Kuldslået fortelt
Fra : phk

Dato : 19-04-04 21:53

Jeg står lige med et kuldslået fortelt. Dvs. det tror jeg det er - ligner
lidt på afstand olie. Men hvordan får jeg det af?

Brug af sæbe er forbudt. Men er det pga. af vinduernes mangel på
gennemsigtighed bagefter, eller er det pga. imprægneringen?

Kunne man ikke bruge sæbe på taget af forteltet? Det består jo mest af
plastik ....

--
Per, Esbjerg

Fra : Carsten Stage

Dato : 19-04-04 22:30

phk wrote:

> Jeg står lige med et kuldslået fortelt. Dvs. det tror jeg det er -
> ligner lidt på afstand olie. Men hvordan får jeg det af?

Kuldslået? Jeg tror, at du mener jordslået...

> [...]
> gennemsigtighed bagefter, eller er det pga. imprægneringen?
> Kunne man ikke bruge sæbe på taget af forteltet? Det består jo mest af

Jeg ville ikke selv kaste mig ud i det, men bruge et af de firmaer der
vasker og imprægnerer fortelte. Det er godt nok dyrere end selv at gøre
det - men jeg tror på at resultatet er bedre.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : phk

Dato : 19-04-04 23:03

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Kuldslået? Jeg tror, at du mener jordslået...

Det hedder kuldslået herovre i Jydeland ;)

> Jeg ville ikke selv kaste mig ud i det, men bruge et af de firmaer der
> vasker og imprægnerer fortelte. Det er godt nok dyrere end selv at gøre
> det - men jeg tror på at resultatet er bedre.

Tha (oversættelse følger ikke) ... men kan du svare på mine spørgsmål og
ikke svare på det du gerne vil svare på :)

Det er et telt som jeg måske ikke vil have så længe og imprægneringen ...
det er jo knap nok et kunststykke at udføre med en spraydåse ...

--
Per, Esbjerg

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 20-04-04 09:34

> Det hedder kuldslået herovre i Jydeland ;)

Hej

Det er vist meget lokalt, i Aalborg hedder det også jordslået og ikke
kuldslået !

En af mine gamle camp-letter var blevet JORDSLÅET, men jeg skrubbede den i
stærk sæbe, og efter en god skylning fik den en ny imprægnering.
Brug ikke sprayflasker, men pensel og væske i 5 liters dunke, navnet husker
jeg ikke, men prøv at spørge ved sejlmageren og campingforhandleren.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 19-04-04 23:38

Et gammelt husråd til jordslåede pletter er Kærnemælk. Det kan tage noget
af det, men du skal nok ikke regne med at få det helt væk, det er hvis
umuligt.

Venlig hilsen

Bente Jørgensen
Esbjerg

Fra : Carsten Stage

Dato : 20-04-04 05:10

phk wrote:

> Brug af sæbe er forbudt. Men er det pga. af vinduernes mangel på
> gennemsigtighed bagefter, eller er det pga. imprægneringen?

Det er af hensyn til begge dele, at man ikke bør bruge sæbe.

Hvis der er tale om at gøre et ældre telt brugbart, så ville jeg, som Bente
skriver det, forsøge mig med kærnemælk - efterfulgt af en vask med en mild
sæbeopløsning samt fornyelse af imprægnering. Jeg ville i dit tilfælde ikke
være så nervøs for vinduerne, måske teste i et hjørne af ét af dem til at
starte med.

Bedre?

Fra : phk

Dato : 20-04-04 05:38

> phk wrote:

> Bedre?

Mayo ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Gismo

Dato : 20-04-04 19:35

phk wrote:
> Jeg står lige med et kuldslået fortelt. Dvs. det tror jeg det er -
> ligner lidt på afstand olie. Men hvordan får jeg det af?

Også jyde men, det hedder altså jordslået

> [...]

pga. imprægneringen.

> Kunne man ikke bruge sæbe på taget af forteltet? Det består jo mest af

Jo, men det kan godt være lidt svært at holde adskildt.

Jeg har selv renset mit Isabella fortelt, med en højtryksrenser på sikker
afstand 30 - 40 cm (hobbymodel) telte blev renset i sæbe, og blev som nyt.

Når du imprægnerer dit telt køber du væsken ved en CV forhandler.
det er dyre sager, men det virker, du må ikke bruge pensel det skal
sprøjtes på med en forstøver indvendigt i teltet, teltduge skal kunne
blive våd udvenditgt så trådene udvider sig og er med til at tætne dugen
Jeg startede også med en pensel men så skal der meget vædske til,
det er ikke nødvendigt.

Vandet praller af, som var det en gås.
ruderne bliver en smule matte af imprægneringen, men sjovt nok har
CV forhandlerne også et middel til dette, heller ikke billigt. Ca. 40 kr.

Gismo

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 21-04-04 00:53

Jeg er ikke så bange for at bruge sæbe til forteltet, og har prøvet.
Sidste år købte jeg et brugt universaltelt der så meget brugt og
misligeholdt ud, fik det rigtig billig, så jeg tog chancen.. Siderne og
frontstykket der var så beskidte at jeg faktisk var ved at opgive det, men
fik det yderlig ned i pris og slog til.
Jeg gik hjem og fyldte mit badekar op med en meget mild sæbevand, puttede
stykkerne i og lod dem ligge et par timer.- derefter tog jeg en neglebørste
og med lidt mild opvaskemiddel skrubbede jeg de pletter der endnu ikke var
gået af, skyllede mange gange til jeg var sikker på at alt sæben var ude af
stoffet, - ud på tørresnoren til det var gennemtørt.
Teltet fik en meget kraftig imprægnering med spraydåser (3 dåser fra Harald
Nyborg). Vinduerne tog jeg med teltruderens, og jeg har nu et rigtig pænt og
meeeget billigt universaltelt som er pænt, rent og præsentabelt.

Venlig hilsen
Bente Jørgensen

Fra : jens jørgensen

Dato : 21-04-04 07:25

> [...]
> gennemsigtighed bagefter, eller er det pga. imprægneringen?
>
> Kunne man ikke bruge sæbe på taget af forteltet? Det består jo mest af

Isabella har sendt deres eget teltrensprodukt på markedet blandt andet til
at fjerne algebelægninger, se www.isabella.net

Jens