffekt
> kan det også være derfor at spændingen er lav Måske overbelastning af
> lader der gir er støj i systemet. Prøv udover at slukke for køl på 12
> volt - at bytte med bilens batteri.
>
> Hvis du skal ha en ny forsyning er de sædvanligvis 12 16 20 A En
> morderne forsyning er elektronisk stabiliseret og gir samme spænding
> uanset belastning.
>
> Kører man køleskabet på gas eller 230 V kan en 6-8 A elektronisk lader
> med vedligeholdelses ladning _måske_ klare både at oplade batteri og
> dække forbruget. Køb en type der selv skifter frem og tilbage mellem
> ladning og vedligeholdelsesladning idet batteriet ellers ødelægges på
> længere sigt. Mange har vist et almindeligt 70 A akumulator og har
> strøm i flere dage mellem opladninger. Søg på Harald Nyborg, Biltema,
> Bilka, Silvan. Elektronisk kan være flere tng.. Du skal nærlæse æsken
> eller ha fat i manualen for at se om de virkelig er beregnet til at stå
> tilsluttet permanent.
>
> Eneste støjfølsomme er radioen men moderne autoradioer har støjfiltre i
> både 12v og modtagedelen og det skal være slemt før man kan høre det.Er
> det en gammel svend unde filtre? Det er vel ikke et lysstorør eller
> andet i omegnen der går i radioen -
>
>
> Hilsen Sten Bo
>
>
>
>
>
Har aldrig hørt om en 12V's installation i en CV hvor køleskabet kunne
drives med 12V fra den indbyggede 230V/12V omformer (hvad skulle fidusen
være, det kan jo køre på 230V).
I de CV'er jeg har været ejer af, har køleskabet været tilsluttet de 12V fra
bilen og der har så siddet et relæ der kobler bilens 12V fra CV, når der
tilsluttes 230V til CV (og dermed til omformeren). En 12V's omformer der
skal kunne trække både diverse 12V's lamper og et køleskab bliver MEGET stor
og tung da den skal kunne levere en 15-20 A.
Findes denne installation ?
Mvh
Jens